27 Reacties
3 jaar geleden
Één, elke moeder struggelt en het maakt je geen slechte mama. Het klinkt alsof je kindje heel veel liefde krijgt en je altijd voor de liefdevolle oplossing gaat die werkt zonder hem teveel van streek te maken. Je bent dus echt wel goed bezig en het klinkt alsof je kindje niets tekort komt qua voedsel, slaap en genegenheid. Dat het niet allemaal volgens de boekjes perfect loopt, dat gebeurt zelden zo. Chaos is key die eerste periode.
Twee, dit klinkt misschien raar maar ik heb zelf de diagnose en ik herken veel in je verhaal, maar ik heb uiteraard enkel deze korte tekst om vanuit te gaan. Zou het misschien kunnen dat jij ADHD zou hebben? Als volwassen vrouw manifesteert zich dit anders dan het generieke beeld. Misschien dat je eens naar tips en tricks voor moeders die dit hebben moet kijken? Daar zijn veel handige tips bij, zelfs al heb je het niet.
3 jaar geleden
Een groot deel van wat je schrijft, klinkt heel herkenbaar en hoort volgens mij ook bij het hebben van een baby. Dagen lopen soms anders voor jou en voor je baby, waardoor hij nooit exact hetzelfde slaapt (onze dochter heeft soms 3 slaapjes, soms 2 , soms 4 , variërend van 15 min tot 2,5 uur). Soms geven we twee of drie keer per dag hapjes en soms schiet het er een dag bij in, c'est ca. En ook je warrigheid herken ik, en wijt het maar aan alle hormonale veranderingen:).
En natuurlijk herken ik ook de onzekerheid daarover. Geef ik wel genoeg structuur etc? Had ik niet strikter moeten zijn? Aan de andere kant werkt dit voor mij het beste, als ik mezelf echt in de vaste structuur zet, wordt ik geen fijner persoon. Ook onze dochter lijkt er niet onder te lijden. Slaapt ze een dag slecht, vaak slaapt ze het later wel bij of is het even een fase. Maar dat kan natuurlijk voor iedereen anders zijn. Wie weet doet de structuur jouw of je baby juist wel goed. Dat kan alleen jij bepalen. En heb je daarin misschien wat hulp nodig om wat ruimte te krijgen om even bij te tanken en ook weer wat te kunnen relativeren etc. Vaak helpt dat enorm! Heel veel succes met je kleine!
3 jaar geleden
Lieve mama! Wat vervelend dat je je zo voelt. Dat hoeft echt niet!!
Zowel bij mijn oudste als mijn jongste heb ik nooit een vast ritme aangehouden. En ook hier schiet het fruithapje er wel eens bij in, om nog niet te spreken over het groentehapje. Aangezien ze dat helemaal niks vind zie ik daar ook elke keer weer tegenop, het voelt alsof ik het voor niks doe. Dat is natuurlijk niet zo. Ook wat betreft de borstvoeding, ik hield dat ook nooit bij. Ik voedde op verzoek en als zo'n kleintje honger heeft komt hij echt wel hoor. Borstvoeding regelen ze vaak zelf wel, hij vraagt je er wel om. Op je werk heb je gewoon recht op tijd om te kolven, dus probeer die te pakken.
Slaapjes doen ze bij mij waar en wanneer ze willen, ik blijf er niet voor thuis, ze slaapt in de wipstoel/box/kinderwagen/maxicosi. Dus hier ook niet volgens het boekje.
Maar, en dat is denk ik het allerbelangrijkste, allebei mijn meisjes zijn tevreden, groeien goed en zijn hartstikke vrolijk. En dat is het belangrijkste!
Iedereen zal wat vinden van jouw manier van opvoeden, maar als je het anders gaat doen zullen anderen daar ook weer hun mening over vormen. Je doet het goed 💜 Dat je je zo'n zorgen maakt zegt alles over jouw liefde voor je zoontje!
En dat huishouden komt wel weer hoor (over 5 jaar ofzo 😂), dat is echt niet belangrijk.
