45 Reacties

5 jaar geleden

Ik denk dat je je heel wat op je hals haalt om dat nu te gaan doen als je net bevallen bent en je kindje nog zo klein. Werken is al best wel een dingetje, maar dan ook nog een voltijd en verkorte opleiding gaan doen op hbo niveau is denk ik echt teveel. En als ik je verhaal een beetje begrijp is de master die je dan gaat doen ook niet echt degene is die je wilt gaan doen? Is het dan niet beter om er eerst even een jaartje er tussenuit te gaan, zodat je je even op je kleine kan focussen en er even goed over na te denken wat je dan wel graag wilt?

5 jaar geleden

Hi! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik zou eigenlijk in september beginnen met een nieuwe studie, maar ik ben ongepland zwanger geraakt - echter wel heel gewenst. Ik heb er eigenlijk direct voor gekozen om mijn studie uit te stellen. Voor nu vind ik het belangrijk om bij mijn baby te zijn. Ik ben begin november uitgerekend. De komende jaren zal vriendlief dus gewoon verder werken en blijf ik thuis met onze spruit. Vind het wel heel stoer dat je verder wil studeren, maar ik denk dat het wel pittig gaat zijn met een baby. Misschien nog een jaartje wachten?

5 jaar geleden

Reactie op Jennyfromtheblock2

Ik denk dat je je heel wat op je hals haalt om dat nu te gaan doen als je n ...
Ik denk dat het inderdaad wel pittig is, ga ik zeker niet ontkennen. Ik wilde zo als de kleine ongeveer 6 maanden is het weer proberen. Maar goed ik weet niet hoe realistisch dat is. Het vervelende is dat ik binnen een bepaald termijn m’n diploma moet halen om in aanmerking te komen voor omzetting van m’n prestatie beurs dus echt tijd heb ik niet. Verder heb ik al in 2019 m’n bachelor gehaald en ben ik 2 x gestopt met een master omdat ik eigenlijk niet wist wat ik wilde. Nu lijkt het steeds duidelijker naar voren te komen dat ik wel weet wat ik wil gaan doen, maar het wel een soort stap terug is en op hbo niveau. Ik hoop in aanmerking te komen voor veel vrijstellingen zodat ik de studie versneld zou kunnen doen.

5 jaar geleden

Reactie op sofiesoof

Hi! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik zou eigenlijk in september beginn ...
Gefeliciteerd met je zwangerschap ❤️ Omdat ik al 2 jaar thuis zit en niet naar school ga ben ik gewoon zo bang dat het er nooit van komt en dat ik blijf uitstellen. Ook moet ik voor 2024 m’n diploma’s halen wil ik recht hebben op een volledige studiebeurs. Ik ben dan ook zoooo benieuwd naar mensen die dit gedaan hebben en of het te doen is. Wil natuurlijk niet teveel hooi op me vorkje nemen. Ga je in die periode wel er bij werken of gewoon lekker thuis? En weet je al voor hoe lang? Ik ben trouwens 25, hoe ben jij als ik vragen mag😊

5 jaar geleden

Reactie op Anney

Gefeliciteerd met je zwangerschap ❤️ Omdat ik al 2 jaar thuis zit en niet ...
Dank je wel 🤍🤍 Ik snap je wel hoor. Die angst had ik eerst ook. En als er een deadline op zit zoals bij jou snap ik het helemaal. Echter heb je wel al lekker je bachelor binnen, misschien kun je daarmee in de toekomst ook een fijne baan binnenslepen? Ik blijf gewoon helemaal thuis strakjes. Zo heb ik het eigenlijk altijd voor me gezien... soms denk ik dan wel: misschien blijf ik mijn studie wel uitstellen en dan komt het er nooit van. Maar ik denk dat het nooit te laat is om naar school te gaan. Als de kleine eenmaal naar school gaat straks, kan ik altijd nog gaan studeren! Eventueel deeltijd HBO of zo met een leuke baan on the side. Om heel eerlijk te zijn merk ik dat ik minder ambitieus ben sinds ik zwanger ben. Misschien een soort moederinstinct of zo, echt alles in m’n hoofdje staat nu naar alles wat met de baby te maken heeft. Maar goed, die drive komt wel weer. Ik ben ook 25 :-))

