14 Reacties

2 jaar geleden

Herkenbaar. Al je ideeën en argumenten deel ik ook. Maar ze is het nu zo gewend: voor haar dutjes en als ze gaat slapen of als ze s nachts eens overstuur is… ik merk dat de combinatie van alle voordelen voor haar (comfort, goede vetten, makkelijk in slaap vallen) in combinatie met dat ik geen idee heb in welke shitstorm ik terecht kom als ik haar niet in slaap kan voeden me toch maar weer laten doorgaan 😂 terwijl ik ook veel voordelen zie van stoppen: lichaam weer van mezelf, minder rekening hoeven houden met cafeïne en alcohol, meer mogelijkheden qua ondernemingen zonder te hoeven kolven etc Kortom: geen tips 😅

2 jaar geleden

Hey mama! Wat een mijlpaal hè, 1 jaar voeden. Mag je trots op zijn. Deels herkenbaar wat je schrijft. Ik dacht voorheen, okee 3 maanden is top, dat werd 6 maanden en daarna dacht ik: tot een jaar, dan is het klaar. Maar, in mijn geval betekent het nu een jaar later dat ik ook nú nog niet voel dat ik wil stoppen eigenlijk. Ik vind het fijn, makkelijk én handig. Ik ben wel van plan om na haar eerste verjaardag overdag wat actiever te sturen met toewerken naar alleen een ochtend en avondvoeding en dan een nachtvoeding als ze wil. De nachtvoeding, indien ze die nog actief vraagt wil ik dan rond 18 maanden gaan afbouwen. ‘Ze’ zeggen dat dit voor nachtvoedingen het meest wenselijk is en een grotere kans heeft dat dit snel wordt geaccepteerd.

2 jaar geleden

Ten eerste je mag echt zo super trots op jezelf zijn!! Bofkont is die kleine van je. Tips vind ik lastig. Er is denk ik echt maar 1 iemand die deze keuze kan maken.. Als de voors op een geven momenten niet meer opwegen tegen de tegens voor jezelf dan is het moment daar denk ik. Zou het al anders worden als je alleen nog ochtend en avond voeding (en evt in de nacht) doet en overdag niet meer? Ik denk dat bij het stoppen ook echt een stukje rouw bij komt kijken Toen ik aan het borstvoeding avontuur begon heb ik nooit doelen gesteld, bang als ik dat zou doen en ik het doel niet zou halen het als falen zou voelen. En nu zijn we ineens een jaar verder. Ben er echt mega trots op 😊 Ik herken zeker de dingen die je zegt, vooral eens even weer flink spontaan op stap lijkt me heeeerlijk! Alleen dan is het ook handig los van geen bv meer geven, dat ze eens gaat doorslapen. 🙈 of behoefte eens echt weer “sexy” voelen in mijn lichaam, alleen die van mij. Het lijstje met voors is voor mij op dit moment nog steeds langer, ik geniet er echt nog enorm van en niks in mij zegt nu om te stoppen. Wie weet dat dit anders gaat worden richting voorjaar/zomer. In de winter doe ik toch niet zoveel 🤷🏼‍♀️ en dat het straks overdag al niet meer hoeft vind ik voor nu het stukje vrijheid die ik terug krijg genoeg. Veel succes met deze keuze, hij is lastig!

2 jaar geleden

Herkenbaar dilemma. Probleem is bij mij dat ze kunstvoeding weigert. Volgende probleem is dat mijn productie afneemt en ik niet meer zoveel kan kolven als zij wil drinken. Zij drinkt nog steeds elke drie uur 😩

2 jaar geleden

Heel herkenbaar! Ik ga niet ineens stoppen, maar nu ze koemelk of plantaardige melk mogen gaan drinken kan dat 's middags bijvoorbeeld een flesje vervangen. Van een van de mamas op zwemles begreep ik dat ze na één jaar ook best makkelijk de ochtend fles eruit kon doen. De avondvoeding vind ik dan ook nog wel handig /gezellig. Niet heel lang meer denk ik, maar dat is in ieder geval een stapje dichterbij

2 jaar geleden

Heel herkenbaar zo al die reacties te lezen. Ik vind het ook moeilijk om te stoppen. Was al aan het afbouwen begonnen maar door ziekte van de kleine meid lag ze 2 dagen en nachten bijna volledig aan de borst, dus mijn productie is flink toe genomen en moet nu weer gaan afnemen. Maar wat was ik blij dat ik nog borstvoeding gaf want niks anders wou ze eten of drinken. Mijn streven was gelijk al minimaal een jaar zodat ze nooit kunstvoeding hoefde te gaan drinken. Mijn meisje kwam ook altijd nog voor een nacht voeding tot ik 2 weken geleden gestopt was met de middag borstvoeding. Daardoor kreeg ze meer trek bij het avondeten en at ze meer, met als gevolg dat ze ook door ging slapen. En ik moet zeggen dat ik mij toen echt wel een beter mens ging voelen toen ik zelf ook weer door kon slapen. Nu door dat ze ziek was is het allemaal anders, dus ik ga zodra ze beter is de voeding van voor het middagslaapje weer laten vervallen. Dan drinkt ze 1 of geen nachtvoeding meer, voor het ochtend dutje krijgt ze dan borstvoeding en voor ze in de avond de nacht in gaat. Wanneer ik daar mee ga stoppen... durf ik nog niet te zeggen ik geniet zo van de momenten samen!

