Hi iedereen,
Mijn dochter is 2,5 jaar en ik ben zwanger van onze 2e. Wij zijn onlangs gestopt met de speen, wat beter ging dan ik had verwacht, maar helaas slaapt ze sindsdien slechter. Ze lijkt aanhankelijker en heeft moeite om zichzelf te reguleren/troosten. Een knuffel of vervangend iets heeft ze eigenlijk niet.
Nu hebben wij de komende tijd veel grote veranderingen: eind september verhuizen, daardoor ook nieuwe kinderopvang en dan rijd november baby 2. Ik maak me zorgen over hoe ze hiermee om zal gaan want ze heeft vaak al moeite met veranderingen. Natuurlijk gaan we het uitgebreid uitleggen en herhalen en weet ik dat kinderen op deze leeftijd zichzelf ook niet zo goed kunnen reguleren.
Mijn vraag is met name: heeft iemand tips hoe ik mn dochter kan leren zichzelf wat meer te troosten?
Misschien kan je een hoekje maken waar ze zich even terug kan trekken? Een bankje, tentje met kussens etc. Eventueel leren dat ze ook een muziekje mag kiezen als ze daar gaat zitten.
Heel veel praten en dingen herhalen, ik merkte dat mijn dochter dat zelf begin te doen toen de speen overdag niet meer mocht. Voor het slapen geen tips want wij hebben de speen wel nog in bed😭 (al spuugt ze hem na 10min slapen meestal al uit)
Kijken of jullie iets kunnen vinden wat kan troosten ipv de speen. Voor mijn dochter zijn dat knuffels. En het is echt wennen, mijn dochter had het er echt nog een paar maanden moeilijk mee. Dit wel besproken met bieb boek over het onderwerp, en vertellen wat wel kan/mag voor troost , zoals knuffel. Het aanhankelijke zal denk ik afzakken wanneer ze eraan went. Dit werkte bij ons, succes!