11 Reacties

4 jaar geleden

Lijkt mij dat je het pas mag eten als de zalm gebakken hebt, dan is de kans op besmetting met bacteriën het kleinst. Google zegt dit: Listeria is vooral te vinden in langdurig gekoeld bewaarde producten( rauwmelks kaas, voorverpakte gerookte vis en rauwe dierlijke producteb) die zonder verhitting worden gegeten.. Dus ik zou me er niet aan wagen om onverhit te eten.

4 jaar geleden

Als je vlees of vis bevriest gaan de bacteriën niet dood, ze kunnen alleen niet verder groeien. Als het ontdooid word kunnen de bacteriën weer gaan groeien. Dus laat het staan aub

4 jaar geleden

Echt vers is veilig om te eten, maar het is nog maar de vraag hoe vers het daadwerkelijk is. Ik begrijp de hunkering, maar zou me er nu niet aan wagen. Laat lekker een hele box sushi bezorgen in je kraamweek of maak/bestel de veilige versies :)

4 jaar geleden

De verloskundige zei; ze moeten bij het voedingscentrum aangeven dat zalm niet veilig is omdat er heeeeel af en toe listeria in voor kan komen. Maar goed toen zag ik gisteren een bericht dat het in de biologische bieten van AH zat, dus het risico lopp je volgensmij altijd wel 🤷‍♀️ ligt er dus maar net aan of je dat risico wil lopen :-) Vroeger raadde ze juist aan om rood vlees te eten voor de eiwitten en je bloed en zalm voor de vetten 🤷‍♀️ overigens zijn er genoeg mensen die niet weten dat ze zwanger zijn en alles eten, maar zoals gezegd het is een risico.

4 jaar geleden

Ik zou het niet eten zonder het te verhitten. De bacteriën worden ook bevroren en komen weer op gang wanneer vis/vlees wordt ontdooid. Ze gaan dus niet dood. Je zou anjovies in olie kunnen eten. Dat mag weer wel, al moet je er niet teveel van eten en veel drinken omdat het best veel zout bevat.

4 jaar geleden

Ooh en er is ook meer dan genoeg lekkere sushi zonder de rauwe vis!! Zo kan je surimi wel eten of de krokante garnalen, mango, avocado en ga nog maar even door. Een hoop sushi tenten bieden ook boxen aan speciaal voor als je zwanger bent 😃

4 jaar geleden

Ik heb afgelopen weekend ook sushi gegeten met vegetarische dingen en garnaal en kip etc. Dat mag je allemaal wel. Helaas zonder zalm of tonijn maar het was alsnog heerlijk! Als je zalm in de vriezer gooit gaat alleen toxoplasmose dood. Maar listeria kan zeker nog wel aanwezig zijn. Ik zou het niet eten. Misschien kan je het bakken en dan in de sushi verwerken. Heb zelf nog nooit gebakken zalm verwerkt in sushi gegeten. Misschien is het wel lekker!?

4 jaar geleden

Je kunt zoveel andere lekkere sushi bestellen of zelf maken... zelf heb ik me vorige week ook toegegeven aan rauwe zalm hoor 🙈. Die ene keer dat je het eet, dat maakt de kans dat er wat gebeurt erg klein maar het zou kunnen.

4 jaar geleden

Daarbij.. zelfs als je buiten je zwangerschap om verse vis koopt raden ze het bij de visboer vaak aan indien je het voor sushi wil gebruiken het ook even te vermelden. Dat zijn vaak stukken waar ze extra extra voorzichtig mee zijn. Ik steek ook buiten de zwangerschap om überhaupt geen rauwe vis in mijn mond die niet voor sashimi bedoeld is en al helemaal geen supermarkt vis. 😉

4 jaar geleden

Mijn gynaecoloog zei dat gerookte zalm (dus geen rauwe) kon als je 100% zeker bent dat ze vers is en op geen enkele manier vaccuum verpakt is, dan woekert listeria makkelijk. Probleem is dus dat zelfs visboeren hier niet altijd eerlijk over zijn, dus mss enkel doen als je iemand persoonlijk kent ofzo. Ik heb uiteindelijk 'Seaspiracy' gekeken op Netflix en mijn goesting in zalm is weer even voorbij :p

4 jaar geleden

Ik zou gewoon een 9 maanden sushi box bestellen :) lekker zonder rauwe vis maar met allemaal andere lekkere dingen.