En als je je zo blijft voelen, schakel dan hulp in. Hopelijk heb je familie of vrienden die je willen helpen. Kleine bijvoorbeeld een dagje naar oma, zodat jij even tijd hebt om zelf op te laden. Dat is namelijk wél echt belangrijk. Sterkte!!
3 jaar geleden
Klinkt alsof je juist heel goed je baby volgt! Wat ontzettend naar dat je het gevoel hebt dat je tekort schiet want zoals ik het lees doe je het hartstikke goed! Misschien is het een idee om een keer met iemand te praten? Bijvoorbeeld een praktijkondersteuner van de huisarts. Sterkte 🍀
3 jaar geleden
Veel van wat je schrijft hoort er nou eenmaal bij met een baby die zijn niet elke dag stipt op zelfde tijden wakker/slaperig of hongerig. Het zijn geen robots denk ik dan maar. Bij ons slaapt ze de ene dag 1 keer en een andere dag 4 keer. Dat wisselt verwijt jezelf dat niet. Go with the flow!
Wat betreft voedingen let vooral op of je kleine actief genoeg is en goed groeit of dat kv of bv is maakt dan niet uit. Zelf had ik graag bv gegeven alleen had ik geen productie dus moest ik wel kv gaan geven. Eerst veel moeite mee gehad maar ze doen het er goed op en liever kv dan een kind verhongeren denk ik dan maar. Maak jezelf vooral niet te gek die kleine geeft het je wel aan wat hij nodig heb.
Warrig zijn we denk allemaal, hallo hormonen daar zijn ze weer, ze zeggen niet voor niks dat het een jaar duurt voor je weer enigszins normaal begint te voelen.
Voor het slapen zelf geen ervaringen mee maar mijn nichtje toevallig wel met dr kleine man (net 2 mnd jonger dan onze dochter) ze zijn begonnen met rustig opbouwen om zelfstandig te slapen dmv een babynestje en eerst in de box overdag (starten met 1 dutje) zodat je wel in de buurt bent en ze je horen. Om dat vervolgens steeds verder uit te bouwen. Ook door te wandelen met de wagen tijdens een slaapje en zo heeft misschien een slaapcoach vast meer tips en tricks.
Heeft tijd nodig maar werkt op gegeven moment wel.
Let wel kindjes vanaf 6 maanden hebben een soort gewenning in zich zitten dus als hij altijd bij of tegen jou aanslaapt zal het in het begin moeilijk zijn. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld speentjes afbouwen. Het zal dus vast wel even een kwestie van op je tanden bijten zijn en pijnlijk moederhart geven.
Maar een ding is zeker een slechte moeder ben je niet anders had je het niet gedurft dit te schrijven en te vragen. Sterkte en luister gewoon naar je eigen gevoel. Jij kent je kindje het best!
3 jaar geleden
Omg knuffel voor jou!!
Mama zijn is zo moeilijk. Je doet het zo goed. Je baby heeft alleen jouw liefde nodig. Dat je er voor hem bent. Dat maakt je de beste mama van de wereld voor hem.
Idealiter zouden wij mama's gewoon niet moeten werken en heel veel sociale steun krijgen. Dat is niet zo, want de samenleving is niet bedacht op mama's en baby's en maakt het ons extra moeilijk. De samenleving schiet tekort, niet wij. Niemand kan alles tegelijk doen en het allemaal perfect op orde hebben.
En dat hoeft ook niet!!
Jouw baby kan het wss geen XX schelen hoe laat hij precies wat krijgt. Hij weet niet van de klok.
Ik ben ook niet van het ritme hebben. Er is vaag routine, maar niet gefixt, elke dag is anders. Ook geen idee hoe vaak ze drinkt. Als ze honger heeft, heeft ze honger. Ze is gezond en plast, klaar! :D
Dat vd slaapjes is ook niks "moeten". Het is een gemiddelde per leeftijd, maar wordt vaak als richtlijn geïnterpreteerd. Dat is het niet! Elke baby is anders en elke dag is anders. En sommige baby's hebben echt rust en stilte nodig om te kunnen slapen. Als dat zo is merk je vanzelf dat hij door de moeheid huilerig wordt. Andere baby's zoals de mijne vallen gewoon overal in slaap aan de borst of in de draagzak, als ze moe zijn, waar je ook bent op dat moment.
