10 Reacties

3 jaar geleden

Jep! Zo herkenbaar. Ik probeer het zelf altijd positief te formuleren en positief te labelen, en de voordelen te zien; ze is met alles heel vlot en snel, maar mennnnn wat is het pittig. Ik moet zeggen dat ik het makkelijker vind nu ze ouder is en ik terugkijkend haar temperament al zo vroeg zag in alles, ik dacht de eerste maanden altijd: wat doen wij fout? Waarom slaapt ze niet in de wagen? Waarom zijn autoritten een drama (oké ook door reflux)? Waarom wil ze constant alles wat nog niet lukt en lag zij nóóit rustig op dr rug te spelen? Ik heb maanden nodig gehad om uit te pluizen waar het hem in zat: een groot deel is gewoon haar temperament. Onze dochter beleeft alles intens: tandjes, ontwikkelsprongen, frustratie, nieuwe dingen, nieuwe mensen, voedsel, slapen, autoritjes, afscheid nemen en ga zo maar door. Intens verdriet en intens geluk en frustratie wisselen elkaar snel af. Ze heeft meer nabijheid en co-regulatie nodig dan een gemiddelde andere baby. Ik dacht dat wij wat fout deden met haar door haar te vergelijken met rustige kindjes. Nu we op haar behoefte inspelen vind ik het ‘makkelijker’ om los te laten. Ik heb een tijd terug deze post gelezen en ik vond het heel mooi omschreven en ik herken veel: https://www.instagram.com/p/CgFTH8TjFEe/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

3 jaar geleden

Hier ook een temperamentvol mannetje. Ik en mijn man zijn vrij rustig en hij is echt een kleine druktemaker in ons midden haha. Maar jeetje, jullie hebben ook wel behoorlijk wat meegemaakt zeg! Pittig hoor! Bij ons begon het ook al in de kraamweek. Hij heeft maandenlang uren gehuild en we hebben wat af moeten lopen/wiegen/in de draagdoek. Hij was/is overgevoelig en toen ie kleiner was schrok ie zelfs bij het aandoen van de kraan of een luider muziekspeeltje. Wij hebben net als pannenkoekenplantje enorm lopen strugglen in het begin met wat er nou was. Achteraf valt het wat meer op z’n plaats. Ik wilde altijd die makkelijke ouder zijn die alles een beetje op zijn beloop laat en op verzoek doet. Maar hij heeft echt routine nodig. Je ziet ook niet goed dat ie moe is en zal nooit zomaar in slaap vallen. Wij hanteren nu een bepaald ritme al maandenlang en dat gaat uitstekend. Autoritten zijn nog steeds vaak drama al is het niet meer meteen huilen zodra hij de maxi cosi in gaat gelukkig. Hij kon zich tot voor kort ook echt Max een paar minuten zelf vermaken, gelukkig gaat dat de laatste paar weken echt beter nu hij kan tijgeren en zitten. Echter laat ie wel van zich horen als hij er klaar mee is haha. Rustig in je armen liggen heeft ie ook nooit gedaan, meneertje wil alles zien haha. Wat ik vooral lastig vind zijn de opmerkingen van anderen die het dan ‘beter’ denken te weten. Zelfs een goede vriendin van me die in het begin zo vaak tegen mij heeft gezegd om hem maar even weg te leggen dat ie dan vanzelf wel gaat slapen. Of in de box zo in slaap vallen. Ja daaag, mijn baby doet dat dus echt niet. En dat is ook helemaal prima (ok soms wel pittig) maar dat maakte mij zo onwijs onzeker. Aan de andere kant is onze zoon zo’n lachebekje en lacht het meest van iedereen. Ik ben ook onwijs dankbaar voor hem en ik geloof oprecht dat hij ons uitgekozen heeft als ouders. Wij hebben best veel pittige gebeurtenissen meegemaakt privé het afgelopen jaar maar hij is zo onwijs vrolijk dat hij echt mijn grootste geluk is en mij positief houdt ❤️.
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