2 jaar geleden

Zeker herkenbaar! De ene dag weet ik zeker dat ik stop, de andere dag vind ik hem nog zo klein en kwetsbaar! Maar ik neig wel meer naar stoppen. Van de week nog een vriendin zitten uithoren over hoe je ACTIEF kan sturen op stoppen na 1 jaar bv 😅 Bij mijn oudste zoon ben ik namelijk helemaal op zijn behoefte af gegaan en dit keer denk ik er steeds vaker aan om niet meer langer dan 1 jaar te doen. Ik ben nog geen nacht weggeweest, maar wel een paar keer in de avond. Mijn zoontje kreeg dan 1 a 2 keer kunstmelk. Dat pakt hij in de avond, van zijn vader, prima! Overdag wil hij geen kv😶. Over 2 weken is hij 1 en sinds deze week ben ik acuut gestopt met hem actief de borst aan te bieden voor z'n middagslaapje, hij krijgt dan vast voedsel als tussendoortje. Dat lijkt prima te gaan, geen gehuil of gedoe......MAAR wel korter middagslaapje ineens, dus misschien is er wel een verband. Mijn vriendin gaf aan dat zij de vaste momenten waarop haar babies in de avond en nacht kwamen wel wist en dus na een jaar overstapte op kv (die vaak koud werd gegeven, want haar babies vonden het best), maar die verwaterde ze steeds elke dag een beetje, totdat de babies het niet meer lekker vonden en in de avond en nacht niet meer vroegen om melk. Duurde gemiddeld 2 weken zei ze. Ik wil eigenlijk liever niet in de nacht flesjes geven, want je moet er toch meer handelingen voor verrichten 😅, dus ik hoop stiekem op een "wonder".

2 jaar geleden

Hier ook nog steeds borstvoeding! Wat leuk om te lezen dat er toch nog best wel wat mama’s borstvoeding geven! Super goed van ons 😊 Ik heb al meerdere keren in de borstvoeding journey gedacht; nu stop ik ermee. Maar nu eigenlijk niet. Ik vind het nu echt al zoveel minder zwaar en het kost me eigenlijk geen moeite, het maakt ons leven juist enkel makkelijker. Nu moet ik zeggen dat ik al meerdere avondjes weg heb gehad. Gewoon kolven en je niet ladderzat zuipen maar gewoon keurig wat drankjes doen met vriendinnen. Ik doe altijd berekenen dat ik de volgende middag uiterlijk weer kan voeden en dan geven we gekolfde melk en de melk die ik dan kolf, gooi ik weg. Op vakantie deed ik ook weleens een drankje (of twee) overdag net na de voeding. Nu ze minder voeding vraagt kan dat ook heel makkelijk!

2 jaar geleden

Ik heb deze post al even opgeslagen voor wanneer ik overdag af ga bouwen 😢😬. Zo dubbel https://www.instagram.com/p/CgkOqFijNzl/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

2 jaar geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Ik heb deze post al even opgeslagen voor wanneer ik overdag af ga bouwen 😢 ...
Wat een interessante post! Ik sla hem ook op. Jaa bijzonder hè, er komt zoveel bij kijken op hormoon niveau bij het stoppen/minderen. En dat er gewoon een term bestaat “post weaning depression” als het echt pittig is.

2 jaar geleden

Allemaal bedankt voor jullie reactie! Het is een heel proces en ik weet t nog steeds niet.. behalve dat het nu nog even iets te vroeg is 🙂

2 jaar geleden

Hey mama's, ik merk dat ik er doorheen zit met het voeden. Ze is namelijk heel aanhankelijk en wil continue de borst, niet door honger maar meer voor comfort. Ik wil mijn lichaam terug en de nachten door kunnen slapen. Maar aan de andere kant gun ik haar ook het beste. Ik merk alleen dat ik nu een minder leuke moeder begin te worden (snel prikkelbaar, kort lontje door o.a. de gebroken nachten) en dit wil ik absoluut niet zijn. Heeft iemand tips/adviezen

2 jaar geleden

Deels herkenbaar. Ik geef wel toe, de kindjes slapen redelijk goed momenteel 's nachts, na de laatste voeding (als ik ze in hun bedje leg) drink ik wel gewoon wat ik wil hoor. En 's morgens drinken ze ook nog een keer, maar als mijn schoonmama komt en de jongens slapen nog, dan maak ik ze niet wakker en krijgen ze een beker koemelk bij hun boterhammen. De druk, de gebondenheid, is er hier wel wat van af. Daarom moet het voor mij nu nog niet stoppen.

2 jaar geleden

Reactie op Soux

Hey mama's, ik merk dat ik er doorheen zit met het voeden. Ze is namelijk h ...
Ik ken het gevoel dat je er even doorheen zit en voor mij doet het al wonder als ik even een uurtje kan slapen, kan misschien iemand een uurtje op haar laten na de laatste voeding zodat je even kan opladen?