14 Reacties
één jaar geleden
Oh dit is zo herkenbaar! Ons zoontje van bijna 18 maanden kan ook al zo erg veel woorden en ook paar kleine zinnetjes. Een grote taal voorsprong idd..
En ook erg driftig en drammerig de laatste tijd, wat ik gek vind want door zn taal kan hij juist best veel duidelijk maken.
Ik lees veel boekjes met hem.. hij kan er geen genoeg van krijgen. Ik zou niet weten wat ik er verder mee zal doen. Lekker kletsen haha
één jaar geleden
Jaa haha. Ik dacht ook; huh je kan het juist zo goed zeggen! Kleine directrice. Ze probeert nu ook echt zaken te bepalen hier in huis. Dan zegt ze dingen als "mama. Zitten! Daar!" Enzo haha. En als je dat dan niet wil doen; boos. 🙊 echt enorm haar eigen wil aan het uittesten.
één jaar geleden
Grappig! Hier telt ze nog tot 3 dan haha. En dan vooral "eeene tweeje..." en dan iets geks doen 🤣 en veel lichaamsdelen, en veel voertuigen (hebben uitzicht op een doorgaande weg waar vrachtwagens, bussen, trekkers etc langs rijden. Helemaal fantastisch). Maar dat driftige momenteel is vooral echt heel vervelend. Ze put zichzelf daar ook enorm mee uit..
één jaar geleden
Leuk dat meer kindjes al zo lekker kunnen kletsen! 😊 Ons zoontje van bijna 18 maanden kent ook al veel woordjes, namen en bizar veel dieren en voertuigen qua naam en/of geluid. Ook zegt hij al korte zinnetjes (2 of 3 woorden). Hij zingt ook graag mee met liedjes (hi-hi-hi-ha-ha-ha bijv). 🤣 echt te schattig! Tellen lukt nog niet echt, dat gaat nu van ‘1,2,6!’. Wij praten thuis een Limburgs dialect, maar bij de opvang en zijn nichtje praten ze Nederlands. De woorden/zinnetjes die hij nu zegt zijn dan ook afwisselend in het dialect en het Nederlands.
Qua driftigheid: hij heeft al zolang ik me kan herinneren al een zeer sterke mening en wil eigenlijk altijd nét meer dan hij al kan (frustrerend).
één jaar geleden
Totaal niet herkenbaar! Onze jongste doet nu een paardengeluid na en er komt iets in de trant van papa en het woordje aaien en eten. Verder niks, wel zeer gefrustreerd, dat herken ik wel. De oudste was veel sneller, daarmee al heel veel boeken versleten om het vooral te stimuleren.
één jaar geleden
Reactie op svs15
Leuk dat meer kindjes al zo lekker kunnen kletsen! 😊 Ons zoontje van bijna ...
Jup hier ook die sterke mening. En ze is hier wat dat betreft ook een open boek. Je weet precies wat ze wil en vindt, en hoe ze zich voelt enzo. Hoop dat ze die eigenschap tot in dr volwassenheid houdt haha.
één jaar geleden
I wish, ons ventje is aanstaande dinsdag 18 maanden en kan enkel mama, papa, Luna (onze kat, maar alle dieren zijn Luna), kijken (als hij ergens naartoe wilt gedragen omdat hij er niet aankan of ergens mee wilt spelen,...) en mapa zeggen, wat betekent dat hij Bluey wilt zien op tv (in de intro roepen ze om de beurt "mama", "papa", dus nu heet dat kortweg mapa 😅) zeggen.
Ik kijk ernaar uit dat hij stilaan wat meer woordjes leert.
Maar ik kan je wel zeggen, ook zonder veel woordjes te leren, super veel driftbuien de laatse weken, soms zelfs zo erg dat ik het vermijd om buiten te gaan omdat hij zo snel om kan slaan.
één jaar geleden
Hier kletst mijn zoon sinds kort heeel veel, maar op mama en bah na niks verstaanbaars 🤣 hij heeft echt zijn eigen taal, wat ontzettend aandoenlijk is.
Lijkt me best fijn dat ze al zoveel woordjes kennen, dan kunnen ze zich ook duidelijk maken.
Maar ook hij is enorm driftig en snel woest, dus weet niet of dat perse aan het praten ligt of dat dat gewoon normaal dreumes gedrag is
één jaar geleden
Leuk en handig dat ze zich zo verstaanbaar kan maken😊.
Mijn dochter is denk ik redelijk gemiddeld momenteel qua woordenschat en leert twee talen. In het Nederlands kan ze wel meer woorden uitspreken dan in Farsi, maar ze begrijpt het wel. Het zijn vooral de dagelijkse dingen in en rondom het huis, dieren en dierengeluiden benoemen, tellen en kinderliedjes proberen mee te zingen. Daarnaast brabbelt ze nog veel in haar eigen taal. Als ze een woord van iets niet kent wijst ze erna en zegt kijk, die of dat om duidelijk te maken wat ze wil.
Ik probeer te benoemen wat ze ziet, waar we me bezig zijn, zing en lees met haar, dat is redelijk standaard denk ik🤔.
Ik heb pas een houten alfabetisch puzzel gehaald en daar is ze erg geïnteresseerd in. Mischien vind je dochter zoiets dergelijks ook leuk als voorbereiding op leren lezen.