7 Reacties

4 jaar geleden

Er zijn géén op kwaliteit gecontroleerde slaapcoach cursussen in Nederland. Niet gek dat het zo moeilijk is om een goede te vinden. Weet niet of je deze aflevering al gezien hebt? Hierin leggen ze goed uit waarom het zorgelijk is dat zoveel coaches met een kort cursusje zich ineens slaapcoach noemen en vaak meer kwaad doen dan ouders helpen. Een gedegen vooropleiding in de pedagogiek of kinderpsychologie is een randvoorwaarde en die ontbreekt bijna altijd. https://pointer.kro-ncrv.nl/grote-toename-kinderslaapcoaches-maar-kwaliteitscontrole-ontbreekt

4 jaar geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Er zijn géén op kwaliteit gecontroleerde slaapcoach cursussen in Nederland. ...
Oh ja wat goed dat je dit doorstuurt! Ik ben zelf wel ook verpleegkundige, dus in die zin wel een medische achtergrond, maar dit is in ieder geval goed om te weten, thanks!

4 jaar geleden

Er zijn zeker wel goede Nederlandse opleidingen. De droomritme opleiding is geaccrediteerd en een kort HBO. Deze methode is wetenschappelijk onderbouwt en wordt ook door zorgverleners gebruikt. De aflevering van pointer is grotendeels waar, maar er zijn ook goede opleidingen en coaches. Helaas is er rommel op de markt die het verpesten voor de goede coaches en voor de ouders.

4 jaar geleden

Ik vind dit soort afleveringen zo gevaarlijk en eenzijdig belicht. Ook in mijn branche (verzekeringswereld - totaal wat anders hoor) krijgen we van dit soort programma’s de wind van voren, terwijl het voor 80% niet waar is of eenzijdig belicht. Zo’n aflevering richt ook schade aan. Net als een slaapcoach met een ‘cursusje van een avondje’ zeg maar.. Bedoel ik overigens niet lelijk! Je weet dat ik ook niet groot fan ben van baby’s in een bepaald ritme omdat dat ons toevallig goed uitkomt 🤪. Maar meer dat ik zo’n aflevering wel heel vervelend vind voor een goede slaapcoach die veel tijd en energie steekt in onderzoek en studie (ook van de betreffende baby).

4 jaar geleden

Reactie op Wendy1979

Er zijn zeker wel goede Nederlandse opleidingen. De droomritme opleiding is ...
De droomritme oprichtster wordt gebeld in de Pointer aflevering over haar accreditatie en de organisatie die zij noemt die zou hebben geaccrediteerd blijkt een keurmerk (CRKBO) voor het niet hoeven rekenen van BTW op facturen in haar geval (dat keurmerk doet ook meer maar alleen bij erkende opleidingen vanuit een ROC, Hogeschool etc.) . Het is niet wettelijk geaccrediteerd als een korte HBO opleiding. Je kan de opleiding op de site van CRKBO ook niet terugvinden, alleen haar eigen naam. Ik denk wel dat de droomritme methode al vollediger en wat vriendelijker is voor baby’s en zeker ook dat mensen hierdoor geholpen kunnen worden. Het is gewoon belangrijk dat een slaapcoach (als elke coach tegenwoordig) zijn/haar tekortkomingen kent en weet waar ze moeten stoppen. Feit blijft dat iedereen die opleiding zonder relevant diploma of vooropleiding gewoon kan volgen. Dat is discutabel én zorgelijk.

4 jaar geleden

Reactie op Milamama

Ik vind dit soort afleveringen zo gevaarlijk en eenzijdig belicht. Ook in m ...
Nou daar ben ik het wel deels mee eens hoor en goed dat je het noemt! De aflevering is iets te kort door de bocht misschien en erg in 1 richting sturend, dat kan genuanceerder. Ik herken dat gevoel goed want dat is ook vaak over de GGZ/jeugdhulp (waar ik zelf in werk). Nou goed, ik zie om me heen gewoon zoveel ellende van slaapcoachingstrajecten (dat zijn dan ook de ‘foute’) en ik word zo moe van het problematiseren van normaal baby (slaap)gedrag in de maatschappij. Er zijn ook écht fijne en goede, maar wel schaars! Ik moet het verder ook maar laten… niet mijn verantwoordelijkheid. En als mensen geholpen worden door een fijne coach dan gun ik dat iedereen en is dat alleen maar fijn. Ze zijn er echt, goede mensen, ze zijn het alleen lang niet allemaal.

4 jaar geleden

Dat klopt, maar crkbo is wel meer hoor. En haar naam is de opleiding. Maar ieder moet weten wat je zelf gelooft en zelf onderzoek doen.