23 Reacties

3 jaar geleden

Stoppen met kolven. Paar dagen door de zure appel heen bijten, dan stopt het van zelf. Tegen de pijn koolcompressen leggen. Success

3 jaar geleden

Ik heb een afbouwschema gebruikt. Kolf je elke voeding? Want dat deed ik wel ben toen begonnen met 3x per dag leeg kolven toen in de middag kolf 15 min en de week erop 10 toen alleen bij last en dan savonds en ochtend leegkolven. Zo heb ik afgebouwd vandaag voor het eerst niet kolven. Maar doe wat voor jou het beste voeld. Maar wanneer je last krijgt moet je wel ff de druk wegkolven ik deed 7 min dan, ivm borstontsteking

3 jaar geleden

En bouw ook af voor je baby ook fijner

3 jaar geleden

Ik had echt precies hetzelfde! Ben begonnen met kolven bij elke voeding, heb vervolgens elke dag tussen elke kolfsessie een halfuurtje/uurtje langer gelaten. Uiteindelijk zat ik op alleen in de ochtend na het ontbijt en in de avond voor het slapen gaan kolven. Daarna helemaal gestopt. Toen nog twee dagen lekkende borsten gehad (maar geen pijn, en geen volle borsten meer) en toen was het klaar. Moet er wel bij zeggen dat ik ook ook echt ontstoken borsten had, waardoor er nog maar weinig melkproductie was (dus misschien daarom ook weinig last van volle borsten). Ik heb daar uiteindelijk antibiotica van de huisarts voor gehad.

3 jaar geleden

Ik heb heet water in luiers gedaan en toen paar minuten op de borst gelegd alvorens te kolven. Tijdens het kolven ook op de borst laten liggen en toen heb ik mijn verstopte melkkanaal leeg kunnen kolven. Weg ontsteking!

3 jaar geleden

Bedankt voor alle tips!

3 jaar geleden

Reactie op Sheem1

Stoppen met kolven. Paar dagen door de zure appel heen bijten, dan stopt he ...
Volgens mij krijgt ze dan echt een borstontsreking.

3 jaar geleden

Je kunt lactatiekundige kundige bellen, die kan je adviseren. Of de vraag stellen in de fb groep van La Leche League.

3 jaar geleden

Reactie op Team

Dit denk ik ook. Je kan niet zomaar stoppen met kolven als je nog veel productie hebt. Tijdens het kolven zou ik achter de pijnlijke plek duwen, dan kun je de verstopping hopelijk weg duwen. Dit kreeg ik als tip van de lactatiekundige toen ik een pijnlijke plek had, en werkte heel goed!

3 jaar geleden

Heel belangrijk.. als je kolft dat je wel je borst helemaal leeg maakt.. en niet de druk er alleen af.. Ervaring met borstontsteking en dat wil je echt niet.. Je kan beter eerst 1 voeding overslaan .. en dit langzaam verder uitbreiden. Succes.. ervaring als je echt klaar bent met bordtvoeding dan zal het afbouwen ook makkelijker gaan..

3 jaar geleden

Reactie op Team

Toen ik bij mijn dochter ging stoppen werd het mij juist geadviseerd om in 1 keer te stoppen versneld het proces. Ik zette zelfgemaakte koolcompress tegen de stuwing en zakte met de dagen.

3 jaar geleden

Ik voel wel wat voor in 1 keer stoppen, durf alleen nog niet echt. Merk gewoon echt dat ik meer ophoping krijg door het kolven. De ergste borst komt met kolven niks uit. Dus dat leeg kolven waar iedereen het over heeft lukt simpelweg niet. Ik ga nu proberen iedere keer zo lang mogelijk te rekken en dan alleen spanning eraf kolven in 5 minuten. En dan 1 keer per dag zoontje aan ene borst leeg drinken, 1 keer per dag andere borst. Hopelijk helpt dat voor mij tegen ontsteking en voor hem niet te veel wat betreft spugen. En m’n gevoel zegt dat m’n productie hiermee maximaal terug loopt. Op hoop van zegen 🙏🤞

3 jaar geleden

Reactie op Sheem1

Toen ik bij mijn dochter ging stoppen werd het mij juist geadviseerd om in ...
Als je nog maar weinig voedt op een dag dan zou dat best kunnen. Wanneer is dit advies je gegeven? Ze geeft aan dat ze tegen ontsteking aan zit, en dat haar borst warm is en bonkt. Als je dat zo laat heb je binnen een paar dagen gegarandeerd een ontsteking. Er niks aan doen is echt heel onverstandig.

3 jaar geleden

Reactie op Wilkas

Ik voel wel wat voor in 1 keer stoppen, durf alleen nog niet echt. Merk gew ...
Hoe is het vandaag? Nog steeds pijn en warm? Ik hoop echt dat je een lactatiekundige deze vraag kan stellen, om de ontsteking nog te kunnen voorkomen. Bespaart je heeel veel ellende.

3 jaar geleden

Reactie op Team

Hoe is het vandaag? Nog steeds pijn en warm? Ik hoop echt dat je een lactat ...
Ik heb vannacht m’n zoon 1 keer aangelegd aan de pijnlijke borst, hij heeft m goed leeg gedronken. Ik blijf wel ophopingen houden, maar niet meer zo pijnlijk. Het voelt wat beter voor nu, maar blijft lastig. Met kolven krijg ik er nog steeds niks uit. Ik leg ‘m nu links aan en over drie uur ga ik ‘m rechts aanleggen. Hopelijk kan ik daarmee de ontsteking tegenhouden. En Oja, ik zit sinds vannacht aan de ibuprofen, misschien voelt het ook daardoor wat beter.

3 jaar geleden

Lactatiekundige gesproken. Advies gekregen om zo min mogelijk te kolven en als ik teveel pijn heb/ziek ben/koorts krijg bellen naar haar!

3 jaar geleden

Reactie op Wilkas

Lactatiekundige gesproken. Advies gekregen om zo min mogelijk te kolven en ...
Oja, en salie- en/of muntthee drinken en Phytolacca slikken. En borsten steunen met stevige bh.

3 jaar geleden

Ik zag de tip er nog niet tussen staan. Maar gekneusde koolbladeren, van een gewone witte kool. Dit schijnt te helpen met het verminderen van melkproductie en geven verlichting bij stuwing. Lekker koel, uit de koelkast.

3 jaar geleden

Reactie op Team

Als je nog maar weinig voedt op een dag dan zou dat best kunnen. Wanneer is ...
8 jaar geleden, en toevallig ook gevraagd laatst stel als ik wou stoppen hoe het beste aan te pakken en toen zei me verlos ook het beste in 1 keer anders zo min mogelijk te kolven of aan te leggen. Want je stimuleert je borst om steeds toch melk aan te maken.. leeg kolven dan maakt het toch weer aan lijkt mij? Denk verstandigste is toch in 1 keer stoppen en op de zere plekken van boven naar beneden te masseren maar verder niet veel doen..

3 jaar geleden

Reactie op Wilkas

Oja, en salie- en/of muntthee drinken en Phytolacca slikken. En borsten ste ...
Ja sport beha's is echt the key succes hoop dat je snel ervan af bent xx