5 jaar geleden

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar mijn vriendin is jong moeder geworden. Zij heeft door gezet, voor haar eigen toekomst en voor de kleine. Je weet immers nooit hoe je relatie verloopt. Zij heeft haar hbo afgerond en heeft nu een goede baan! Zolang jij er zelf achter staan is alles haalbaar hoe pittig ook😘

5 jaar geleden

Reactie op sofiesoof

Dank je wel 🤍🤍 Ik snap je wel hoor. Die angst had ik eerst ook. En als e ...
Ik herken jouw gevoel heel erg, ben inderdaad een stuk minder ambitieus, want de ik van vroeger had echt nooit 2 x gestopt met een studie. Heb heel hard geknokt om m’n bachelor af te ronden dus wil het graag gewoon af hebben. Tot nu is is een bachelor wo niet genoeg om aan de slag te gaan, omdat het niet word gezien als een eind diploma zoals een hbo bachelor dat bijvoorbeeld is. Dat zou dus betekenen dat ik niet zo snel iets leuks kan vinden en zie een bijbaantje waar ik ongelukkig van word ook echt niet zitten. Omdat ik al bijna 2 jaar thuis door m’n ivf traject zit wilde ik heel graag weer de draad op pakken. Maar ik vind het zo lastig. Ik vind het moeilijk om geen plan te hebben. Welke studie zou je mee gaan beginnen? En wo of hbo niveau? Ik heb de wo rechtsgeleerdheid afgerond maar ik heb nu veel interesse in de hbo studie sociaal juridische dienstverlening, maar dan versneld

5 jaar geleden

Reactie op Anney

Ik herken jouw gevoel heel erg, ben inderdaad een stuk minder ambitieus, wa ...
Ik snap het. Het kan ook lastig zijn om geen plan te hebben. Aan de andere kant, zou het misschien mogelijk zijn om je master te doen zonder beurs? Dan kun je de komende jaren eventueel sparen, eventueel in combinatie met een bijbaantje die je vanuit huis kunt doen. Hoeft geen droombaan te zijn, maar om ieder geval even wat centjes te hebben. En kan je tegelijkertijd gewoon lekker met de kleine zijn. Probeer wel lief te zijn voor jezelf, je hebt al een heel mooi plan: een mini mensje groeien in je buik en straks voor zorgen! Ik heb vanaf mijn zestiende Cambridge Uni gedaan. In september zou ik Creative Business gaan doen, dat is toch meer waar mijn hart ligt :-)

5 jaar geleden

Creative Business is trouwens HBO. Dus je zou bij mij ook een “stapje terug” kunnen zeggen. Maar wel iets waar mijn hart ligt, dat vind ik erg belangrijk.

5 jaar geleden

Reactie op sofiesoof

Ik snap het. Het kan ook lastig zijn om geen plan te hebben. Aan de andere ...
Ja het zit allemaal ingewikkeld in elkaar... maar goed met stress en haast een studie beginnen zal ook wel nergens goed voor zijn. Ik vind heel knap van je dat je zo kalm kan blijven en het maar op je lat afkomen. Hele fijne houding. Ik ben soms echt een stress kip hahahaha. Ben je nu ondertussen ook aan het werk of zit je nu ook thuis?

5 jaar geleden

Reactie op sofiesoof

Creative Business is trouwens HBO. Dus je zou bij mij ook een “stapje terug ...
Heel knap van je! Mijn hart lijkt te liggen bij SJD, maar omdat ik wo bachelor heb gedaan vindt iedereen het zonde waardoor ik toch overweeg een master te doen die ik helemaal niet meer zo leuk vind. Maar als ik sjd versneld zou kunnen doen door vrijstellingen ga ik dat zeker wel doen denk ik!

