Onze dochter (in april 1,5 jaar) krijgt de laatste tijd een enorme meltdown bij het avondeten en wil alleen nog maar yoghurt (“yoyo”).
Ze is een hele goede eter, en eet met fases ook wel eens wat minder. Bij slechte dagen krijgt ze van ons Griekse yoghurt met wat havermout, omdat we haar niet willen (en op deze leeftijd ook niet kunnen) dwingen. Ze is gek op yoghurt (“yoyo”) dus dat gaat er altijd met veel plezier in. Zo eindigen we we altijd positief zonder strijd. Tenminste, dat is het advies dat ik overal lees en zie.
De laatste dagen / weken is het strijd. Ze gaat enthousiast aan tafel en krijgt onmiddellijk een meltdown. Ze roept dan alleen maar “yoyo” en weigert iets anders te eten. Ze trekt haar schort uit en schreeuwt alles bij elkaar. De begrippen: “eerst dit en dan dat” lijkt ze nog niet te begrijpen dus ik zie het nut niet van uitleggen dat ze eerst wat moet proeven. Tot nu toe zijn we gezwicht en geven we haar yoghurt maar mijn geduld raakt op, en het voelt ook niet helemaal juist.
Ze krijgt nog een grote fles opvolgmelk voor ze naar bed gaat (6 schepjes); hoeveel ze ook eet, die gaat er altijd in. Voelt ook niet goed om die al helemaal weg te laten.
Het gaat mij niet om de hoeveelheid eten, ze eet overdag prima. Ik weet dus alleen niet waar of wanneer, en hoe ik hier een grens niet trekken. Zonder “yoyo” en zonder eten naar bed? Of toch yoghurt blijven geven?