21 Reacties

4 jaar geleden

Zodra je werk het weet kun je daar een pro forma salarisstrook opvragen, dan zul je precies zien wat je krijgt bij X aantal uren!

4 jaar geleden

Het is echt heel herkenbaar. Alles is echt super duur. Wij hebben al een dochtertje en ben nu zwanger van ons zoontje. Toen ik bevallen was en thuis zat met ons dochtertje was het financieel niet zo gemakkelijk om dat je weinig krijgt. Ik ben toen ook op 5 maanden terug moeten gaan werken. Ik wou nog ouderschapsverlof nemen, maar dan zou ik maar iets van een €600/ maand hebben. Daar kwamen wij niet mee toe. Ons dochtertje gaat nu 4 dagen per week naar de onthaalouder en dit kost ons meer dan €200/maand. Waar ik echt vanachter overviel 🙈 nu we krijgen ook kindergeld, maar daar kan ik de onthaalouder niet eens mee betalen. Ik weet wel dat ons dochtertje korting krijgt wanneer ons zoontje naar de onthaalouder gaat, maar dat zal ook geen vette zijn vrees ik. Nu ik woon in België dus weet niet hoe het in Nederland zit, maar ik ga geld opzijzetten van mijn vakantie geld om in de maanden dat ik thuis zit wat extra te hebben 🙈

4 jaar geleden

Reactie op yanake

Het is echt heel herkenbaar. Alles is echt super duur. Wij hebben al een do ...
Dank voor je reactie! Het gaat hier om nederland idd, vergeten erbij te zetten 🙈 maar goed ik ben echt geschrokken van die kinderopvang, mijn god… hoop echt dat mn (schoon)ouders een dagje willen oppassen, dat zou al behoorlijk schelen 🥲 mag blij zijn dat we alsnog voldoende verdienen wel om rond te komen, maar zo luxe als het nu is zonder kind gaat het niet meer worden. Nu hoeft dat natuurlijk ook niet, maar had het wel wat minder extreem verwacht qua kosten 🥲🥲🥲

4 jaar geleden

Reactie op Shannon1994

Zodra je werk het weet kun je daar een pro forma salarisstrook opvragen, da ...
Ah dat is goed om te weten! Wellicht kunnen ze dan ook een berekening over een jaar maken? Of is dat dan weer teveel gevraagd 🙈 heb je tenminste een beetje inzicht in wat je op jaarbasis kan verwachten (ivm vakantiegeld, eindejaarsuitkering e.d.)

4 jaar geleden

Ons inkomen is ook boven modaal. Ik wil ook vanaf dat het kindje er is 24 uur gaan werken mijnpartner blijft 40 uur werken. Je eigen bijdrage kan hierdoor best groot zijn voor kinderopvang, dit zagen wij ook al, omdat je gewoon boven modaal verdient. Wij wilden dan maar voor 2 dagen per maand en dat zou even 200 euro moeten kosten aan eigen bijdrage, dat gaan we dus niet doen. Ik Hoop dat jullie er wel uitkomen! Maar het is inderdaad een gepuzzel

4 jaar geleden

Als je weet wat je nu verdient kun je dat toch terugrekenen naar wat je dan voor 24u zou krijgen? Bij onze kinderopvang staat op de website een rekentool waar je ongeveer kunt berekenen wat je aan toeslag krijgt en wat je eigen bijdrage dan zou zijn.

4 jaar geleden

Ik heb via HR op het werk gevraagd een berekening te maken van het inkomen. Ik werk nu 36 uur en heb laten berekenen op 32 en 28 uur. Ik kreeg een duidelijk overzicht van bruto en netto maandinkomen. Je kunt via de website van toeslagen of belastingdienst daarmee makkelijk een jaarinkomen berekenen. Aan de hand van dat berekende inkomen heb ik een berekening gemaakt bij de toeslagen. Let wel, dat is dan wel een berekening voor dit jaar want voor 2023 kun je nog niet berekenen.

4 jaar geleden

Reactie op noma14

Ons inkomen is ook boven modaal. Ik wil ook vanaf dat het kindje er is 24 u ...
Ja als het niet anders kan blijft mijn partner ook gewoon 40u werken. Het scheelt dan dat hij docent is en alle schoolvakanties vrij heeft, waardoor je dan toch meer momenten samen hebt. Begrijp ik nou goed dat jullie helemaal geen kinderopvang gaan doen? Mag ik vragen hoe jullie dit dan op gaan lossen?

