9 Reacties
6 maanden geleden
Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Qua gedrag herken ik het deels uit de fase, het rebelse en grenzen opzoeken. Daarnaast zal het ook te maken hebben met moe zijn. Maar hij wil denk ik ook gewoon aandacht! En negatieve aandacht is ook aandacht. Daarbij voelt hij waarschijnlijk dat jullie al bij het ophalen in een soort survival modus schieten met in je achterhoofd 'wat zal de avond nu weer brengen'.. en dat kan ook weer grenzen opzoeken tot gevolg hebben.
Lijkt me heel pittig, sterkte!
6 maanden geleden
Mijn zoontje heeft dat ook, mijn zoontje kan nu bv niet tegen drukte en dan heeft hij exact hetzelfde. Het is meer een uiting van emoties en vermoeidheid. Hij zal hoogstwaarschijnlijk proberen communiceren. Ik probeer me op dezelfde niveau te plaatsen als men zoontje en zeg als hij foutief is dat hij dat niey mag doen op een strenge maar rustige manier, hij begint meestal te wenen en dan bied ik hem aan om een knuffel te geven en ik geef hem een knuffel tot hij zelf loslaat. Als hij gaat slapen lees ik regelmatig een boekje of kijk ik zijn serie met hem terwijl hij tegen me aan leunt.
Kindjes uiten zich vaak op die manier omdat ze zich veilig voelen om zich te uiten. Het is aan ons om hen te begleiden in wat de beste manier is zonder zelf aggressief te worden. (Wat een uitdaging is, zelfs voor mij).
Veel liefde, affectie en geduld is het dus.
Ik hoop dat het beterd met de tijd.
6 maanden geleden
Ik denk persoonlijk dat het te maken heeft met het niet kunnen koppelen van woorden aan zijn emoties. Dit uit zich vaak in frustratie/driftbuien. Hij heeft natuurlijk zijn mama en papa ontzettend gemist en is moe en kan dit niet onder woorden brengen. Misschien heeft het ook te maken met het niet begrijpen waarom hij mama en papa moet missen. Ik denk naarmate hij ouder wordt het allemaal minder zal worden. Komt allemaal goed lieve mama ❤️
6 maanden geleden
Ik denk echt dat het een combi is van alles. Onze dochter is na een dag opvang ook echt een kleine draak. Ze slaapt daar minder als thuis, is een hele dag ‘weg’, speelt veel en krijgt dus veel prikkels binnen maar ontprikkelt door de dag heen niet, terwijl ze dat thuis wel heeft.
En daarnaast wil ze zoveel maar kan ze nog niet zoveel wat zich uit in driftbuien.
Ik probeer vooral rustig te blijven, biedt haar na de opvang altijd een rustmoment aan (even knuffelen, samen wat eten of drinken of een klein blokje om). En ik breng haar eerder naar bed op die dagen. Want ze heeft overdag niet de rust gehad die ze nodig heeft. Daarnaast bespreek ik de dag met haar of lees ik en boekje voor het slapen gaan voor wat extra 1-1 aandacht.
En (voor mij) het belangrijkste, accepteren dat dit even is wat het is en dat het voor haar mogelijk vervelender is als voor ons 🙈
6 maanden geleden
Ik denk vooral vermoeidheid en jullie missen! Een dag kinderopvang is voor kinderen intensief en vergelijkbaar met een werkdag, dit 5x per week is intensief. En jullie als ouders zijn de meest veilige plek voor hem waardoor hij alle emoties bij jullie laat zien. Kan hij smiddags misschien langer slapen of hé is zijn slaapschema nu? Of jullie werkrooster iets aanpassen zodat je hem iets eerder kan ophalen bijv 16 uur?
6 maanden geleden
Hier precies hetzelfde. Gister ook een driftbui en altijd erg(er) op de opvangdagen. Gister toen om ook 19u op bed gegooid, tijdens het omkleden op de commode sliep ze al. Dus echt over en oververmoeid op die dagen. Vind die avonden thuis ook echt niet chill😞.
6 maanden geleden
Erg bedankt voor alle reacties. Doet me zoveel deugd om even jullie support te krijgen! We gaan een paar dingen uitproberen.
1 iets vroeger naar bed bij opvangdagen
2 zelf rustig proberen te blijven en vooral niet met elkaar in de clinch gaan
3 inzetten op extra knuffels en rustige activiteiten
4 proberen om concrete keuzes aan te bieden om te spelen of ontprikkelen
6 maanden geleden
Op een opvangdag krijgen kleintjes echt mega veel prikkels. Het is er veel onrustiger dan thuis. Vaak slapen ze daar ook minder goed dan thuis.
Bij ons is de overgang van kdv naar thuis komen ook vaak moeilijk bij beide kinderen.
Wij zorgen dat er direct eten en drinken klaar staat als ze thuis komen. Meteen aan tafel. Daarna rustige activiteiten (boekjes lezen, gewoon even rustig spelen) en dan bedtijdritueel. We merken dat ze op opvangdagen ook bekaf zijn als ze thuis komen, dus dan gaan ze ook wel echt stipt om 19u naar boven.
Aan onze dochter van 1,5 merk ik heel erg dat ze het knuffelen en het fysieke contact erg gemist heeft en zij is dan niet van mij weg te krijgen. Dus lekker veel knuffelen.