Als hij zijn benen overstrekt en vuistjes maakt met zijn handje en dan om zich heen gaat slaan met zijn vuistje. Op dat moment laat hij ook scheetjes en zie ik na enkele seconden de opluchting weer in zijn gezichtje.
Strekken, slaan, hard buikje, schoppen met de beentjes. En korte heftige huiltjes, dan weer even stil en ontspannen en vervolgens weer kort hefitg huilen.
mijn zoontje kreunt lang en maakt zijn vuisten strak
wat bij hem helpt op zijn buikje op je onderarm met gezicht bij je elleboog en je hand tussen zijn beentjes
en beetje rond lopen
Met handjes spartelen, vuistjes klemmen helemaal.. beentjes trappelen en strekken zich daarna helemaal uit. Gezichtje in standje paniek.. Vind het vre-se-lijk! Je hoort het buikje ook borrelen en enkele secondes later begint het huilen..
Wat de rest tot nu toe gezegd heeft… verkrampt gezichtje, overstrekking (als een banaan), rood worden, gebalde vuist…
Maar! Let ook op andere signalen. Ik zie wel vaker dat hij tijdens het huilen met z’n tong naar boven in z’n mond gaat, een soort zuigbeweging maakt. Dan heeft hij dus ook nog eens honger. En zuigen helpt bij het tegengaan van krampjes (50/50 werkt een fopspeen bij ons). Tussen voedingen in krijgt hij dan wel eens de borst.
Ook hebben we al eens meegemaakt dat het verschonen van de luier de oplossing bleek. Daar heeft een baby niet echt een signaal voor behalve ‘ik heb ongemak’. Dat lijkt op krampjes. Het verschonen zorgt natuurlijk voor zowel afleiding als beweging, ook daar waar het dwars zit, als hij alsnog ook krampjes heeft. Maar als de luier nog schoon is zouden we hem er niet mee lastigvallen natuurlijk.
Normaal duurde bij m'n zoon (2 wkn) darmkrampen maxx 2 uur maar gisterenavond had ie er van 22 uur tm 9 uur ochtend last van. Combi van kokhalzen en darmpijn. Pas om 9 uur grote boodschap gedaan en toen was het weer verdwenen. Begreep er even niets meer van.
Ons kindje is nu 6 dagen oud en sinds 3 dagen heeft ze in de avond en begin van de nacht ongeveer een uur na de voeding krampjes.
Overdag gaat tot dusver goed.