15 Reacties
2 jaar geleden
Suiker is suiker, er is chemisch geen verschil tussen suiker uit fruit of ‘andere’ suiker. Ik zou het dus alsnog niet doen.
Fruit heeft verder veel gezonde eigenschappen, waardoor je de suiker ‘voor lief kunt nemen’. Koekjes zijn niet nodig en voegen verder weinig toe.
Hier staat het goed uitgelegd: https://www.diabetesfonds.nl/over-eten/veelgestelde-vragen-suiker/welke-suiker-is-het-gezondst
2 jaar geleden
Gezond is het niet. Maar als je dit gewoon heel af en toe geeft is er niks aan het handje. Niet iets voor elke dag.
2 jaar geleden
https://www.npostart.nl/keuringsdienst-van-waarde/26-11-2020/KN_1716426
👆 Kijktip! Dit is een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over babykoekjes.
2 jaar geleden
Reactie op DV90
Ik geef deze koekjes heel af en toe aan ons zoontje. Er zitten geen toegevo ...
In appelsap is het fruitsuiker heel geconcentreerd en al het goede van de appel is eruit. Dus suiker toevoegen is dan niet nodig. Niet slecht om af en toe te geven maar 0% vergelijkbaar met een stuk appel
2 jaar geleden
Reactie op DV90
Een appel eten is gezond, vooral omdat er naast suiker (wat niet zo goed is) nog veel andere vezels en voedingsstoffen in zitten. Maar als je alleen de suikers pakt uit een hele boel appels, zonder de andere voedingsstoffen, en die dan in een koekje propt.. tja niet heel gezond lijkt me 🙈
Ben er zelf geen fan van koekjes voor baby’s. Maargoed betekend natuurlijk niet dat je t niet kan/mag geven. Alles met mate natuurlijk. Maar denk dat het wel goed is om te beseffen dat het net zo ongezond is als gewone koekjes. Bij keuringsdienst van waarde stond zelfs dat in babykoekjes meer suikers zaten dan in een tompouce 😅 het is heel verraderlijk dat ze het doen lijken of t een ‘gezonde’ keuze is.
2 jaar geleden
Reactie op Avocadotoast
Goede tip! Zeer interessante aflevering om te kijken. De aflevering is een paar jaar geleden opgenomen,
2 jaar geleden
Reactie op DV90
Hi, dietist hier. Wilde toch even aanhaken op deze reactie.
Dit vind ik dus het verkapte van de voedingsindustrie. Jij ziet die appelsap niet als vorm van toegevoegd suiker, maar dat is het juist wel! Doordat de fabrikant een andere vorm van toegevoegd suiker te kiest, in dit geval dus appelsap, staat het een stuk minder lelijk op de ingredientenlijst en denk jij als consument nou dat klinkt best aantrekkelijk want het is tenslotte ‘maar’ appelsap.
Zoals in een andere reactie al benoemd; appelsap is een heel geconcentreerde vorm van de sap van een appel. Eigenlijk hetzelfde als jus de orange. Voor een kleine hoeveelheid sap heb je heel veel appels nodig. Maar in dat kleine beetje sap, zitten wel die suikers uit ál die appels.
Om antwoord te geven op de vraag van TS; nee ook babykoekjes waar appelsap in zit zijn niet gezond. Koek is uberhaupt niet gezond, in geen enkele vorm, al doen fabrikanten het vaak wel zo lijken. De aflevering van de Keuringsdienst is echt een mooie :)
2 jaar geleden
Om even terug te komen op mijn reactie, ik bedoelde vooral dat ik denk dat het geen kwaad zal kunnen als je je kindje 'eens' een koekje geeft.
De voorkeur blijft natuurlijk wel naar onbewerkte dingen gaan!
Zelf geef ik dit soort koekje hoop en al 1 a 2 keer op een maand, eerder als afwisseling eens.
Bedankt voor jullie reacties en toelichting! Weer wat bijgeleerd over appelsap 👍🏻