Ik weet dat er een forum is over schoonfamilie. Maar wil het toch even via deze weg vragen om advies. Ik heb helemaal niets met mijn schoonfam: vooral mijn twee schoonzussen ( zussen van mn vriend). Mn schoonouders zijn wel lief, al heb ik daar ook geen hele erge klik mee, maar erger me er niet aan. Mijn schoonzussen zijn niet gemeen, maar ze denken zo anders, doen zo anders en irriteer me mateloos als ik ze zie. Heb al proberen mindfulness te doen, naar mezelf gekeken: triggert er iets of is er iets gebeurd? Het antwoord is: nee, ik heb gewoon totaal geen klik.. kan totaal niet levelen. Het lastige is: je gaat ook niet met een vriendin om wie je niet leuk vindt, maar schoonfam krijg je er zo even bij…
Gelukkig zien we mijn schoonfam niet vaak. Dus nee heb niets te klagen! Maar: mijn schoonzus heeft dit jaar gevraagd of we sint wilden vieren met hun en met pasen afgelopen jaar vroeg ze of we wilden brunchen.. ( dit vroeg ze aan de hele fam: dus ouders, wij en haar andere zus). Dit zijn momenten dat ik denk: nee, ik wil dit niet.. het kost me zoveel energie…. Ik heb hier met mn vriend over gehad, hij vindt dat ik me niet zo druk moet maken en geeft antwoorden als “ zien we dan wel”. Ook zei mijn vriend met sinterklaas, dat als mijn fam het had gevraagd, ik waarschijnlijk wel gelijk ja zou zeggen. Of hij zegt: prima, dan gaan we ook niet meer naar jouw fam met sint. Ik wil dus absoluut geen ruzie met mn vriend, maar heb er over nagedacht: ik wil eigenlijk een jaaroverzicht maken, bijv aangeven dat ik naar de belangrijkste verjaardagen ga, zoals zijn vader, moeder, zus, opa, kerst, nieuwjaarsbrunch( dit doen ze altijd standaard). Maar ik wil geen sinterklaas vieren met ze, geen pasen of overige dingen die ze ineens kan vragen. Het is ook niet zo dat mn schoonzus ons continu vraagt, maar het kan voorkomen. Vinden jullie het reeel als ik mn vriend aangeef dat ik de belangrijkste dingen voor hem wil mee wil gaan? Zoals bovengenomende dingen en de overige dingen niet? ( tenzij ik op dat moment toch anders denk natuurlijk). En als hij naar zijn fam wil gaan met onze kleine dat hij daar vrij in is, maar dat ik de overige dingen niet wil, want het kost me zoveel energie… sinterklaas vind ik overigens echt een feest van eigen gezin.. dus eigk vind ik met sint dat je als gezin bepaald wat je gaat doen, en zeker als onze kleine dalijk ouder is en de sinterklaas drukte sowieso al veel is…
Hoe denken jullie hierover? Vinden jullie een jaaroverzicht maken reeel? Mij geeft het heel veel rust… zeker als ik weet wanneer ik mn schoonfam zie ( natuurlijk schoonouders vaker). Maar bedoel de hele fam bij elkaar. Op deze manier kan ik me mentaal voorbereiden en gaat er een last van me af. Ben alleen bang dat mn vriend het onzin vindt…
Hoe denken jullie hierover?☺️