Mijn zoon is een vrij rustig, lief en braaf kind. Hij is nu net een maand 2jr.
In nieuwe situaties kijkt hij de kat uit de boom en leeft helemaal op met weinig leeftijdsgenoten om hem heen.
Hij gaat één dag per week naar het KDV en we exposen hem aan andere kinderen d.m.v. peuterzwemmen, peutergym en spelinloop (allemaal wekelijks).
Het is ons al een lange tijd opgevallen dat onze zoon zich makkelijk weg laat jagen door leeftijdsgenoten (bijv. van de glijbaan/klimrek etc.). Hij laat het ook vaak toe dat speelgoed uit zijn handen wordt gepakt. Heel af en toe kijkt hij me dan aan en begint te jammeren of krijgt dan zelfs een driftbui (zijn manier om te laten merken dat hij het echt niet oke vindt, denk ik..) maar 9/10x laat hij het allemaal maar toe.
Weet niet zo goed hoe om te gaan met situaties waarin hij alles maar accepteert. Moet ik dan wel of niet ingrijpen? Uitleggen dat hij zijn speelgoed terug mag pakken en dat hij ook gewoon mag spelen waar hij wil ofzo?
Kan je een kind op deze leeftijd al leren om wat assertiever te zijn of zijn ze nog te jong en komt dat nog?
Benieuwd naar hoe jullie dit aanpakken..