29 Reacties

3 jaar geleden
Wij laten ons kindje alle opa’s en oma gewoon oma en opa noemen an dan een bijnaam wat ze ze zelf geven. Zodat het voor het kindje makkelijk onthouden is

3 jaar geleden
Dat komt vanzelf door de kinderen.
Mijn vader heet opa ei (hij heeft kippen), m'n moeder heet oma Nijs (ze had vroeger nijntje zonneschermen en m'n neefje noemde nijntje Nijs). Mijn ouders zijn gescheiden, vandaar allebei een andere naam.
En mijn opa wordt oude opa genoemd, hij is inmiddels ook 89 😊
De ouders van m'n partner worden opa en oma glimmen genoemd, omdat ze daar wonen. Maar wij noemden onze opa en oma orgel (ze hadden een piano in huis) en opa en oma Sita (zo heette de hond)

3 jaar geleden
Wij hadden vroeger een 'opa en oma Utrecht' en een 'opa en oma Kampen' omdat ze daar woonden. Wij zitten te denken om straks te refereren aan 'oma en opa Achterhoek' waar ik vandaan kom en 'oma Ierland' waar mijn vriend vandaan komt.
Over de overgrootouders: daar heb ik zelf nooit ervaring mee gehad. Wel een supermooi geschenk lijkt me dat:). In mijn omgeving heb ik weleens de term 'omi' gehoord, maar ben daar zelf niet zo weg van;). Ook hoor je weleens dat ouders van grootouders ook gewoon oma en opa genoemd worden. En met de voornaam (als daar geen dubbelingen inzitten ivm verwarring) is het ook een stuk minder formeel.
Hoop dat ervaringsdeskundigen nog leuke suggesties hebben voor je:)

3 jaar geleden
Mijn schoonouders zijn Spaans dus dat maakt het makkelijk, we noemen ze dus abuala en abuelo, en mijn ouders gewoon opa en oma!

3 jaar geleden
Reactie op shannoncharlier
Wij laten ons kindje alle opa’s en oma gewoon oma en opa noemen an dan een ...
Dit. Kinderen verzinnen vanzelf iets.
Mijn oma leeft ook nog. Hoe we dat gaan doen weet ik nog niet. Ik wil wel een andere naam voor haar dan voor mijn moeder (niet allebei oma), maar ben er nog niet uit wat.

3 jaar geleden
De overgrootoma noemde mijn dochter "oude oma". En verder verzint je kind het inderdaad zelf. Zo noemt mijn dochter mijn ouders "opa en oma met de roze trui", nadat ze een dag bij mijn moeder geweest was en mijn moeder en roze trui aan had 🤣🤣 De ouders van mijn man noemt ze "opa en oma Cody", Cody is de hond. Hihi

3 jaar geleden
Ik vind het eigelijk wel heel erg leuk om te lezen hoe iedereen iedereen noemt😊. Ik vind het vanaf het begin heel belangrijk om te benoemen waar we heen gaan en naar wie. Misschien een rare voorbeeld maar met onze puppy deden we het ook nu weet hij heel duidelijk naar wie we gaan en dat merk je in zijn reactie. Mijn moeder zei ook kinderen noemen zelf wat ze willen maar ik heb altijd 1 opa en oma gehad dus kan me er niks bij voorstellen helaas

3 jaar geleden
Onze dochter, en hopelijk de baby straks ook nog, heeft 2 overgrootoma's en 1 overgroot opa. De oma's heten klein omaatje. Bij de ene noemt ze de achternaam erbij en bij de andere noemt ze de plaats waar ze woont erbij. Overgroot opa noemt ze grote opa omdat hij de langste opa is.
Onze eigen ouders heten gewoon opa met voornaam, oma of omi.
Ik vind omi ook wel heel leuk voor een overgrootoma.

3 jaar geleden
Mijn nichtje heeft de oma’s vernoemd naar voor haar makkelijk te onthouden dingen. Mijn moeder heeft een hond, Coco, dus is zij oma Coco. Mijn stiefmoeder draagt altijd lipstick, dus is oma lipstick (ze heeft het zelf verzonnen). En de andere oma komt altijd met de fiets en daarop mooie fietstassen, dus die oma heet oma fiets of oma fietstas.
Later, als ze begrijpen hoe de oma’s echt heten, zal ze waarschijnlijk wel oma [voornaam] zeggen. Bij ons kindje ook, gok ik. Maar eer dat die kan praten.. 😅