30 Reacties

5 jaar geleden

Mijn moeder heeft crohn en tijdens zwangerschap heeft zij totaal geen last gehad. Crohn was nog nooit zo rustig. Zelfde geldt voor mij nu met mijn endometriose.

5 jaar geleden

Ik heb colitis. Bij de vorige heb ik tegen het einde wat gerommel gehad. Ze zeggen dat je niet meer kans hebt op een opvlamming tijdens de zwangerschap, dus goed je medicijnen blijven gebruiken (in overleg met de dokter), en hopen dat het goed gaat. Overigens was er een tijdje geleden ook al een topic over (Crohn/ colitis).

5 jaar geleden

Ik heb ook de ziekte van Crohn, laatst nog een opvlamming gehad maar die is nu weer onder controle gelukkig.

5 jaar geleden

Ik heb ook crohn. Al 7 jaar geen opvlamming of medicijnen dus hopen dat het nu ook rustig blijft 🙌🏼

5 jaar geleden

Ik heb ook Colitis die al een tijdje goed onder controle was. Ik ben nu 10 weken vorige week op controle geweest en er leek toch een opvlamming, had ook veel last van diaree. Ik heb dat enkel bij het laatste deel vm darm dus meestal krijg ik daar zetpillen voor. Opzich is zo een opvlamming denk ik heel uitzonderlijk en als je er optijd bij bent goed onder controle te krijgen 😊

5 jaar geleden

Ik wil je niet ongerust maken, maar Thiosix heeft ook invloed op de vruchtbaarheid. Mijn partner heeft het een tijd gebruikt en hij moest voor onze kinderwens afbouwen en daarna nog een half jaar wachten. Misschien goed om te checken met de arts wat het doet voor een zwangerschap? Misschien heb je dat al gedaan hoor.

5 jaar geleden

Reactie op Akkie91

Ik wil je niet ongerust maken, maar Thiosix heeft ook invloed op de vruchtb ...
Hebben we al gedaan, ik mag zelf kiezen om te stoppen. Ik blijf mn medicijnen gebruiken omdat het geen kwaad kan. Als ik een opvlamming krijg ben ik verder van huis

5 jaar geleden

Reactie op Desiireex3

Hebben we al gedaan, ik mag zelf kiezen om te stoppen. Ik blijf mn medicijn ...
Ik snap het. Afwegen van de risico’s is soms lastig. Fijn dat je het wel gecheckt hebt.

5 jaar geleden

Hier hetzelfde verhaal. Ook Crohn en gebruik precies dezelfde medicijnen als jij. Ik ben nu 7 weken in verwachting van een tweeling. Darmen zijn gelukkig al een hele tijd rustig. Dus is de kans groter dat dat tijdens de zwangerschap ook zo blijft. Heb jij nu (meer) last?

5 jaar geleden

Morgen 7 weken zwanger en heb ook Crohn. Gebruik al 6 jaar geen medicijnen en geen opvlammingen meer gehad.

5 jaar geleden

Ik ben nu 8+1 en ik heb Colitus Ulcerosa. Van Aug tot Dec nog flink ziel geweest door opvlamming maar sinds januari ergens meer last van. Zelf gebruik ik Pentasa 4tabletten per dag en van die vezelzakjes maar daar ben ik mee gestopt. Melk/kwark/yoghurt is voor mij iets waar ik heel gevoelig voor ben maar ik neem nu Alpro Soja nature 'kwark'. Gisteren bij gyneacoloog en MDL geweest en die gaven aan dat alles heel goed uit ziet. Ik krijg tijdens zwangerschap elke maand controle bij MDL, hoe gaat het bij jou?

5 jaar geleden

Ik ben nu 7 weken en heb ook Crohn, ik heb veel last van winderigheid in combinatie met buikpijn en diarree.. Maandag eerste echo, dus ik kan nog niets zeggen over hoe het met de kleine gaat.. Ik gebruik geen medicijnen, nog nooit hoeven gebruiken ook.

