6 Reacties
2 maanden geleden
Hallo
Mijn zoon wordt volgende maand 2 jaar. En zit mer dezelfde probleem. Mijn zoon wil geen enkel woord zeggen. Nochtans hij begrijpt heel snel is heel actief lacht altijd doet als we iets vragen maar praten wil hij niets herhalen.
Gisteren toch de vraag gesteld aan kind en gezind en volgens hun moest ik me nog niet ongerust stellen. Dus ja ik heb besloten om het nog een Paar maanden Los te laten..
Gr
2 maanden geleden
Reactie op Jam2022
Hallo
Mijn zoon wordt volgende maand 2 jaar. En zit mer dezelfde probleem. ...
Dankjewel voor je berichtje, stelt me toch wat meer gerust! ❤️
2 maanden geleden
Geen ervaring mee met mijn eigen dochter, maar op mijn werk wel veel te maken met kinderen die niet of niet leeftijdsadequaat praten. Ik heb een cursus ondersteunende gebarentaal gevolgd. Sinds ik dit inzet bij de kinderen gaat hun spraak enorm vooruit! Visuele ondersteuning helpt ze enorm. Dus je zou je er eens in kunnen verdiepen
2 maanden geleden
Ik heb een zoontje dat ook nog niet veel zegt. Weliswaar wel een paar woordjes maar in vergelijking met zijn zus echt veel minder.
Boe, die en mama zij. De woorden die gezegd worden. Als papa aangewezen wordt is het die of hij begint heel ondeugend heel hard te lachen en zegt mama🙈 bijna alsof hij het erom doet en dat zou zo maar kunnen als ik zijn karakter goed inschat😅
Ik maak mij er geen zorgen om. Hij snapt en begrijpt een hele hoop dingen. Zelfs als ik mijzelf hardop afvraag waar mijn schoenen zijn (bijvoorbeeld) komt hij met ze aanslepen en roept hij "die, die".
Ik denk dat het belangrijkste is dat je wel het idee hebt dat de kindjes begrijpen wat je zegt.
één maand geleden
Hier ook 1tje die nog maar enkele woordjes zegt (mama, papa, die, deze, zo, dankuwel, kijk, auw en wauw). Ik ben deze week ook naar het consultatiebureau geweest en daar vroeg de dokter hoe het met het praten ging.. daar zei ik dus dat hij niet echt wil praten. Ze zei dat hij "volgens de regeltjes" wel een taalachterstand had maar zeker niets zorgwekkends.. ik heb over 3 maanden een vervolgafspraak om te kijken of er iets van vooruitgang is. Ze deed daar ook enkele snelle test ivm autisme en dat was ook ok zei ze (taalachterstand gaat blijkbaar vaak gepaard met autisme).
Ze gaf me enkele tips zoals veel voorlezen, tv beperken (en dan enkel tiktak, bumba, het zandkasteel.. dus enkel dingen met trage beelden. Geen snelle, felle, flitsende beelden zoals cocomelon, bing, etc.). En gewoon in normale zinnen praten, alles benoemen wat je doet. Ik moest ook een lijstje maken met woorden die hij kan en telkens aanvullen..
Mijn oudste zoontje sprak al heel vroeg dus hier is het contrast enorm. Ik maak mij soms ook zorgen over, maar ik weet dat ik mijn best doe.. meer kan ik niet doen en ik hoop dat hij alsnog een klik maakt en begint te praten.
Succes!