34 Reacties

3 jaar geleden

Mijn zoontje heeft laatst een echo van zijn heupjes gehad. Aan de ene kant was het allemaal in orde, maar aan de andere kant was er een afwijking van 2 graden (een bepaalde hoek moet 60 graden zijn, bij mijn zoontje was het 58 graden. Omdat hij nog geen 3 maanden oud is en de afwijking minimaal is, gaan ze het in eerste instantie alleen opvolgen met een nieuwe echo over 6 weken. Hopelijk is het dan bijgetrokken en hoeft er verder geen actie ondernomen te worden. Hoe groot was bij jouw kleintje de afwijking?

3 jaar geleden

Ik heb 3 Kids. De middelste heeft ook lichte dysplasie gehad en kort een spreidbroekje gehad. Jongste van 4 maanden (doordat z'n zus heupdysplasie had) controle gehad en daar was niets. Je mag me altijd een bericht sturen 😀

3 jaar geleden

Ik heb toevallig gister ook een afspraak had met de orthopeed. Rens heeft een kleine afwijking. De heup moet in een hoek van minimaal 60 graden staan en die van Rens staat aan de linkerkant op 58. Heel minimaal dus. Over 4 weken moeten we een nieuwe echo laten maken en horen we als er verbetering in zit. Als dit niet zo is moet hij waarschijnlijk ook een spreidbroekje.

3 jaar geleden

Bij onze dochter is heupdysplasie geconstateerd. Ze kreeg een echo omdat het in de familie zit. Ze draagt nu sinds een week een pavlik bandage. Ze moest daar een/twee dagen aan wennen, maar het gaat goed. Ze draagt het zo goed als de hele dag (alleen niet met verschonen en badje/douche). Over 5 weken weer op controle om te zien of het is verbeterd. De orthopeed gaf aan dat ze hem waarschijnlijk daarna nog 6 weken zal moeten dragen, waarna we weer een controle hebben 6 weken later en dan zien we verder.

3 jaar geleden

Reactie op Moost

Bij onze dochter is heupdysplasie geconstateerd. Ze kreeg een echo omdat he ...
Is het na het wennen wel weer zoals voorheen? Het is nu zo'n vrolijke baby en ben bang dat mocht hij zo'n spreidbroekje moeten dat we onze vrolijke baby kwijt zijn omdat hij juist zo veel beweegt met z'n benen

3 jaar geleden

Reactie op Mvb1

Mijn zoontje heeft laatst een echo van zijn heupjes gehad. Aan de ene kant ...
Oh dat het ze niet over de telefoon gezegd, alleen dat er een kleine afwijking was en ze nu een verwijzing ging maken voor de orthopeed. Hoop dat die snel belt voor een afspraak zodat we meer info krijgen..

3 jaar geleden

Reactie op SLvE

Ik heb 3 Kids. De middelste heeft ook lichte dysplasie gehad en kort een sp ...
Hoe lang heeft je kleine er een aan gehad? En dankjewel, ga het onthouden!

3 jaar geleden

Reactie op jolanda-

Ik heb toevallig gister ook een afspraak had met de orthopeed. Rens heeft e ...
Spannend, ik hoop voor jullie dat het verbeterd is. En dit was na die 1e echo om te kijken of er iets te zien was? Ik vraag me af of er straks een nieuwe echo gemaakt gaat worden met de afspraak met de orthopeed of dat de eerste echo beelden gebruikt worden

3 jaar geleden

Reactie op Moost

Bij onze dochter is heupdysplasie geconstateerd. Ze kreeg een echo omdat he ...
Is het te doen met kleding en verschonen etc?

3 jaar geleden

Ik ben vooral ook benieuwd naar hoe het gaat met voeden. Ik geef volledig borstvoeding, maar ik zie beren op de weg over hoe dat zou gaan mocht hij een spreidbroekje krijgen

3 jaar geleden

Onze dochter kreeg ook een echo omdat ze in stuit had gelegen. Bleek een hoek van 57 graden te hebben, wat eigenlijk 60 moet zijn. Ze heeft een spreidbroek gekregen en krijgt over 6 weken opnieuw een echo. Voel je vrij om te contacteren!

3 jaar geleden

Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie, echo gehad, viel aan een kant precies op de grenswaarde uit. Nu aanstaande woensdag een afspraak bij de orthopeed. Hoop dat we nog een tweede echo krijgen, want ze was net drie maanden bij de eerste. Hoe werkt zo'n spreidbroekje met slapen? Passen ze nog in een gewone slaapzak? Wat als ze gaan rollen? Ze heeft nu nog een inbakerslaapzakje (love to dream) aan met dekentje er over heen.

