17 Reacties
3 jaar geleden
Lastige keuze hè! Hier hetzelfde, ik neig zelf nu naar boven. Maar mijn bad past naar het bed in de slaapkamer, dus dat is helemaal ideaal. Wel vind ik het wat spannend met de laminaat vloer. Beneden een gietvloer en dat is wel ideaal, maar dan inderdaad weer een bed erbij regelen. Keuzes 🙈
3 jaar geleden
Ik neig ook meer naar beneden! Hoe zit het dan met uiteindelijk naar boven verplaatsen… gaat dat gewoon al na een uurtje bijvoorbeeld? Ik heb geen flauw idee
3 jaar geleden
Heb je het met je verloskundige besproken? Mijn verloskundige vindt het prima als we beneden een yogamatje hebben om evt op tafel te leggen. Ze zegt ook dat voor dingen waarvoor ze graag het bed gebruikt (bijv hechten) ze het zeer waarschijnlijk acht dat we wel gewoon rustig naar boven kunnen verplaatsen, dus prima.
3 jaar geleden
Wij hebben het bad al boven klaar staan. Tijdens de vorige bevalling ook zo gedaan. Zou het je echt aanraden. Bed moet wel dichtbij staan, dus maximaal 6 stappen.
Tijdens de vorige bevalling moest ik toch een paar keer het bad uit voor controle, vliezen breken etc. Ik was blij dat ik geen trap op en af hoefde.
3 jaar geleden
Reactie op Maayraa
Denk er wel even aan dat als je boven het bevalbad opzet, dat je zeker weet ...
Ik ben benieuwd hoe je wist dat de vloer het niet zou kunnen dragen! Wij hebben beneden namelijk een houten vloer waar hij op komt te staan...
Bij navraag aan de verloskundige heeft ze nooit problemen ondervonden met een houten vloer, maar zeker weten doe je het nooit 😬
3 jaar geleden
Beneden. In bad. Wij hebben een hele romantische, warme en knusse woonkamer. Hier voel ik mij altijd zo heerlijk! Kaarsjes aan, muziekje aan, genoeg ruimte en logeerbed kan naar beneden, een mega bank, een grote eettafel. Overal kan gebruik van worden gemaakt haha!
Maar je weet natuurlijk nooit hoe het gaat lopen… dit is in ieder geval wat ik voor ogen heb.
3 jaar geleden
Bij mij in de regio is het ‘verplicht’ om beneden te bevallen i.v.m. afspraken die gemaakt zijn met ambulances. Het is zelfs zo dat als je op één hoog woont en er geen lift aanwezig is, je als medium risk in het ziekenhuis moet bevallen.
Ik zou even met je verloskundige overleggen of zij ook dergelijke afspraken hebben!
3 jaar geleden
Ik wil ook in bad bevallen en daarbij had de vk twee zaken die idd belangrijk waren:
- begaande grond of eerste verdieping.
Dit omdat je afgevoerd moet kunnen worden door de brandweer/ambulance als dat nodig is 🤣. (Beter in volle vaart dan op de brandweerladder 🤣🤣🤣)
- bed naast op een korte afstand van het bevalbad.
Dit zodat je gemakkelijk op bed kan liggen als dat nodig is.
Dit is de reden dat wij niet meteen in ons nieuwe huis op de tweede verdieping slapen en nog even in ons oude bed.
3 jaar geleden
Ik heb het bevalbad boven in de babykamer staan, inderdaad ook naast slaapkamer, toilet en badkamer. Lijkt me heel praktisch alles dicht bij elkaar, en ook een fijne plek om in mijn bubbel te komen - mijn slaapkamer en badkamer associeer ik bijvoorbeeld meer met tot rust komen en mijn eigen moment nemen dan de benedenverdieping.
3 jaar geleden
Het is afhankelijk van een paar factoren denk ik. Hoofdzakelijk waar je het prettigst voelt en meest kan ontspannen.
Daarnaast zijn er nog een paar praktische afwegingen; of je vloer het gewicht kan dragen en of de kamer ruim genoeg is voor de verloskundige om om het bad heen te kunnen lopen etc. Verder moet je het goed warm kunnen krijgen op de plek waar je bevalt. Daarnaast is beneden makkelijker voor evt ambulance om je te vervoeren.
Qua bed in de buurt; je mag vaak ook gewoon een matras op de tafel leggen. Dat volstaat ook prima.
Verder is het denk ik het meest afhankelijk van waar je je het prettigst voelt.
Bij mijn vorige bevalling stond het bad in de woonkamer. Heerlijk ruim, haardvuurtje, appeltaartgeur uit de keuken, kaarsjes en muziekje. Ook de ruimte om af en toe even uit bad te gaan (even lopen door de kamer/op de bevalbal) vond ik ook erg prettig. In een slaapkamer heb je dat misschien toch minder.
De tafel + matras was dus mijn ‘bed’, ging prima. Bad komt nu zeker weer in de woonkamer!