4 jaar geleden

Reactie op JessiKaatje

Ik heb via HR op het werk gevraagd een berekening te maken van het inkomen. ...
Wat fijn! Ik ga dat inderdaad ook eens vragen, dat zou al een stuk meer duidelijk geeft. De site van overheid is het m nou juist… ik betwijfel of de uitkomst klopt. Ik heb het namelijk getoetst met mijn inkomen van afgelopen jaar (2021) en toen kwam het verzamelinkomen 10.000eu hoger uit, dan dat ik op mn jaaropgave 2021 had staan…

4 jaar geleden

Reactie op MamaBamboe

Als je weet wat je nu verdient kun je dat toch terugrekenen naar wat je dan ...
Heb ik gedaan! Maar als ik het verzamelinkomen dan via de site van de rijksoverheid wil berekenen, dan komt het niet elkaar over een en het scheelt echt duizenden euros… dus waar moet ik dan vanuit gaan? Zijn er mensen voor om dit te laten berekenen? 😂

4 jaar geleden

Heb ik gedaan! Maar als ik het verzamelinkomen dan via de site van de rijks ...
Ik ben van 36 naar 32 uur gegaan en heb toen mijn gedaan: bruto maandsalaris x12 Dat delen door 52 (weken) Delen door 36 uur X 32 uur X 52 weken (Delen door 12 om je bruto maandsalaris ook te weten) Misschien een beetje omslachtig, maar t klopte wel 😂 Je moet er voor vakantiegeld nog wat bij doen natuurlijk en ik krijg zelf geen 13e maand dus die hoef ik niet te berekenen.

4 jaar geleden

Reactie op yanake

Het is echt heel herkenbaar. Alles is echt super duur. Wij hebben al een do ...
Ik betaal voor twee dagen kinderopvang per week, in de maand nog een eigen bedrage van 254 euro. Wij verdienen allebei rond de 40.000 bruto mijn man en ik, (Nederland). Als je daarnaast nog hypotheek, gas water licht, internet, eten, verzekeringen, belastingen, kosten voor auto er bij op telt zijn we wel een klein fortuin kwijt inderdaad. Maar goed het is idd gewoon duur :( Nederland is denk ik de goedkoopste optie een gastouder, maar dat moet ook bij je passen. Wij gaan daarom toch voor de opvang.

4 jaar geleden

Gastouder is idd goedkoper dan opvang. Wij betalen 7,50 per uur voor de gastouder. Onze dochter gaat hier 2 dagen per week heen = ongeveer 550 euro per maand. Wij verdienen beide ruim boven modaal, werken 32 uur en krijgen daarom alleen kinderopvangtoeslag, dit is 300 euro per maand. De opvang kost ons dus 250 euro per maand. Ik vind het opzich wel een redelijk bedrag. Maar ben toch wel blij dat m’n moeder ook graag een dagje wilde oppassen 😅 Je krijgt ook nog kinderbijslag trouwens, dit is 230 euro per kwartaal (voor deze leeftijd). En afhankelijk van je salaris dus nog kindgebonden budget.

4 jaar geleden

Heb je deze website al geprobeerd?: https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/introductie Daarmee kan je je huidige financiële situatie vergelijken met als jij en/of je partner minder gaan werken. En daarin nemen ze ook kosten en toeslagen van kinderopvang mee. Het blijft een schatting, maar ik vond het wel heel handig om een idee te hebben wat iedere verandering betekent voor je portemonnee!

4 jaar geleden

Op berekenhet.nl kun je ook berekenen wat je minder gaat verdienen (zowel netto als bruto), maar inderdaad is het gelijk duidelijk als je dit bij je werk laat berekenen. Dan kun je ook met het verzamelinkomen de verwachtte toeslag berekenen

4 jaar geleden

Ik heb toen via HR laten berekenen wat ik zou gaan verdienen met 24 en met 28 uur. Mijn man heeft dat toen ook gedaan voor 36 uur. Met dat "nieuwe" inkomen zijn we gaan rekenen wat de opvang ons ging kosten. Veel geld (bijna 400 euro per maand eigen bijdrage) maar ik had het er graag voor over. Wij hadden het zo berekend dat we gewoon minder konden sparen per maand, omdat we toch nog niet precies wisten wat een baby verder zou gaan kosten.

4 jaar geleden

Hoihoi! Je kunt ook altijd nog kijken naar ouderschapsverlof. Dit is in het eerste jaar 9 weken wat je kunt verspreiden over het eerste jaar. Deze 9 weken krijg je 70 procent. Ik ga dit zo verdelen dat ik can 36 naar 32 en er qua salaris niet veel op achteruit ga het eerste jaar.

4 jaar geleden

Thanks voor jullie reactie meiden! Ik denk echt dat ik iets niet goed berekend heb dan waardoor ik dus gewoon veel hoger uitkom met alles. Ga er nog maar eens goed voor zitten, samen met iemand en proforma loonstroken opvragen bij onze werkgevers! Het gaat in ieder geval dus gewoon duur worden 🥲

4 jaar geleden

Hi, ik zie hieronder ook al veel tips voor je verzamelinkomen, maar misschien daaraan toevoegend: beter om je verzamelinkomen hoger te zetten en dat je geld terug krijgt, dan andersom want het gaat snel om behoorlijke bedragen die je anders moet terugbetalen. Wat ik wel weet dat kinderopvang gewoon erg duur is - voor drie dagen per week zijn we netto 1100 EU ong kwijt

4 jaar geleden

Je werkt vast niet heel toevallig in het onderwijs, maar daar bestaat gewoon een website voor: onderwijssalarischeck.nl En anders dus contact zoeken met HRM.