13 Reacties

één jaar geleden

Ik merk dat het soms even een kwestie is van de gewoonte doorbreken. Als ik 2x in de ochtend een filmpje aan zet, wil hij dat daarna elke dag. Met moeite die gewoonte doorbreken en dan boekje gaan lezen. En nu is het eerste wat hij zegt; wakker boekje lezen. Die keuzes…. Ja dat herken ik ook hoor, maar als ik eenmaal ben begonnen eet hij dat maar op. Ik blijf niet bezig en anders eet hij maar niet. (Vervolgens komt hij een paar minuten later alsnog zeggen dat hij wil eten en eet hij het wel gewoon op)

één jaar geleden

Ja hier is de kleine ook enorm aan het uitproberen. Als hij zijn zin niet krijgt, is het huilen. Ik blijf rustig en leg uit wat er wel kan/mag. Maar inderdaad frustrerend en helemaal als je haast hebt

één jaar geleden

Na het verschonen, naar beneden gaan en eten maken. Zoontje gaat dan ondertussen met zijn auto’s of ander speelgoed spelen. Als het eten klaar is, gaat hij in zijn stoel zitten en eten. Soms wil hij niet eten, dan gaat die uit zijn stoel. Dan leg ik zijn bordje op de salontafel en neemt hij alsnog wat happen. En anders niet, dan maar geen ontbijt.. Soms vraagt hij om een filmpje, bijna altijd aan mijn vriend, aangezien ik altijd nee zeg. En als hij dan gaat zeuren, dan gaat hij maar lekker zeuren… Ik probeer altijd consequent te zijn en niet toe te geven, want heb gemerkt dat het anders alleen maar erger wordt en daar heb ik echt geen zin in.

één jaar geleden

Als ik moet werken mag ze altijd lekker even tv kijken bij het wakker worden. Soms denk ik ook.. niet alles hoeft perfect en ik heb die tijd gewoon even nodig om me te douchen en aan te kleden. Ze komt elke dag minstens 2u buiten en krijgt 24/7 mijn aandacht. Soms mag je het jezelf wel even makkelijk maken :) En als je het bij een kwartiertje houdt.. Choose your battles 🥰

10 maanden geleden

Als ze wakker worden wil mijn dochter het liefst een paar boekjes lezen, daarna verschoon ik haar en krijgt ze bv in bed waar meestal ook gewoon wil knuffelen en rustig spelen. Ik kleed haar aan dan maak ik samen met haar het onbijt en gaan we eten. Meestal speelt ze daarna even voor haar zelf terwijl ik opruim en de afwas doe. Daarna gaan we vaak naar buiten of anders tekenen/knutselen. Bij mij is nee ook nee, dus meestal heeft zeuren bij mij geen zin en gebeurt dat gelukkig weinig. Mijn man is minder consequent , waardoor ze bij hem eerder zal zeuren om iets 😅. Daar zit echt wel een verschil in.

10 maanden geleden

Afhankelijk van de dag (opvang of niet) Wel opvang, aankleden en ontbijt aan tafel. Geen opvang, badjas en sloffen aan. Ontbijten op de bank met bakje thee (tsja kind zal wel een oude ziel hebben)

10 maanden geleden

Reactie op Ang6

Afhankelijk van de dag (opvang of niet) Wel opvang, aankleden en ontbijt aa ...
🤣

10 maanden geleden

Wij hebben een vroege vogel en wij doen juist in de ochtend (tussen 6 en 7 wakker) altijd even een tv momentje 😅 even wakker worden, wij met koffie (op bed 🙈). Vaak niet langer dan een half uur zoiets. Dit is eigenlijk ook haar enige tv momentje op een dag (tenzij ze naar oma gaat 😅). En uitzonderingen daar gelaten. Het is inderdaad een beetje de leeftijd. Ik heb haar van de week zelfs voor het eerst op de trap gezet (onderste tree)🤣. Ik merkte dat ze dat eigenlijk best fijn vond want ze werd meteen rustig. Hier probeert ze ook van alles uit en trekt ze zelf de soepstengel la open etc, maar merk dat als ik consequent bent, ze eigenlijk het minst zeurderig is. Ja soms gaat ze dan even plat op de grond liggen maar vaak is het zo voorbij 🙈. Wellicht soms gewoon geen keuze geven? Hier moet ze ook eten wat we eten en krijgt niets anders. Wij hebben dan wel ook een goede eter overigens maar ook hier wil ze soms iets niet eten, tja dat is jammer dan 😊 Succes, zeker erkenning en komt helemaal goed. Gewoon naar je gevoel luisteren