5 jaar geleden

Reactie op Anney

Ja het zit allemaal ingewikkeld in elkaar... maar goed met stress en haast ...
Ja joh, gewoon lekker tranquilo ;-) Soms een beetje té, hahaha. Kan desalniettemin ook een piekeraar zijn, hoor. Ik werkte zelf in een kunst, cultuur en culinaire tak van een vijfsterrenhotel. Maar de hotellerie ligt helaas plat. Dus ja, ik zit thuis. Om mezelf bezig te houden heb ik klein bedrijfje opgezet waar ik culinaire concepten ontwikkel. En jij? :-)

5 jaar geleden

Ik ben zwanger van ons eerste kindje en in februari begonnen aan mijn 2e jaar van mijn hbo opleiding. Ik heb een jaar geleden bewust ervoor gekozen om te gaan studeren in de deeltijd vorm nadat ik een aantal jaar gewerkt heb en nog geen eerdere opleiding heb afgerond. Door te kiezen voor deeltijd hoop ik tijd te hebben voor mijn werk en gezin. Op dit moment merk ik dat mijn studie al iets moeizamer verloopt. Dit komt voornamelijk omdat ik zelf erg moe ben en ik daardoor iets minder concentratie heb. Ik hoop dat dit weer wat afneemt naar mate de zwangerschap vordert en zo niet dan moet ik het er gewoon mee doen. De deeltijd opleiding die ik volg is erg flexibel waardoor je altijd de mogelijk hebt om te versnellen of te vertragen als dat voor jou op dat moment het beste is. Ik merk ook dat ik met veel mensen studeer die zelf al kinderen hebben en daarnaast ook nog werken, misschien prettig om te weten. Ik hoor vaak van mensen dat ik beter eerst mijn studie eerst kan afronden voor ik aan kinderen begin (ook omdat ik nog jong ben) maar ik ben ervan overtuigd dat als jij iets echt wilt, je het kunt bereiken. Ook als dat betekent dat je daar soms wat voor op moet geven (tijdelijk). Ik zou zeggen volg je hart en doe wat jou gelukkig maakt ✨

5 jaar geleden

Lastig! Ik zit nu op mijn tweede jaar bachelor WO taal en cultuur. Ik heb op mijn 32ste gekozen om een heel andere richting te nemen dan wat ik hiervoor deed ook omdat ik een gezin wilde opbouwen en mijn huidige baan als Sociaal pedagogisch hulpverlener zag ik dan te zwaar worden. Ik heb dus deze keuze gemaakt ook om voor mijn kleine in de toekomst meer te kunnen zijn. Ik merk alleen dat ik het nu al pittig ervaar omdat ik geen makkelijke zwangerschap heb, ik lig bijna plat in bed met bekkenpijn (dit had in niet verwacht), je weet nooit van tevoren hoe je zwangerschap zal ontwikkelen of hoe de moederschap wordt/ wat voor kindeke je krijgt enz... ik merk zelf veel verschil bij mijn vriendinnen, sommige kunnen niets met een kind andere blijven alles doen, dus ik zou zeggen probeer het maar, je merk het vanzelf als het niet gaat en stoppen kan je altijd om straks weer de draad op te pakken. Ik ga het ook proberen en als het niet lukt wees lief en begripvol Voor jezelf misschien veranderd je visie na je kind er is. Trouwens op mijn leeftijd krijg ik geen Sf maar ik heb wel een langlevencrediet die kan je altijd aanvragen bij Duo ongeacht je leeftijd. Deeltijd is ook een optie. Succes met je keuze.

5 jaar geleden

Reactie op sofiesoof

Ja joh, gewoon lekker tranquilo ;-) Soms een beetje té, hahaha. Kan desalni ...
Zo leuk! En wat knap. Ik merk dat ik na lang thuis zitten best geïsoleerd raak. Heb niet echt een dagbesteding dus ben me nu aan het oriënteren op cursussen zodat in mezelf toch een beetje bezig hou. Cursus stoppen met piekeren zou een goede zijn voor mij 🤣 Als je het leuk vind kunnen we contact houden met elkaar, ik weet niet waar je woont. Ik woon omgeving Haarlem. Mocht je ver wonen kunnen we natuurlijk altijd digitaal contact houden!

