3 Reacties
10 maanden geleden
Ik herken dit heel erg bij mn dochtertje, zodra andere kindjes in baar buurt zijn , wilt ze het liefst ineen kruipen. Voorbeeld . Als er een kindje achter haar wacht terwijl zij gaat/wilt glijden. Stapt ze gelijk ma achteren en laat eerst alle kindjes eerst gaan. Ik vind dit zo moeilijk in April gaat zij naar de peuterspeelzaal. Maar ik voel me er niet oke bij, ondanks ik weet dat ze dit moet leren etc .
10 maanden geleden
Deels herkenning, wel op een andere manier. Onze dochter is ook heel gevoelig en snel bang. Zij is echt vooral bang bij onbekende volwassenen en niet zozeer bij kinderen. Op de opvang was het iedere keer drama en heeft het wennen maanden geduurd. Uiteindelijk ging ze er zonder huilen naar toe maar dat was het dan ook. In oktober overstap gemaakt naar peuterspeelzaal en dit vindt ze heel erg leuk. Het is daar veel gestructureerder dan een opvang en dat is voor haar fijn (voorspelbaarheid). Dat vul ik natuurlijk in, maar dat is mijn idee. Wel is het nog steeds zo dat ze geen woord tegen de leidsters zegt en ook weinig tegen de andere kinderen. Ze praat thuis heel veel en goed, op de psz zegt ze bijna niets. Maar ze gaat wel graag. Ze voelt zich alleen nog niet veilig genoeg om helemaal zichzelf te zijn. Daarom nu in overleg met cb afgesproken dat ze 4 ochtenden in de week zal gaan (ipv 2). Om haar (hopelijk) erbij te helpen dat ze zich wat sneller op haar gemak voelt. Maar goed het maakt voor mij heel veel uit dat ze wel graag gaat. En als ik haar op deze manier kan begeleiden dat alles wat makkelijker gaat vind ik dat een prima oplossing. Dus ik wil meer zeggen wie weet is een psz voor jouw zoontje juist ook een stuk fijner dan de opvang. Succes iig, ik weet hoe moeilijk het kan zijn!