Hoi allemaal,
Mijn zoontje gaat twee dagen per week naar de opvang en het gaat daar niet zo heel denderend. We hebben twee keer een gesprek gehad en daar komt naar voren dat hij heel erg gevoelig is en zich niet mengt met de groep. Hij kleeft om de leidsters heen, wil alleen met hen spelen en is bangig/onzeker vanwege de andere kindjes. Hij laat zich ook snel de kaas van zijn brood eten en huilt bij overgangen of als er een kindje gecorrigeerd wordt, ook als het niet om hem gaat. Die onzekerheid herken ik helaas wel heel erg uit mijn eigen familie.
Ik ga op mijn parttime dag naar peutergym met hem en daar herken ik dit gedrag ook wel. Al vanaf baby is hij ook een extreem gevoelig jongetje. Op de babygroep ging het overigens wel veel beter omdat het daar heel responsief was en geen strak ritme, hij “hoefde daar niets”.
Ik weet dat kindjes op deze leeftijd nog niet echt samen spelen maar volgens de leidster horen ze wel naast elkaar te spelen of elkaar na te doen.
Ik vind het vooral sneu voor hem en ik zou hem graag weerbaarder willen maken. De leidsters gaven aan dat het hem niet helpt van de opvang te halen omdat ie er aan moet wennen voor school, en raden een peuterspeelzaal aan om hem meer te stimuleren. Ik weet niet goed of dit de oplossing is of dat het gewoon nog te vroeg is? Om hem er af te halen (al weet ik nog niet hoe ik dat moet regelen met werk) en dan over paar maanden bijvoorbeeld de peuterspeelzaal te proberen. Ook omdat dat maar een ochtend is en toch minder overweldigend op die manier.
Iemand die dit herkent en/of tips om het omgaan met andere kindjes minder spannend voor hem te maken?