Dan hapjes. Hoe oud is je baby? Van 6-9 maanden is 1 hapje per dag genoeg. En niet per se elke dag, want het zijn oefenhapjes, uit bv halen ze de voedingsstoffen die ze nodig hebben. Dus een dag met alleen melk? Totaal niet erg. Onze dochter is 6 maanden en als ze goed kan zitten beginnen we met Rapley. Tot dan geven we af en toe een papje, alleen omdat ze zo erg geïnteresseerd is. Maar er zijn dagen dat we er niet aan toe komen.
Dat je baby in zijn eigen bed moet slapen, moet je gewoon niet naar luisteren. Is nergens voor nodig. Als jij het OK vindt dat ie bij je slaapt doe dat gewoon. Dat zal die heus niet op z'n 18de doen. Het komt vanzelf. Daar moet je je niet een slechte moeder over voelen. Totaal omgekeerd: jij doet wat je weet dat hij nodig heeft.
Podcast tip: Check Liefdevaneenmoeder. Die legt uit waarom het normaal is dat je baby bij jou wil slapen.
Jouw baby vindt het zeker niet erg dat die op de opvang kv krijgt. Hij weet gewoon mama is er niet, dus dit is even anders, iemand geeft mij een fles met iets, en als ik mama weer zie mag ik weer zoveel bv als ik wil.
Jij schiet nergens tekort!! Je doet het geweldig!
Ik doe gewoon alles zoals jij en voel me een geweldige moeder. Ik heb er nooit over getwijfeld. Waarom? Waarschijnlijk gewoon omdat jij andere dingen om je heen hoort dan ik. Ik ben zelf niet Nederlands en woon in Spanje met een Catalaanse man. Hier zijn de adviezen totaal anders. Ik vind het bizar hoe erg men blijkbaar hamert op regeltjes en schema's in Nederland. Nergens voor nodig.
Dus stel je gerust, je schiet niet tekort en je baby heeft alles wat die nodig heeft. Zoek liever een momentje rust voor jezelf af en toe en zorg voor jezelf. Even wat mama me time want je hebt het hard nodig als ik dit zo lees!!
3 jaar geleden
De reacties hieronder zijn duidelijk: je doet het prima. Nu je die geruststelling hebt kan je misschien eens reflecteren op waar dit denkbeeld van jou vandaan komt en wat je ermee kunt doen, want je wordt duidelijk niet gelukkig van deze manier van denken. Succes mama, je bent goed bezig.
3 jaar geleden
Geen adviezen maar ook van mij even een hart onder de riem. Je schiet echt niet tekort, al die regels en normen zijn gewoon niet te doen. Die van mij eet en slaapt ook niet hoe het ‘hoort’ maar als ik een blij en gezond jongetje zie dan doe ik het goed genoeg! En denk niet dat alle andere moeders het wel helemaal netjes voor elkaar hebben hoor (ook al zeggen ze van wel)… iedereen doet maar wat! En we doen ons best. Liefs!
3 jaar geleden
Ik vergeet ook alles dus maak per dag een notitie in m’n telefoon. Hierin noteer ik de tijd dat hij drinkt, slaapt en weer wakker wordt. Zo kan ik even spieken als ik het allemaal niet meer weet.
Het klinkt of je het super doet btw :)
3 jaar geleden
Reactie op Bitterzoet
De reacties hieronder zijn duidelijk: je doet het prima. Nu je die gerustst ...
Ja, dit is een goede inderdaad. Ik heb gauw de neiging mijzelf ontzettend strenge eisen op te leggen en als ik daar dan niet aan voldoe mijzelf in mijn hoofd te ‘straffen’ met slechte woorden. Ik heb hier 1,5 jaar therapie voor gehad en dacht dat ik er vanaf was maar het krijgen van een kind heeft het weer erger gemaakt lijkt wel..
