12 Reacties

één jaar geleden

Hi! Ik zelf ben tweetalig opgevoed. Mijn moeder is Engels en kon nog geen Nederlands toen ik geboren werd. Zij praatte Engels tegen mij en mijn vader Nederlands maar hij werkte veel. In filmpjes zie ik terug dat ik aan het begin vooral veel Engelse woordjes zei maar het is helemaal goedgekomen want ik spreek nu beide talen vloeiend. Nu voeden wij onze dochter niet echt tweetalig op maar mijn moeder past 1 dag in de week op en praat altijd Engels tegen haar. Ook als ze een filmpje kijkt doen we die in het Engels. Ze zegt wel veel Nederlandse woordjes al maar begrijpt alles wat mijn moeder zegt en zegt ook "byebye" en "chick" voor kip haha. Het is natuurlijk veel en misschien wat verwarrend eerst maar ik denk hoe ouder ze worden hoe beter ze de talen kunnen onderscheiden en er niet veel problemen mee zullen hebben (iig kijkend naar mezelf). Hopelijk heb je hier iets aan 😬

één jaar geleden

Hey, wij spreken ook twee talen tegen onze dochtertje. Ik spreek voornamelijk Tunesisch met haar en mijn man Nederlands. Als mijn man thuis is dan praat ik ook meer Nederlands, simpelweg omdat hij geen Tunesisch verstaat, maar als ik alleen met haar ben dan alleen Tunesisch. En inderdaad ze zegt nog niet veel, ze brabbelt wel echt alsof ze een gesprek voert. Maar ik maak me er niet druk om, denk dat het nog wel komt hoor

één jaar geleden

Goeie morgen, wij spreken ook meerdere talen tegen onze dochter. Hoofdtaal is wel nederlands, mijn man en zijn familie spreken regelmatig Farsi en verder spreken we regelmatig engels. Ik kan een beetje farsi spreken en gebruik het ook regelmatig. Vaak spreken we het na elkaar uit. Ze lijkt het goed te begrijpen, de meeste woorden die ze spreekt zijn Nederlands en paar is Farsi. Water is ab en dat vindt ze makkelijk om uit te spreken.

één jaar geleden

Hier een zoon die ook enkele talen meekrijgt: - fries van mama - darija van vader - engels van ons beide - nederlands van opvang en boekjes - arabisch van boekjes (en tv) Ik heb niet het idee dat hij al veel woorden zelf kan, maar heb ook nog niet het idee dat hij achterloopt op zn leeftijd. Hoewel dat wel is wat ik verwacht en waar ik vanuit ga. Het zal eerst een grote brei zijn en later dan normaal zullen puzzelstukjes vallen.. i guess.. hij begrijpt wel veel meer dan wat hij nu zelf kan zeggen.. weet ook meerdere woorden voor dingen (begrijpen, niet uitspreken dus)..

één jaar geleden

Ja, wij wonen in Duitsland en spreken zelf thuis Nederlands. Op de opvang leert ze Duits en zelf praat ik meestal Nederlands, soms lees ik een Duits boekje voor voor het slapen gaan. Ik heb geen idee of het trager gaat, behalve mama en ja zegt ze nog niet veel. Brabbeltaal vooral

één jaar geleden

Wij voeden onze dochter ook tweetalig op, Engels en Nederlands. Ik merk dat ze iets langzamer is met praten maar dat is niet meer dan normaal. Ze zeggen dat kindjes die meertalig opgevoed worden eerst moeten gaan uitvogelen welke taal ze wanneer moeten spreken. Ik merk wel dat de woordjes die ze zegt een mix zijn tussen Nederlands en Engels

één jaar geleden

Onze dochter wordt ook tweetalig opgevoed. Fries van mij (+mijn fam) en Nederlands van haar vader/oma/opvang. Wij merken eigenlijk niks van dat het langzamer gaat, onze dochter is vrij vlot met praten en heeft een flinke woordenschat inmiddels (>50 woorden en af en toe 'zinnen' van 2 woorden). Ze praat grotendeels Nederlands trouwens. Ze is nu 18 maanden.

één jaar geleden

Ik denk dat je je nu nog niet teveel zorgen hoeft te maken. Elk kindje ontwikkeld zich weer anders. Ons kindje leert ook zowel Limburgs dialect (thuis) en Nederlands (opa en oma en opvang) en praat al veel woorden in beide ‘talen’, ook 2-woord zinnetjes. Hij startte juist al vroeg met praten en zei zijn eerste woordjes met 9 maanden (mama, lamp, auto enz.). Maaaar hij kan nog steeds niet uit een rietje drinken, terwijl ik ook zie dat veel andere kindjes dat juist wel al kunnen. Komt vast allemaal vanzelf. :)

één jaar geleden

Hier ook! Thuis Nederlands, bij opa & oma dialect, bij de andere opa en oma Frans. Heel leuk om te zien hoe ze alles door elkaar spreekt.

één jaar geleden

We voeden ons kindje ook tweetalig op en ben zelf bezig met mijn scriptie over Spaans als erfenis taal, waarbij gezinnen Spaans in combinatie met een andere taal aan hun kinderen willen overdragen. Ik merk dat mijn zoontje sommige woorden in het Spaans en sommige woorden in het Nederlands zegt lijkt alsof hij kies wat makkelijker gaat. Ik merk dat bepaalde woorden die hij eerst in het Spaans zei nu in het Nederlands zegt. Ik probeer zoveel mogelijk in het Spaans tegen hem te praten want Nederlands krijgt hij sowieso hier overal. Hij verstaat veel in het Spaans maar reageer soms in het Nederlands ik probeer dan weer de vraag te stelen emmer si o no? Zodat hij soort van gedwongen wordt om in het Spaans te reageren. Voor wat ik in mijn opleiding geleerd heb … heeft met allemaal factoren te maken maar in het algemeen wanneer meerdere talen tegelijkertijd geleerd worden kan het iets langer duren voordat reproductie van allebei plaats vindt. Het komt uiteindelijk Goed en in de meeste gevallen kan je kind minstens de 2 talen verstaan en in veel gevallen allebei uitspreken met een dominante taal waar die het meest contact mee heeft.

één jaar geleden

Hier ook 2 talen, thuis Nederlands en op de opvang Duits. We proberen dat zo strikt mogelijk aan te houden, omdat Duits niet onze moedertaal is, maar er komen wel eens Duitse liedjes oid voorbij. Als hij iets in het duits zegt, herhalen wij het meestal in het Nederlands (bijv wat is dat? Puppe. Ja dat is jouw pop!) We horen het voornamelijk ook in de uitspraak. Ik heb niet het idee dat hij daardoor achterloopt, is misschien ook kind afhankelijk? Hij kan inmiddels 2 woorden zinnetjes, soms zelfs drie en ik heb ruim 70 woorden opgeschreven die ie nu kent. Is 18 maanden. Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat het juist zorgt voor extra hersenverbindingen 2 talen leren, dus ook al duur het even voor het eruitkomt, dat ze er zeker wat aan hebben!

MOD

één jaar geleden

Hoi, ik zou me er niet te druk om maken. Logopedisten geven aan dat kinderen die meerdere talen meekrijgen later kunnen beginnen met praten maar dit is niet altijd het geval. Ons zoontje krijgt 3 talen mee. Nederlands, Turks en Pools. Hij zegt woordjes van alle talen en als ik wat in het Turks zeg zegt hij het in het Nederlands, en andersom net zo. Ons zoontje is anderhalf.