16 Reacties
één jaar geleden
Ohja, ik heb met haar de Rapley methode gedaan en ze eet helemaal zelfstandig met bestek.
één jaar geleden
Is het een idee om een beetje yoghurt op een bordje te doen en daarnaast dan het avond eten? Je hebt van die bordjes met verschillende vakjes. Misschien eet ze dan eerst de yoghurt en gaat ze daarna verder met het avondeten, zonder strijd?
één jaar geleden
Begrijp ik je goed dat ze eerder dus alleen op "slechte" dagen yoghurt kreeg en niet standaard?
Ik zou proberen het standaard te geven en dan op een bepaald moment, dus bijvoorbeeld pas als jullie zelf ook toetje eten of na 10 minuten ofzo. Dat ze hopelijk na een tijdje weet, die yoghurt komt echt wel die krijg je sowieso. En in de tussentijd dat ze daarop wacht hopelijk wat hapjes gaat proeven.
Wij doen dat op die manier met fruit. Daar vraagt mijn zoontje ook vaak direct om maar als ik dan aangeef dat hij na het eten wat fruit krijgt lijkt hij dat inmiddels wel te snappen en toch te gaan eten van zijn avondeten.
één jaar geleden
Reactie op Lappenpopje
Begrijp ik je goed dat ze eerder dus alleen op "slechte" dagen yoghurt kree ...
Ja misschien onbewust wel. Als ze heel veel eet, zetten we eigenlijk zelden nog yoghurt neer. Soms wel, als we zelf nog zin hebben in wat yoghurt maar zeker niet altijd. Inderdaad kan het zijn dat ik het hiermee onbewust zo heb geconditioneerd. Goed dat je dit ziet! Ik ga het inderdaad eens proberen.
één jaar geleden
Ik vind dit heel herkenbaar en snap ook dat je toch wil dat er wat meer gegeten wordt dan yoghurt. Wij hebben hier een die geen groente meer eet (voorheen ging dat juist percect). En mijn gevoel zegt ook dat ze dat zo nodig heeft…
Ik geloof alleen wel dat strijd maken echt een averechts effect heeft en ook in de toekomst voor de relatie met eten niet goed is. Daarom verstop ik vaak groente in smoothies en geef dat ergens anders op de dag al (dat vindt ze wel lekker). Zo hoef ik de strijd niet aan, maar krijgt ze wel iets binnen.. dus mijn tip zou zijn om te kijken of je dingen anders kan aanbieden of op een ander moment.
Is het bij jou ook mogelijk om bijvoorbeeld jullie avondeten in de middag te geven? Bij ons is het middageten nooit een probleem en dan eet ze bijna alles. In de avond brood eten vind ze ook prima. Je kunt eventueel ook in de middag jullie avondeten van de avond daarvoor opwarmen (scheelt dubbel koken)
één jaar geleden
Reactie op jjosephine
Ja misschien onbewust wel. Als ze heel veel eet, zetten we eigenlijk zelden ...
Wat voor ons werkt is om inderdaad altijd yoghurt/kwark als toetje aan te bieden. Als ze al heel veel heeft gegeten zegt ze “nee”, maar als ze niet veel heeft gegeten zegt ze bijna altijd “ja”. Dus ze weet dat ze dat nog altijd achter de hand heeft. En zo weten wij dat ze nooit met een lege maag naar bed gaat (al is ze eigenlijk gewoon een goede eter). Ook heeft ze nooit een meltdown want ze weet dat dit dan later nog komt. Succes!
één jaar geleden
En als je eerst de yoghurt geeft, en daarna het warm eten? Misschien dat ze dan nog wel wat wil eten?
Onze dochter is een hele slechte eter. Ze krijgt haar fles als wij eten. Anders schreeuwt ze ook alles bij elkaar. Daarna wil ze haar eten soms nog wel eens even aanraken. Ze heeft een hele tijd eerst haar yoghurt gegeten. Konden wij rustig eten. Helaas wil ze dat ook niet meer eten. 😞
één jaar geleden
Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb afgelopen dagen yoghurt gegeven bij het avondeten maar zodra de yoghurt op is, proeft ze 1 of 2 hapjes en krijgt dan weer een totale meltdown. Ze klimt uit haar stoel, smijt met haar bestek en trekt haar schort uit. Ik leg haar rustig uit dat we blijven zitten tot wij klaar zijn met eten, maar ze is met geen mogelijkheid meer tot bedaren te brengen.
In de middag avond eten lukt helaas ook niet echt, ze raakt niet overstuur maar eet niet echt veel.
Ik geef haar vaak tijdens het spelen als tussendoortje groenten, ze eet graag sperzieboontjes en broccoli. Smoothies gaan er ook goed in. Ik maak me dus geen zorgen over een gebrek aan groenten. Ze is gezond, altijd (behalve aan tafel) vrolijk ontwikkelt zich enorm goed.
Ik weet me gewoon geen raad met haar totale meltdown en ik ook een beetje bang ben dat ik het helemaal verkeerd doe.
één jaar geleden
Reactie op jjosephine
Ik heb afgelopen dagen yoghurt gegeven bij ...
En als je iets van een soepstengel geeft op zo’n moment? Dat helpt hier ook, dan is ze even bezig. Ook al had in natuurlijk liever dat ze gewoon eet.. Maar zolang ze iets de doen heeft kunnen wij allemaal rustig eten, en zit ze er wel bij aan tafel.
één jaar geleden
Reactie op jjosephine
Ik heb afgelopen dagen yoghurt gegeven bij ...
Hoe lang zitten jullie ongeveer aan tafel? Want ik merk ook wel de laatste tijd dat een tijdje blijven zitten moeilijker is dan eerst. Hier mag hij vaak eerder van tafel om te spelen en soms komt hij dan toch nog een hapje halen. Mijn boodschap is, jij mag van tafel maar het eten blijft wel op tafel dus als je nog iets wil mag je hier komen eten.
één jaar geleden
Reactie op Lappenpopje
Hoe lang zitten jullie ongeveer aan tafel? Want ik merk ook wel de laatste ...
Niet lang, meestal zijn wij binnen 15 mins klaar. Als ze echt overstuur is, kan ik haar niet uit haar stoel halen en op de grond zetten om te spelen. Dan gaat ze op de grond liggen krijsen 😅
Maar langzaamaan merk ik dat de yoghurt in het bakje erbij doen effect begint te krijgen. Ze begon met wat kleine hapjes na de yoghurt en dat worden er afgelopen dagen steeds meer. We stimuleren het nu door gerechten te maken die ze erg lekker vindt.
één jaar geleden
Reactie op jjosephine
Niet lang, meestal zijn wij binnen 15 mins klaar. Als ze echt overstuur is, ...
Wat fijn! Hopelijk zet de trend door!
En herkenbaar trouwens hoor dat driftig op de grond liggen als ze overstuur zijn. Ik probeer dat voor te zijn maar lukt ook lang niet altijd hoor 😅
één jaar geleden
De trend zet door: geen strijd meer om de yoghurt als we dit gewoon tegelijkertijd met de rest geven. Ze eet eerst bijna alle yoghurt op en daarna ook de rest. Ze dipt zelfs vanalles in de yoghurt.
één jaar geleden
Reactie op jjosephine
De trend zet door: geen strijd meer om de yoghurt als we dit gewoon tegelij ...
Super goed! Leuk dat je het nog even laat weten 😄