15 Reacties

2 jaar geleden
Ik snap je punt. Ik ben hier wel op tegen eigenlijk. Net als islamitische of christelijke scholen. Ik vind dat alles openbaar moet zijn en toegankelijk voor iedereen. Uiteraard wel met de wensen van iedereen (oa halal eten of geen rund of what so ever).
Daarbij vind ik wel dat er op scholen van elke godsdienst les gegeven moet worden want dat hoort bij je algemene kennis.
Bij een kinderopvang is het naar mijn idee ook te vroeg om daar al sturing aan te geven want uiteindelijk spelen ze alleen maar. (lerende wijs dan wel)
Ik zou pleiten dat islamitische feestdagen ook onderdeel worden van de officiële feestdagen. Op deze manier wordt er op 'openbare' scholen dan ook meer les over gegeven.

2 jaar geleden
Reactie op Viviana
Ik snap je punt. Ik ben hier wel op tegen eigenlijk. Net als islamitische o ...
Bedankt voor je reactie!! Super interessant om te lezen hoe andere mensen hierover denken.

2 jaar geleden
Hey! Wat mooi dat je daarmee bezig bent! Ik denk dat ik het eens ben met wat Viviana zegt. Het zou fantastisch zijn als er meer aandacht is voor de islamitische feestdagen in het reguliere onderwijs/kinderopvang. Juist om polarisatie tegen te gaan en wat meer te verbinden. Kindjes met een Nederlandse achtergrond gaan naar een openbare basisschool, niet naar een Islamitische (dat komt in de praktijk gewoonweg niet voor). Daardoor zitten er hoogstwaarschijnlijk alleen maar kindjes met een islamitische achtergrond in een klasje en ik denk dat dit ook weer niet representatief is voor de gemiddelde Nederlandse samenleving. Echter lijkt het mij erg belangrijk dat Islamtische kinderen zich ook gehoord en gezien voelen, ook op cultureel gebied. Toen ik op school zat, kon je een keuze maken uit verschillende godsdienst georiënteerde vakken; je kon dan ieder schooljaar opnieuw een keuze maken. Het ene jaar leer je iets over de Bijbel, andere jaar over de Koran, andere jaar wellicht over boeddhisme.. etc.. Misschien kun je daar iets mee??

2 jaar geleden
Ik ben het ook eens met Viviana. Ik vind het echt heel jammer dat er scholen/kinderdagverblijven zijn met een religieuze achtergrond. Je wordt mijn inziens dan beperkt in je denken i.p.v. dat je leert over allerlei geloven. Een school of kdv hoort juist een plek te zijn waar je in aanraking komt met allerlei soorten mensen. Van arm tot rijk, van protestants tot islamitisch.
We hebben bij ons in de stad sinds een aantal jaar een islamitische basisschool. Er is daarbij ook een islamitische peuterspeelzaal. De school is populair maar vooral onder de minder moderne Marokkaan of Turk, als je begrijpt wat ik bedoel. Op de katholieke school bij ons in de stad zitten dan weer kindjes met allerlei achtergronden.
Ik denk dat als je een islamitisch kdv opent het wel storm gaat lopen. Maar ik ben dus van mening om het niet te doen😊

2 jaar geleden
Ik snap je punt wel maar als ik kijk naar mijn kinderopvang… er is enorm veel diversiteit bij de kindjes en de verzorgsters en ik vind het ergens wel geweldig dat mijn dochtertje zo al heel jong leert dat er diversiteit is en dat dat gewoon normaal is. Denk dat als we ons kindjes zo meer opvoeden i.p.v. iedereen apart dat we een betere maatschappij tegemoet gaan. En de kindjes met verschillende achtergronden kunnen dan inderdaad op speciale dagen meer uitleg geven. Zo leren we elkaar allemaal beter kennen en waar we vandaan komen.

2 jaar geleden
Mooi dat je zoiets wilt opzetten. Begrijp volledig waarom je zoiets ook zou willen doen. Hoogst waarschijnlijk hebben de islamitische mama’s er ook een geruster hart bij dan omdat er toch nog veel verschil zit in de verzorging/ opvoeding wat betreft cultuur gebonden. Merk dat met mijn kleine meid ook, ben zelf ook niet Nederlands en mijn meisje gaat wel naar een Nederlandse gastouder. Hier en daar kom je toch nog wat verschil tegen wat je vaak toch onbewust accepteer omdat de keuze niet reuze is in dit soort dingen. Ik ben van mening dat voor die leeftijd het eigenlijk wel prima is want als ze eenmaal naar de basisschool gaan komen ze vaak alsnog in gemengde klasjes en leren daar dan ook bijvoorbeeld kerst, Koningsdag, Sinterklaas etc. Alhoewel denk ik dat zelfs op een islamitische opvang ze het hoe dan ook wel meekrijgen gezien ook de vrije dagen/ vakanties etc. Als jij vind dat je dat moet doen en ziet dat er veel vraag naar is, zeker doen!