5 jaar geleden

Reactie op Anney

Zo leuk! En wat knap. Ik merk dat ik na lang thuis zitten best geïsoleerd r ...
Herken ik heel erg. Zwanger zijn kan je ook echt futloos maken. Cursusje is altijd goed ;-) Lijkt me leuk! Ik woon in Rotterdam.

5 jaar geleden

Reactie op sofiesoof

Herken ik heel erg. Zwanger zijn kan je ook echt futloos maken. Cursusje is ...
Is goed doe ik!

5 jaar geleden

Ik ben afgelopen september geswitched, opleiding ging heel goed,aar loop nu al een maand achter omdat ik ectreem ziek ben en echt niets kan doen of kan hebben, stof niet onthoudt etc. 10 min studeren per dag lukt al niet. Ik moet 4 jaar dus moet t wel echt gaan inhalen. Maar tis t zeker waard. Zal.ook stage dit jaar moeten uitstellen enz.

5 jaar geleden

Reactie op Auroravh

Ik ben afgelopen september geswitched, opleiding ging heel goed,aar loop nu ...
Oh jeetje dat klinkt wel heftig en zwaar... concentratie kan ik me goed bij voorstellen. Nu zou het me echt niet lukken. Vergeet de makkelijkste woorden

5 jaar geleden

Hoi hoi, Wat leuk dat je verder wilt studeren en gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik heb net mijn HBO opleiding afgerond en een minor gedaan bij de universiteit. Daarvoor een vavo opleiding gedaan, eerst VMBO-T en HAVO. Dit heb ik gedaan in combinatie met een zoon. Toen ik begon was hij 7 jaar oud en nu 13 jaar. Nu ben ik ongepland 9 weken zwanger, maar wel super welkom. Ik wilde al verder studeren en ik heb besloten om met een Master te starten. Ik start hiermee in april (normaal zou dit september zijn). Mijn zoon is gelukkig ouder, misschien is het combineren wat makkelijker dan met een baby. Echter vond ik het erg moeilijk om alles te combineren en zeker nu met corona, is het wat heftiger! Ook voor de coronatijd kan ik zeggen dat het veel plannen is en leunen op de hulp van andere. Vaak ben je met bezig met veel regelen, tijd en aandacht verdelen. Je moet erg flexibel zijn met plannen en de druk goed aankunnen. Ook ik heb met mijn handen in het haar gezeten en sommige periodes was een emotionele rollercoaster voor mij. Het is namelijk erg stressvol een studie en een kind opvoeden. Mijn HBO opleiding was zo druk, dat ik vaak de hele dag op het laboratorium stond en in de avond aan de theorie en opdrachten moest werken. Als ik wat vrije tijd had ging dit naar leuke uitjes samen met mijn partner en zoon. Maar goed nieuws, een opleiding is tijdelijk en de aanhouder wint! Ooh ja, sommige universiteiten hebben speciale trajecten voor vrouwen die zwanger zijn en kunnen hiermee helpen. Ik zou als ik jou was even van te voren opzoeken wat de opties zijn bij HBO of Master opleiding. Ik verwacht dat een Master opleiding en een baby ontzettend zwaar gaat worden. Ik heb gelukkig de hulp van mijn partner en familie. Hoe ik alles ga/kan combineren, moet ik nog uitzoeken en natuurlijk weer plannen! Ps. Ik heb trouwens de master doorgezet, omdat ik nu 34 ben! Ik kan helaas niet een studiefinanciering opnieuw aanvragen. Dit was voor mij doorslaggevend om het toch te proberen. Ik hoop dat dit verhaal een beetje inzicht geeft over studeren en een kind opvoeden. Hopelijk schrikt het ook niet af.