10 maanden geleden

Wij hadden normaal de start van de dag met een tv moment, maar sinds vrijdag hebben wij geen tv meer doordat de glasvezelkabel kapot is. As donderdag kan kpn pas komen. Ik dacht echt oh hemel hoeeeee gaan we dat doen, want echt veel spelen doet hij niet omdat het met name een buitenkind is. Werkelijk, het lijkt wel of we een ander kind hebben sinds de tv niet meer aan staat. Het speelt enorm, is veel liever en minder verveeld. Ook kletst hij ineens met 3 woordjes. Toevallig heb ik ook gelezen dat een tv drammerig en verveeld gedrag stimuleert. Mijn tip is dus echt om gewoon ermee te stoppen en echt maar nauwelijks momentjes het aan te doen, alleen wanneer het ff makkelijk is voor jezelf

10 maanden geleden

Ik ben eigenlijk meteen in de weer met de kleine (2 jr) en dat houdt haar ook bezig. Klaarmaken voor de dag of opruimen of samen spelen. Ze gaat dan zelf spelen of achter me aan dwarrelen. Op dagen dat ik niet perse uit huis hoef en moe ben, dan is het wel een uitdaging… maar tv gaat bijna nooit meteen aan. Ben bang dat het dan inderdaad elke ochtend zeuren wordt

10 maanden geleden

Bij ons is het opstaan en ofwel eerst verschonen of als de luier nog vrij droog is eerst melk drinken. Hij mag kiezen of hij ze uit een papfles wilt in de zetel of aan tafel uit een open beker. Als hij kiest voor de papfles mag hij ook kiezen warm of koud (beker is altijd koude melk). Na zijn melkje verschonen en kleren aan. En dan mag hij spelen. Als ik op dat moment ook net zijn zusje borstvoeding moet geven zetten we soms een kwartiertje de tv aan (enkel tijdens de bv en dan weer uit). Het geven van keuzes en constant van gedacht veranderen is heel herkenbaar. Hier lijkt het nu wel te beteren. Ik ben altijd consequent geweest, als hij iets kiest is het zo en kan het pas anders als het op/ afgelopen is. Ik denk door het consequent zijn en soms even te vragen “ben je zeker? Je kan niet dadelijk ineens iets anders willen he” dat hij nu beter nadenkt wat hij kiest. Bvb: beleg op boterham: ik smeerde in de fase waarin hij moeilijk kon kiezen nog maar een half boterhammetje per keer zodat hij telkens als dat op was wel iets anders mocht kiezen. Maar het gekozen moet wel eerst opgegeten worden voordat hij iets nieuws krijgt. In het begin gaf dat als resultaat een gefrustreerde peuter die boos was en het niet wilde, ik zei dan gewoon “oke als je het niet wilt, niet erg, maar dan eet je niets. Je kan niet iets kiezen en dan zonder het op te eten iets anders willen. (en soms na 5 minuten dan klom hij zelf terug in zen stoel en wilde hij het toch ineens wel eten. (Hetzelfde met tv programma “oke dan geen tv meer”) Ik denk dat het hier een 6-tal weken fel is geweest en dan begon hij precies te begrijpen dat een keuze maken een gevolg heeft en je merkt dat hij nu vaak ook even nadenkt als je hem een keuze geeft en daarvoor was het meer een impulsief antwoord. Dus mijn tip is consequent zijn en uitleggen dat een keuze een gevolg heeft. Gaat binnenkort wel weer voorbij, succes daar! Want ik vond het ook wel een super frustrerende en vermoeiende periode.

10 maanden geleden

Ik begin tegenwoordig de ochtend even met wat rustige jazz muziek. Dat is lekkere achtergrond muziek vind ik. Dan gaat meestal mijn dochter zelf scharrelen en spelen met wat er is. Ook met eten veel strijd en altijd wisselend. Ik ben gewoon heel duidelijk, ik vraag het 2 x. Als je dat wilt dan krijg je dat en anders even niks. Ik zet t neer en vaak na 10 min eet ze gewoon wat er staat. Was ook de periode met kerst alleen maar chocola eten. Maar heb haar gewoon rauwkost voorgeschoteld en ja hoor, als je niet oplet eten ze het gewoon op. Niet teveel ingaan op het huilen en dram gedrag. Net doen of je gek bent hahaha

9 maanden geleden

Hier krijgt ze alleen filmpje in de ochtend als ze voor 6:00 wakker is, als ze een poepluier heeft of als we haast hebben zodat ik snel haar kan klaarmaken. En dan met timer die wij instellen op max 30 min. Wij staan meestal gelijk op als ze wakker is (na 6:00/6:30 dan). Dan haar omkleden, haar zus en onszelf. Daarna pas naar beneden om te spelen terwijl ik t ontbijt klaarmaak. Ze mag hier twee dingen kiezen om te eten.