15 Reacties
één maand geleden
Wij voeden onze zoon een soort van 2 talig op. Thuis wordt alleen Nederlands gesproken en bij opa en oma alleen maar Spaans. Wij hebben dit bewust zo gedaan omdat ik veel had gelezen dat het verwarrend kan zijn om binnen 1 huishouden verschillende talen te spreken en dat ze zelfs een taalachterstand kunnen krijgen.
Wij vinden de Nederlandse taal het belangrijkst dus is dat ook de primaire taal. Echter spreekt onze zoon inmiddels ook wat Spaans (tot 10 tellen, vamos en nog wat simpele woorden), maar spreekt ook al flink wat zinnen in het Nederlands.
Niet echt een tip maar meer hoe wij het hebben aangevlogen. Ik las wel dat als je binnen 1 huishouden wel meerdere talen spreekt. Het belangrijk is om hier wel een structuur in aan te brengen. Dus 1 ouder altijd taal X, andere ouder altijd taal Y.
Hoe hebben jullie het thuis aangepakt?
één maand geleden
Hier ook 2 jaar en op een paar woordjes na zegt hij niet veel. Ook 2 talen van thuis uit. Kinderarts heeft ons gezegd om tot hij begint te spreken te focussen op 1 taal en daarna pas de 2de taal erbij te doen. Nu zijn we 2 tal weken daarmee bezig en er zijn wel een paar woordjes bijgekomen die er héél helder uitkomen
één maand geleden
Hier niet 2 talig opgevoed maar ook nog bijna geen woordjes hoor 😅
Hij is bijna 2 (zondag) en motorisch wel heel sterk en begrijpt wel veel dingen die we zeggen maar echt woordjes zeggen doen hij niet. Het is nog vooral gebrabbel. Maar hier zeggen ze dat elk kind zich gewoon anders ontwikkeld en het vanzelf komt.
één maand geleden
Onze dochter wordt ook 2-talig opgevoed. Ze is vandaag 2 geworden en praat al best veel, maakt kleine zinnetjes en begint nu ook verstaanbaar liedjes te zingen. Ze verstaat en begrijpt zowel Engels als Nederlands maar praat zelf bijna alleen maar Nederlands. Wij doen het meestal zo: ik spreek Nederlands met haar en mijn partner Engels en Nederlands.
één maand geleden
Ja hier een dochter die overmorgen 2 wordt..opgevoed met 2 talen.. zij kan al best veel praten en zinnen maken (bijv: nee mama, das van ivy) ..
we hebben best een vlotte dame .. want zij praat al vanaf 1,5 jaar ( ook zinnen maken) .. zij kan best veel kinderen liedjes in NLands en ook indonesisch zingen met bijna complete tekst🙈
Ik verbaasd me ook beetje toen ik naar de juf heb gevraagd bij kinderopvang met welke taal praat zij tegen de juf.. en ze zei dat alleen in NLands.. en meestal als ik haar kwam ophalen en ze zag me naar binnen en zij praat gewoon indonesisch tegen mij😂 gaat zo automatisch bij haar zeg t maar zo..
Een tip.. komt allemaal goed.. blijf consistent met 1 ouder 1 taal.. veel zingen, samen kletsen, vragen stellen en voorlezen helpt natuurlijk ook.
één maand geleden
Wij voeden onze zoon van net 2 ook 2 talig op, en hij zegt nog niet heel veel. Maar ik merk de laatste tijd toch dat hij mij na probeert te praten. Turks verstaat hij heel goed nu, op de opvang is het dan weer Nederlands. Zo zijn wij destijds ook opgevoed, en uiteindelijk allemaal goed gekomen!
Mijn zoon kon ook opeens de kleuren in het Engels opnoemen en tellen van 1 tm 10 in het Engels (tv..). Ze maken op den duur echt sprongetjes, dus dat komt helemaal goed!
één maand geleden
Bij ons ook 2 talen (en mijn man en ik praten samen nog een andere taal maar niet tegen de kinderen. Mijn zoontje heeft de laatste maanden een enorme sprong gemaakt, hij zegt nu echt bijna volle zinnen in elke taal. Het is wel echt nog een mix van alles door elkaar.
Hij is ook door verhuizen nu sinds een maand thuis bij mij dus waarschijnlijk helpt de 1op1 (naja plus z’n broertje) hem enorm!
één maand geleden
Wij spreken ieder 1 taal met onze dochter en wij praten onderling Nederlands (want wij kunnen elkaars taal niet) en op de opvang wordt Nederlands gesproken. Ze spreekt alle drie talen en verstaat ook alle drie. Ze weet precies tegen wie ze in welke taal moet spreken en ze vertaalt het ook als je vraagt wat een woord of korte zin in de andere taal is. Ik had verwacht dat ze veel later zou praten maar ze praat de hele dag😂. Mijn broertje en ik zijn tweetalig opgevoed en ik sprak veel eerder en veel (met 1,5 jaar) en mijn broertje pas met 3,5 jaar. Nu spreken we allebei 4 talen. Elk kind is dus ook weer anders en over het algemeen praten meisjes eerder.
Uiteindelijk komt alles goed als je maar consistent bent.
24 dagen geleden
Ons zoontje wordt ook tweetalig opgevoed. Een ouder een taal en mijn man en ik spreken onderling Engels. Mijn zoontje spreekt ontzettend goed. In volzinnen en met woorden waarvan ik denk waar heb je dat nu weer vandaan. Op het KDV zeggen ze het ook. Maar we hebben er niet iets bijzonders voor gedaan, gewoon geluk. Ik zou mij niet teveel zorgen maken; alles op zijn tijd!
23 dagen geleden
Denk dat het echt per kind verschilt. Zal consistent blijven en geduld hebben.
Mijn dochtertje wordt 3 talig opgevoed. Ik praat 2 talen met haar en papa enkel NL. Maar ik praat ook onderling NL met papa omdat hij 1 taal niet begrijpt.
Ze loopt juist enorm voor, kan heel veel praten in alle 3 talen. Ondanks dat ze toch ook verschillende talen door elkaar hoort.
19 dagen geleden
Reactie op Shannon1994
Wij voeden onze zoon een soort van 2 talig op. Thuis wordt alleen Nederland ...
Bedankt voor het delen, wij spreken thuis voornamelijk Nederlands, maar natuurlijk met vrienden of buren erbij Spaans. Ik merk dat hij het Spaans meer begrijpt als het Nederlands, maar logisch natuurlijk. Hij gaat hier ook naar school en hoort niks anders