14 Reacties

één maand geleden

Heyhey! Niet meteen een antwoord op je vraag. Maar hebben ze een gehoortest gedaan na z'n geboorte? Was die wel ok? Mijn zoontje heeft ook een taalachterstand, maar hij heeft wel al van jongs af aan last van zijn oortjes en kreeg dus buisjes op z'n 13 maanden. Doorheen dit traject worden zijn oortjes regelmatig getest en is de gehoortesten zijn altijd wel goed.

één maand geleden

Reactie op MommyOfAidan

Heyhey! Niet meteen een antwoord op je vraag. Maar hebben ze een gehoortest ...
Bij zijn geboorte was de gehoortest goed. Alleen ik maak me zo zorgen om zijn taalachterstand. heb verwijzijng gekregen naar de audioloog

één maand geleden

Reactie op Dinaaaaaa

Bij zijn geboorte was de gehoortest goed. Alleen ik maak me zo zorgen om zi ...
Ah ok. Succes! Hopelijk hoort hij gewoon goed en heeft hij iets meer tiid nodig. Ik maak me ook zorgen maar de NKO arts kan/wil hier nog niets aan doen omdat de gehoortesten gewoon goed zijn en hij misschien net iets meer tijd nodig heeft door de buisjes en omdat hij niet nog niet naar school etc gaat. Pas vanaf 3,5j willen ze starten met logopedie eventueel..

één maand geleden

Reactie op MommyOfAidan

Ah ok. Succes! Hopelijk hoort hij gewoon goed en heeft hij iets meer tiid n ...
Hopelijk komt het bij jou ook goed! Word jou kind meertalig opgevoed ?

één maand geleden

Reactie op Dinaaaaaa

Hopelijk komt het bij jou ook goed! Word jou kind meertalig opgevoed ?
Dankje! Echt bewust niet nee.. mijn man is van Marokkaanse afkomst en hier en daar gebruikt hij wel wat Arabische/Berberse woorden, alsook Koran horen mijn kids vaak, bij de schoonfamilie ook vooral Berbers en Arabisch, maar thuis is het voor 90% Nederlands..

één maand geleden

Reactie op MommyOfAidan

Dankje! Echt bewust niet nee.. mijn man is van Marokkaanse afkomst en hier ...
Oh oke, hopelijk komt t goed. Ieder kind op eigen tempo

één maand geleden

Ik heb een talenstudie gedaan en heb destijds (2015) geleerd dat kinderen met 3 talen vaak aanvankelijk een beetje achterstand hebben, maar dat dit wel weer bijtrekt. Hier een zoon met een forse taalachterstand. We zijn pas bij 3,5j gaan testen. Eerder had naar onze mening ook geen zin. Logopedie vanaf 2,5j, maar dat sloeg pas aan bij 3j. Zijn gehoor was overigens goed.

één maand geleden

Mijn oudste zoon is slechthorend. Na 1,5 jaar aangeven bij het consultatiebureau dat ik mij zorgen maakte werd ik pas doorgestuurd voor een hoortest. Hieruit bleek dat hij zwaar slechthorend is en dat hij een vals positieve neatale screening had (deze sloeg pas de derde keer positief aan). Als jij je zorgen maakt of twijfels hebt laat hem dan echt zo snel mogelijk testen zodat hij de achterstand in kan halen. Als hij niet slechthorend is kan je van daaruit ook verder kijken

één maand geleden

Reactie op Kim485

Mijn oudste zoon is slechthorend. Na 1,5 jaar aangeven bij het consultatieb ...
Wat erg! Mag ik vragen wat die gehoortest inhield op 1,5j? Mijn zoontje heeft buisjes en om de 3/4maanden moeten we op controle en af en toe doet hij daar ook een test in de oortjes, maar dit duurt letterlijk 3sec? Is een soort dopje in de oortjes en die meet dan of er gehoor is. Is dit dan "de gehoortest". Want soms twijfel ik ook of hij wel zeker goed hoort.

één maand geleden

Reactie op Bitterzoet

Ik heb een talenstudie gedaan en heb destijds (2015) geleerd dat kinderen m ...
Ik voeg er even aan toe: wij hebben nooit de indruk gehad dat er iets mis zou zijn met zijn gehoor. Mijn kind ontwikkelt zich gewoon op een heel andere manier. Anders is het wel verstandig om wat haast te maken, denk ik.

één maand geleden

Geen ervaring maar wat voor taalachterstand heeft jou zoontje? Mijn zoontje van net 2 jaar praat enkele woordjes, maar ontwikkeld zich motorisch wel snel. Kinderopvang heeft aangegeven zich niet perse zorgen te maken maar dat het wel handig is bij cb Te benoemen (volgende maand afspraak). Dus vandaar dat ik het vraag 😅

één maand geleden

Reactie op samvd25

Geen ervaring maar wat voor taalachterstand heeft jou zoontje? Mijn zoontj ...
Mijn zoontje word over paar dagen ook 2 jaar. Hij zegt ook maar aantal woorden indd

één maand geleden

Niet over de gehoortest, maar wij voeden onze dochter tweetalig op. Ik heb mij heel lang zorgen gemaakt, omdat ze zo weinig sprak(ben zelf leerkracht). Ineens lijkt het wel alsof het losgekomen is in een tijdsbestek van een paar weken en spreekt ze superveel en zegt iedereen tegen mij dat ze al zoveel taal heeft. Waar ze eerst enkele woordjes sprak, spreekt ze nu ineens zinnen van soms wel 3 woorden. Ze is sinds 6 oktober 2 geworden. Het kan natuurlijk later op gang komen door de drietaligheid. Ik zou zelf gewoon doorgaan met heel veel tegen hem kletsen en alles benoemen wat je ziet en doet. In ieder geval succes met zijn gehoortest🍀

25 dagen geleden

Reactie op MommyOfAidan

Wat erg! Mag ik vragen wat die gehoortest inhield op 1,5j? Mijn zoontje hee ...
Het was een strijd van 1,5 jaar bij het consultatiebureau voor een nieuwe hoortest. Ze gebruiken de blokjes methode. Mijn zoon werd in een geluid dichte cabine gezet (ik mocht er bij zijn samen met de persoon die de test deed) en vervolgens kreeg hij steeds een blokje. Als hij een geluid hoorde mocht hij het blokje wegzetten. De geluidjes hadden steeds een andere frequentie en daaruit konden ze het gehoorverlies meten. Ook gingen ze met dopjes de beweeglijkheid van de trommelvliezen meten (dit is hetzelfde als de neatale screening) en ook een test van het slakkenhuis op dezelfde manier als van de trommelvliezen. Noah had vervolgens een hoorverlies van 90 en 95 db. Om een idee te geven. Als hij langs de snelweg staat hoorde hij de razende vrachtauto's zoals jij de tv hoort op een normaal geluidsniveau. Vervolgens heeft hij buisjes gekreken omdat een deel van het hoorverlies komt door de vocht achter zijn trommelvliezen en daarna was het hoorverlies 50 en 57 db. Een duidelijk verschil dus