5 jaar geleden

Mijn man heeft colitis onbekend (colitis ulcerosa of crohn, ze weten niet wat, zijn dikke darm is eruit en hij heeft sinds vorig jaar een stoma). Bij mij is afgelopen december Prikkelbare Darm Syndroom geconstateerd. Ik heb een hoop buikpijn, zit nog erger verstopt dan normaal (nu 8wk zwanger). En ik weet gewoon niet meer welke buikpijn bij PDS hoort en welke bij zwanger zijn (het is mijn eerste zwangerschap). Ik hoop maar dat het in de volgende 32 weken niet zo onaangenaam blijft als nu. Wat een hel

5 jaar geleden

Hoi Desiree ea, Ik heb een milde vorm van colitis ulsarosa, waarvoor ik dagelijks mezanfant slik. Gelukkig heb ik geen klachten. Toen ik zwanger wilde worden heb ik mijn behandelend arts gebeld met de vraag of mijn medicijngebruik problemen oplevert en of ik daarnaast supplementen mag gebruiken zoals foliumzuur. Dat is in mijn geval geen probleem. Ze hebben direct al mijn waarden gecheckt en doen dat weer als ik verder ben in de zwangerschap. Kortom ze houden mij onder controle en dat voelt prettig. Ik kan de rest aanraden om ook even contact op te nemen met je behandelend arts!

5 jaar geleden

Reactie op Lientje1988

Hier hetzelfde verhaal. Ook Crohn en gebruik precies dezelfde medicijnen al ...
Alles was super voor de zwangerschap dus dat scheelt al heel veel! Ik heb nu ook nergens last van hoor, soms wel een beetje bang dat er iets gebeurd

5 jaar geleden

Waar ik vorige week nog verkondigde met mn colitus Ulcerosa geen last te hebben, zo heb ik nu sinds 3 dagen een opvlamming. Veel krampen, winderigheid en slijm bij ontlasting. Morgen direct gesprek en extra controle met MDL arts, ze geven aan dit goed onder controle te houden en opvlamming moet verminderen. Te hoge onstekingwaarde kan miskraam, vroeggeboorte of laag geboorte gewicht veroorzaken. Ben meteen ongerust en hoop niet dat dit weer voor een miskraam gaat zorgen. Duim voor mij ladies!

5 jaar geleden

Hoi, Ik ook crohn. De eerste zwangerschap ook humira gebruikt.. mocht helaas niet stoppen met 20 weken dus doorgebruikt. Helaas de kleine wel een verminderde weerstand dus eerste maanden heel voorzichtig geweest en weinig kraambezoek gehad. (Advies vanuit sophia kinderziekenhuis) Momenteel nog medicijnvrij bij zwangerschap 2 nadat er eind mei 2020 een stuk darm is weggehaald. Ik hoop zo dat het dit keer rustig blijft. Blijft een nare onvoorspelbare ziekte he!

5 jaar geleden

Reactie op Dvisser

Hoi, Ik ook crohn. De eerste zwangerschap ook humira gebruikt.. mocht helaa ...
Mijn arts zei dat het helemaal geen kwaaf kan die humira...nu begin ik toch te twijfelen.. het blijft een rot ziekte omdat je niet weet hoe alles gaat verlopen

5 jaar geleden

Reactie op Desiireex3

Mijn arts zei dat het helemaal geen kwaaf kan die humira...nu begin ik toch ...
Ik had bij de vorige een beetje een ouderwetse dokter die bij alle medicijnen zei "kan geen kwaad". Maar de apotheek gaf de medicijnen niet mee omdat ze toch niet goed waren tijdens de zwangerschap. De risico's vallen waarschijnlijk mee, maar als je twijfelt, zou ik het met de apotheek overleggen. Die kunnen het helemaal voor je uitzoeken.

5 jaar geleden

Reactie op Desiireex3

Mijn arts zei dat het helemaal geen kwaaf kan die humira...nu begin ik toch ...
Mijn dochtertje heeft er tot dusver niks aan overgehouden hoor. Bij geboorte navelstrengbloed afgenomen.. daaruit bleek dat weerstand ook echt minder was als "normaal". Ze mogen eerste maanden ook geen levende vaccins, nu krijgen ze deze in nederland in de eerste maanden ook niet. Na bijna 3 maanden weer bloed geprikt en toen was hij bijna op normaalwaarde.