2 jaar geleden
Ik denk dat het aan de plek waar je de opvang wilt beginnen ligt of er vraag naar is. Persoonlijk ben ik voor gemengde kinderopvang waar niet speciaal wordt gericht op een bepaalde godsdienst/afkomst omdat ik juist trots ben dat we in een land wonen waar verschillende culturen normaal zijn. Als een kinderopvang, school, sportvereniging enz zich richt op een bepaald geloof denk ik dat daar vooral de minder modernen hier gebruik van zullen maken

2 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties, heb het allemaal één voor één doorgelezen. Allereerst wil ik even duidelijk maken dat ik tegen het stimuleren van polarisatie ben. Echter vind ik niet dat je met een islamitische kinderopvang (per se) zoiets stimuleert (zo zwart wit vind ik het niet). Het is maar net hoe je het aanpakt. Er kan aandacht worden gegeven aan genoeg Nederlandse feestdagen (koningsdag etc.), Nederlandse liedjes zingen met de kinderen, Nederlandse boeken lezen etc. Het enige verschil is dat er ‘ook’ aandacht wordt besteed aan islamitische feestdagen en normen en waarden. Een perfecte mengelmoes dus. Ik heb zelf op een katholieke basisschool gezeten en vond dat altijd super interessant. Wij moesten voor het eten bidden, vierden alle christelijke feestdagen en gingen regelmatig naar de kerk. Het was leuk, maar er was altijd een gemis. Ik wil een plaats creëren waar ook moslim kinderen verwend kunnen worden en hun bijzondere feestdagen uitgebreid kunnen vieren en niet bijv. ‘alleen het bespreken in de klas’. Overigens zag ik een reactie met de ‘minder moderne Marokkaan en Turk’. Ik vind het juist belangrijk om óók deze mensen te bereiken en de drempel voor hun te verlagen. Tot slot is meerdere keren uit onderzoek gebleken dat de motor van de ontwikkeling wordt gekenmerkt door ‘voorspelbaarheid’, vertrouwd en veiligheid. In een land vol met verschillende culturen (wat prachtig is!!!!) hebben ze dan een plaatsje waar ze helemaal zichzelf kunnen zijn (ook de ouders en/of verzorgers). Begrijp me niet verkeerd ik hou van de Nederlandse cultuur, maar de behoefte aan het bekende is mens eigen. Tot slot komen de kindjes ook in aanraking met de Nederlandse cultuur als ze eenmaal op de basisschool zitten (op meerdere plaatsen natuurlijk).

2 jaar geleden
Reactie op xxTessa
Al zou je zoiets willen, zou het als gastouder misschien mogelijk zijn. Ik ...
Dat mag je zeker vinden! Waarom vind je dat precies bizar als ik vragen mag? het is niet per se kinderen aannemen op basis van een bepaalde geloofsovertuiging, in principe is iedereen welkom (net zoals ik naar een katholieke basisschool ging). Is het niet fijn als moslim kinderen ook de feestdagen kunnen beleven zoals Nederlandse kindjes dat doen? Overal prachtig versierd met kerstversiering, de kriebels in je buik wanneer je met sinterklaas de cadeautjes gaat openen, paaseieren zoeken en schilderen etc. Samen ontbijten en dineren op die dagen. Je geeft ze gewoon de mogelijkheid dit ook optimaal te beleven. Sorry maar ik werk al jaren op de kdv en er gaat geen ramadan, suikerfeest etc. gevierd worden op de normale opvang. En als al wél ouders zijn die dit fijn en vertrouwd vinden dan is het toch alleen maar fijn dat er überhaupt zo’n mogelijkheid bestaat.

2 jaar geleden
Waar mijn behoefte meer is hebben andere ook al benoemd. Het wordt tot nu toe wel allemaal openbaar genoemd. Maar op een openbare basisschool worden eigenlijk alleen christelijke feestdagen gevierd, nu is dit zo omdat het onze nationale feestdagen zijn.
Maar in Suriname zijn de openbare basisscholen echt openbaar. Christelijke, joodse, Hindoestaanse en islamitische feestdagen worden daar gevierd.
Ik vind het belangrijk dat mijn zoon met een ieder leert omgaan. Waar ik woon zijn er voornamelijk Turkse mensen die islamitisch zijn, vandaar ook dat ik zeker niet de keus maak om mijn gemixte zoon daar naar toe te laten gaan. Hij heeft dan misschien wel hetzelfde geloof, maar de kids zijn allemaal ‘anders’.
Dus als je zo iets zou openen ligt het echt aan de locatie, dan zou ik eerder navraag doen in desbetreffende wijk.
Nu weet ik dat er een islamitische verzorgingshuis bestaat en daar woont ook echt van alles, niet alleen moslims. Ik zou kijken naar hoe zij het aanpakken, waarom ook niet moslims bijvoorbeeld voor die locatie kiezen en dat een beetje als grondslag nemen.

2 jaar geleden
Heb me kind op een openbare gedaan. Hopelijk krijgt hij dan van alle geloven wat mee. Kan hij later zelf kiezen wat hij ermee wilt of respect ervoor opbrengen.

2 jaar geleden
Reactie op JJ-88
Maar in dat geval kan je dan toch beter een "algemeen" kdv openen waarbij j ...
Dat dacht ik ook toen ik het las. Als je bij alle geloven stil wil staan zou het niet alleen een islamitisch dagverblijf moeten zijn, want dan klinkt het alsof de nadruk daarop ligt. Verder sluit ik me aan bij de rest. Ik vind dat school en kinderopvang helemaal los moeten staan van geloof en dat alles openbaar zou moeten zijn met oog voor alle verschillende feestdagen en gewoontes. Het is zonde om mensen in 'groepen' bij elkaar te zetten en zeker bij jonge kinderen vind ik dat een gemiste kans. De kans is groot dat kinderen van een islamitisch kinderdagverblijf naar een islamitische basisschool gaan etc. Wellicht wonen ze in een buurt met voornamelijk islamitische mensen. Ik vind het jammer dat mensen dan amper met mensen met een andere cultuur om gaan. Ik kom uit een klein dorpje en van een katholieke school en had pas vanaf de middelbare schooltijd eens contact met mensen met een andere cultuur of kleur. Zo zonde want als kind dacht ik dat die mensen heel anders waren geen idee waarom. Inmiddels weet ik natuurlijk beter maar toch zou ik dit voor mijn kind niet willen. We wonen met zijn allen in dit land, deze wereld, waarom moet alles in aparte groepen zijn?