3 jaar geleden

Reactie op Kim_1505

Is het na het wennen wel weer zoals voorheen? Het is nu zo'n vrolijke baby ...
Bij ons in ieder geval wel! Onze baby bewoog heel graag met haar beentjes (nog steeds), dus daar hebben wij ons ook zorgen om gemaakt, maar na de eerste twee dagen, leek ze er niet echt last van te hebben. Bij het verschonen trapt ze er wel flink op los (vindt ze heerlijk). Ze accepteert daarna wel dat de bandage weer om moet. Met slapen hebben we geen enkel probleem gehad en overdag is ze net zo als voorheen. De orthopeed gaf aan dat ouders er meer aan moeten wennen dan de baby. In ons geval was dat helemaal waar.

3 jaar geleden

Ik heb ervaring met heupdysplasie en luxatie. Wat ik je als tip mee wil geven is om lid te worden van de facebookgroep heupdysplasie bij jonge kinderen. Daarnaast vind je veel informatie bij de vereniging van afwijken heupontwikkeling (VAH) en is het het beste om bij een kinderothopeed onder behandeling te zijn. Sommige orthopeden geven zich helaas uit als kinderothopeed maar zijn het niet. Ik ben nog lid van de vereniging dus kan eventueel info voor je opzoeken als je dat wilt. Je kunt hier ook houdingen vinden voor het voeden. Onze jongste is pas gecheckt en heeft het niet. Onze oudste heeft een spreidbroek gehad. Deze kreeg ze meteen aangemeten na de eerste afspraak met de orthopeed (na de echo). Later bleek dat hij niet had gezien dat ze ook luxatie had. Om die reden had haar spreidbroek eigenlijk niet af gemogen. Wij zijn vanwege de luxatie een heel lang traject in gemoeten met 2x gips en operatie. Dus niet echt vergelijkbaar met "alleen" dysplasie. Je wordt bij zo'n eerste afspraak best overrompeld dus vraag vooral aan de orthopeed of je later nog mag mailen/bellen met vragen.

3 jaar geleden

Reactie op Kim_1505

Is het te doen met kleding en verschonen etc?
Verschonen wordt je zelf handig in. Wij klikken de bevestiging waar de voetstukken aan vast zitten even los en dat heb je daarna zo weer vast. Qua kleding moet je er op letten dat de broeken soepel zijn. De bandage zorgt ervoor dat de beentjes naar buiten vallen en dit moet niet tegengehouden worden door de kleding.

3 jaar geleden

Reactie op JeanineW

Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie, echo gehad, viel aan een kant pre ...
Kan ze met haar heupen vrij bewegen in deze inbakerslaapzak? Anders zou ik er alvast mee stoppen. Onze oudste paste in het begin met een pavlik nog wel in een gewone slaapzak (van de hema), maar later niet meer. We hebben toen speciale slaapzakken tweedehands gekocht en laten maken. Rollen kon onze dochter niet met een spreidbroekje aan, maar er zijn kindjes die er alles mee doen (en mogen doen van de orthopeed). Maar dat is volgens mij wel afhankelijk van de ernst van de dysplasie. In het begin werd ons ook aangeraden om tijdelijk een rolletje in haar knieholtes te leggen en een zetpil te geven zodat ze even kon wennen aan het spreiden en de spierpijn die erbij komt kijken.

3 jaar geleden

Reactie op Kim_1505

Spannend, ik hoop voor jullie dat het verbeterd is. En dit was na die 1e ec ...
Ja de eerste afspraak was nav de eerste echo. Maar omdat er bij Rens maar een klein verschil is willen ze het eerst even aankijken omdat het soms nog wel vanzelf goed groeit. Ik heb de eerste echo gehad uit voorzorg omdat ik heupluxatie heb gehad vroeger. Over 4 weken dus weer een nieuwe echo en dan ook meteen de afspraak met de orthopeed. Ik vind het toch wel een beetje spannend merk ik. Maar we gaan het zien. Mocht het zo zijn, zijn ze er op tijd bij. Bij mij werd het pas na een maand of 8 ontdekt ..

3 jaar geleden

Fijn topic! Wij hebben binnenkort de echo. Ik heb zelf heupdysplasie gehad en ben na beugels en een spreid(gips)broek geopereerd. Erg spannend of onze dochter het ook heeft. Bij ons is de echo pas ruim na 3 maanden gepland. In het ziekenhuis gaven ze aan dat ze dat express doen, omdat het dan beter te beoordelen is. Meer met deze ervaring?

3 jaar geleden

Reactie op AM456

Fijn topic! Wij hebben binnenkort de echo. Ik heb zelf heupdysplasie gehad ...
Onze zoon had eerst een afspraak met bijna 3 maanden maar omdat hij 6 weken te vroeg was, is deze iets meer dan een maand later verplaatst. Omdat het anders te vroeg was juist te beoordelen

3 jaar geleden

Reactie op AM456

Fijn topic! Wij hebben binnenkort de echo. Ik heb zelf heupdysplasie gehad ...
Wij hebben ook deze ervaring. Ze kunnen het inderdaad anders niet goed zien op de echo.