3 jaar geleden
Reactie op bethels
Geen adviezen maar ook van mij even een hart onder de riem. Je schiet echt ...
Ja, het lijkt soms inderdaad alsof iedereen alles goed voor elkaar heeft behalve ik. En er zijn inderdaad veeeeel regels en normen. Met mijn schoonmoeder had ik het hier laatst over: toen mijn man baby was moest ze alle zorg zelf doen, wassen deed ze met de hand en er werd ook van haar verwacht dat er elke avond een maaltijd klaar stond (man komt uit zuid-Azië). Ze had geen moment rust. Nu heeft de technologie veel dingen van ons overgenomen (wasmachine, vaatwasser) maar vullen we dit gat mooi weer op met allerlei eisen die we onszelf stellen mbt het zorgen voor je kind! Dus hebben we het onder de streep weer net zo druk 😊
3 jaar geleden
Wat als we het nu zo zien: je kindje hoort juist niet door te kunnen slapen, zelf te kunnen slapen, exact om dezelfde tijd te slapen en te eten. Wij slapen ook liever niet alleen, zijn soms ook eerder moe en soms nog wakker, hebben niet altijd even veel honger, en zijn vooral niet altijd vrolijk en zeker van onze zaak ;)
Als ik je bericht lees, denk ik alleen maar: wat een top mama, ze luistert naar de behoefte van haar mini. De structuur in eten en slapen komt binnen no-time. Trouwens, als de kleuterschool straks begint dan moet je je wel aan een rooster houden en dan kijk je misschien nog wel eens terug aan deze tijd waarin eigenlijk alles kan.
Qua werk: je klinkt als iemand die alles geeft en alles goed wilt doen, alleen moet je je aandacht nu gewoon verdelen. Ik zou zeggen doe dat wat je moet doen.
Verder - je doet het zo goed, lees de reacties maar :)
3 jaar geleden
Ik hoor echt alleen maar liefde in jou verhaal! En ik denk dat dit ook hoort bij mama zijn!
En vooral klinkt zo makkelijk, los laten wat andere zeggen en vinden. Het is jou baby, en als die lekker slaapt bij jou is dat toch helemaal prima! En slaap is heel belangrijk voor een mens om volledig te kunnen functioneren,en laat je dat als kersverse ouder nou niet volledig hebben. Wees niet te streng, voor jezelf! ❤
3 jaar geleden
Joh, je verhaal klinkt gewoon zoals het gaat bij de meeste mensen. Iedereen heeft wel wat. Sommige mensen hebben het schema wel goed voor elkaar maar een kind dat 10x per nacht wakker wordt, andere mensen hebben het huishouden goed voor elkaar maar voelen zich dan schuldig over het feit dat ze de baby voor de tv hebben gezet, weer andere mensen hebben een kindje dat keurig z'n hapjes eet, maar weigert te leren rollen, etc etc. Niet alles hoeft volgens het ideaalbeeld te gaan.
Hier een kindje dat pas sinds een week of 2 overdag in zn eigen bedje slaapt en tot 5 maanden sowieso overdag alleen maar in onze armen wilde slapen. Die 's ochtends meestal tussen ons in ligt en soms tijdens de nacht ook al. Mijn melkproductie was na 3 weken volledig ondermaats dus zijn we toen al overgestapt op kunstvoeding, en m'n kindje doet het er prima op. Voor het huishouden hebben we schoonmaakhulp want ik kreeg het ook niet voor elkaar in combinatie met m'n baan en de zorg voor ons kindje. En breek me over m'n productiviteit op werk de bek niet open... 🤷♀️
Zolang je zorgt dat je kindje eten, slaap en heel veel liefde krijgt, ben je al een heel eind. Als je dan ook nog zorgt dat je zelf eten, slaap, en heel veel liefde krijgt, ben je wat mij betreft voor het moederexamen geslaagd.