3 jaar geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Jep! Zo herkenbaar. Ik probeer het zelf altijd positief te formuleren en po ...
Precies wat je omschrijft ! Alles zo intens. Ik heb vaker jouw berichtjes voorbij zien komen en eerlijk... ik herken daar zoveel in. En ook dat uitpluizen. Als kersverse moeder is alles natuurlijk nieuw. En was ik echt onzeker over alles. Maar ook het op zoek gaan, naar wat er is ofzo. Ik vind het soms echt heel pittig en intens. Maar hoe jij het schrijft, zo mooi! Proberen de positieve kanten ervan te zien. Dat probeer ik echt! Maar het lukt me niet altijd. Ik dacht altijd een babymama te zijn, maar hoe ouder hij wordt, hoe leuker ik het vind🙏 Ik ga de post zo eens lezen 😘

3 jaar geleden

Reactie op Mandje000

Hier ook een temperamentvol mannetje. Ik en mijn man zijn vrij rustig en hi ...
Ik herken zoveel van wat je zegt!! En vergelijken wil ik helemaal niet, maar onbewust gebeurd dat bij mij. En al helemaal als ik gevoed word door meningen of "goed" bedoelde adviezen. Ons zoontje heeft ook nooit never niet in de box geslapen 😅 of idd... ach leg gewoon weg, uiteindelijk valt ie wel in slaap?! Nou no way, dat heb ik 1x gedaan. Nooit meer! Sindsdien luister ik zo naar mijn moedergevoel en probeer ik mezelf echt af te sluiten voor al die adviezen. En dat laatste. Dat zeg je echt heel erg mooi! Die ga ik meenemen💙 dat jullie kleintje, jullie heeft gekozen. Wauw !! Ik geloof daar ook in. Dat zn grote zus en hij voor ons hebben gekozen!!

3 jaar geleden

Heel erg herkenbaar! Gevoelig voor alles. Ook een griepje bijvoorbeeld is ze meteen heel ziek. Wil alles zien, hoort alles. Super snel gefrustreerd. Ze zit nu in een periode dat ze de hele dag gilt als ze zich verveelt wat heel snel is. Ook in de auto idd huilen! Eerst 4 maanden standaard een huiluurtje in de avond. En tja het niet doorslapen is ook iets wat erbij hoort. Was ook vooral wennen omdat we al een dochtertje hebben van 3 jaar ouder. Een gemakkelijke baby die overal mee naartoe kan, overal sliep, met 7 weken doorsliep en ook nooit heel erg ziek werd.

3 jaar geleden

Super mooi die post van insta!

3 jaar geleden

Reactie op SF

Heel erg herkenbaar! Gevoelig voor alles. Ook een griepje bijvoorbeeld is z ...
Poeh kan me heel goed voorstellen dat het flink schakelen is geweest en nog steeds! Jullie hadden je eigen referentiekader en dat is jullie eerste kindje. Heel erg pittig lijkt me ! Maar knap hoe je het zo doet. Ieder kindje is zo anders. Ik verlang er ook wel eens naar om met de kleine weg te gaan de hele dag. Maar ik weet nu gewoon dat het slapen in bed het beste is. Soms word ik zo raar aangekeken als ik zijn routine en ritme aanhoudt! Dat heeft hij nodig en doet hij het heel goed op!

3 jaar geleden

Hele mooie post🙏

3 jaar geleden

Reactie op -Vino-93

Poeh kan me heel goed voorstellen dat het flink schakelen is geweest en nog ...
Ja precies! Bij mijn eerste dacht ik nog wel es tis maar net hoe je er mee omgaat, gewoon overal meenemen worden ze makkelijk van. Nou daar ben ik nu mooi op terug gekomen! Nope niet ieder kind word daar makkelijk van 😅

3 jaar geleden

Ook hier een pittige tante! Vooral wanneer ik kijk naar vrienden en familie! Mijn dochter moet continue bij mij in de buurt zijn en zodra ik een “nee” eruit gooi, begint ze keihard te gillen en gaat ze toch haar gang. Pittig maar stiekem vind ik het bijvoorbeeld wel weer heerlijk dat ze zo heerlijk aan het ontdekken is en ook echt al een eigen willetje heeft!