16 Reacties
één maand geleden
Hai, geen eigen ervaring met IVH, maar de hulpverlener die soms -indien nodig- labels plakt :). Jij bent de ouder dus laat je vooral niet richting een label wijzen als jij je daar niet goed bij voelt. Ik en mijn collega's zijn daar altijd wat terughoudend in tot zeker een jaar of 8, omdat je de ontwikkeling van een kind niet kunt voorspellen. Maar er zijn organisaties die inderdaad al (veel) jonger wel labels plakken. Als het goed is volgen ze hierbij altijd de wens van de ouder. En als jij alleen handvatten wil dan is je dat goed recht! Dan kom je met ambulante hulpverlening (zoals IVH), of terzijnertijd handelingsgericht onderzoek (in plaats van classificerend onderzoek) ook vaak al een heel eind. Dat zijn mooie manieren om te kijken wat jouw kind nodig heeft en hoe jij daar het beste bij aan kunt sluiten. Ik weet jouw verhaal natuurlijk niet exact maar dit is zo anoniem wel even wat ik met je wil delen hierover. Succes met de IVH!
Groetjes Kim, orthopedagoog
één maand geleden
Wij staan nog op de wachtrij voor integrale vroeghulp, ergens eind november aan de beurt. Mn zoontje begint pas sinds een paar weken wat woordjes te zeggen. Keek tot een paar weken geleden niemand aan en huilde bijna nooit. Dit met het gedrag van niet luisteren/ niet naar z'n naam luisteren. En dergelijke zijn we via een pedagoog door gestuurd naar integrale vroeghulp. Ben hier ook best zenuwachtig over maar ga er vanuit dat ze niet zomaar labelen.
één maand geleden
Reactie op Kimkg
Hai, geen eigen ervaring met IVH, maar de hulpverlener die soms -indien nod ...
Ohh wat fijn om dit vanuit jouw perspectief te lezen. Heel erg bedankt voor het delen. Als later blijkt dat we aan alleen handvaten niet genoeg hebben dan is dat natuurlijk ook helemaal prima. En met een label is ook niets mis (heb ik ook :)). Maar daar sprak ze al wel over en ik dacht alleen maar hij is nog maar 2 en doet het op alle andere vlakken echt goed. Dus was het voor mij wat dubbel.
Maar ben blij om dit te lezen! Thanks!
één maand geleden
Reactie op Sunfield
Wij staan nog op de wachtrij voor integrale vroeghulp, ergens eind november ...
Vervelend ook overal die wachtrij.. Wel fijn dat hij wat begint met praten nu!
Ik las net een bericht onder deze topic en die gaf mij wel wat meer rust. Misschien voor jou ook wel fijn om even te lezen.
Heel veel succes met jullie traject!
één maand geleden
Reactie op TessL2810
Vervelend ook overal die wachtrij.. Wel fijn dat hij wat begint met praten ...
Ja.. ik ben sowieso niet bang geweest voor een label, fijn juist als we en eigen vooral de opvang een richtlijn hebben hoe hem het beste te helpen. Maar was meer bang voor de 'verkeerde' label. Maar ze zijn er om 'ons' te helpen. Dus zie het alleen maar positief. Die wachtrij vind ik inderdaad erg vervelend wij staat er 'pas' 4 maanden op. Maar hij is in die 4 maanden zo veranderd
één maand geleden
Mijn zoontje van echt bijna 2 spreekt maar een paar woordjes maar hier zei het cb niet echt wat van. Gewoon dat elk kind zich anders ontwikkeld en het vanzelf komt.
Wanneer zou je hulp in moeten schakelen is jullie ervaring? Ik zou opzich wat tips of oefeningen wel fijn vinden zegmaar maar hoef niet in een heel traject
één maand geleden
Reactie op Sunfield
Ja.. ik ben sowieso niet bang geweest voor een label, fijn juist als we en ...
Snap ik idd. Ik ook niet persè hoor, maar vond 2 wel erg vroeg voor mijn gevoel. Maar zoals ik het andere bericht lees valt dat dus heel erg mee. Heb je helemaal gelijk in, zal ook vast helemaal goed komen. 4 maanden is echt bizar en idd zoals je zegt ze veranderen zo snel.
één maand geleden
Reactie op samvd25
Mijn zoontje van echt bijna 2 spreekt maar een paar woordjes maar hier zei ...
De hulp die is ons aangeraden kwam via de kinderopvang. Er zijn wat kleine trekjes: slechte concentratie, lastig om een blik vast te houden of echt contact te krijgen in combinatie met dus niet (meer) praten. Ik denk als het consultatiebureau redenen daarvoor ziet dat ze het wel aangeven bij jou. Dus voor nu zou ik het lekker even laten. De tips die wij voor nu meekregen waren korte zinnen en op zijn ooghoogte praten.
één maand geleden
Reactie op samvd25
Mijn zoontje van echt bijna 2 spreekt maar een paar woordjes maar hier zei ...
Ik herken dit. Bij ons heeft de opvang aangegeven dat we t cb moesten inschakelen want ons zoontje heeft volgens hen een spraaktaalachterstand van 6 maanden, terwijl ik vind dat ie prima praat. Zo raar. Hij is 2
@ts het kan ineens zo hard gaan, ze ontwikkelen zich zo snel op deze leeftijd
één maand geleden
Reactie op TessL2810
De hulp die is ons aangeraden kwam via de kinderopvang. Er zijn wat kleine ...
Nou dit klinkt bijna als mn verhaal. Alleen dat z'n spraak nu juist voorruit gaat, de medewerker van gisteren(vaste medewerker) gaf bij mij aan dat hij intens was en ze hem eigenlijk niet kunnen bieden wat hij nodig heeft, 1 op 1 begeleiding.
één maand geleden
Ergens hoe vervelend ik het voor jullie vind, fijn dat ik hierin niet alleen ben. Wat vind jouw partner er van? Weet niet of je die hebt. Maar de mijne geeft telkens aan dat het wel mee zal vallen en dat het wel goed komt met hem. Hij bedoelt het goed maar ik denk er toch anders over.
één maand geleden
Reactie op smollpingu
Ik herken dit. Bij ons heeft de opvang aangegeven dat we t cb moesten insch ...
Gek he. Nog maar 2.. En ondertussen hoor ik veel mensen om me heen met volwassen kinderen: oohh maar mijne sprak pas rond 4, komt wel goed. Dan denk ik echt huhh.
Je hebt helemaal gelijk! Wellicht dat het op kort termijn nog komt. 🌸
één maand geleden
Reactie op Sunfield
Ergens hoe vervelend ik het voor jullie vind, fijn dat ik hierin niet allee ...
Dat is niet leuk om te horen. Kan hij wel op de opvang blijven totdat er eventueel een andere oplossing is?
Ja snap ik! En ik vind het ook vervelend voor jullie. Maar het is wel fijn om het er over te hebben. Mijn partner sprak precies dezelfde woorden uit als die van jou.. Toch zit het mij ook niet helemaal lekker. Bij mij komt het vooral door het gesprek met het consultatiebureau van vandaag en niet door de kinderopvang.
Mocht je behoefte hebben mag je me privé berichten :)
één maand geleden
Reactie op TessL2810
Dat is niet leuk om te horen. Kan hij wel op de opvang blijven totdat er ev ...
Ja gelukkig wel, ze hebben een eigen pedagoog die mee gaat kijken en hij zal een 1 of 2 ochtenden mee doen met de peuterspeelzaal die van de zelfde organisatie en in het zelfde gebouw zit. Dit is een kleiner groepje met duidelijke activiteiten, hopelijk werkt dit