19 Reacties

4 maanden geleden

Onze zoontjes schelen 2,5 jaar. Wilden er niet te lang tussen maar ook niet te dicht op. Onze 1e zwangerschap heeft lang op zich laten wachten dus we wilden nu niet te lang wachten met voor een 2e gaan. Gelukkig was het dit keer binnen 2 maanden raak!

4 maanden geleden

Mijn dochters schelen 4,5 jaar. Ook omdat het bij ons eerder niet lukte. Ik vond het heel fijn dat ik de oudste echt kon betrekken bij de zwangerschap en geboorte van haar zusje. Ze begreep waarom ik moe was of even geen tijd voor haar had. Ze kan alleen beneden blijven terwijl ik de jongste boven naar bed breng. We hebben 1 op 1 tijd met beide kinderen. Met de oudste als haar zusje slaapt, met de jongste als haar zus op school zit. Qua drukte heb ik het idee dat het minder "druk" is dan bij mijn vriendinnen waar de kinderen zo'n 2 jaar schelen. Ik kom geen handen tekort omdat de oudste al best zelfstandig is. Een nadeel is wel dat ze niet echt met elkaar spelen en de oudste moedert over de jongste. Het is meer gedoe dan gezellig wat dat betreft. Maar dat ligt ook wel een beetje aan het karakter van mijn oudste.

4 maanden geleden

Ik heb met mijn zus een leeftijdsverschil van 4 jaar (min 6 dagen) en wij hadden vroeger veel aan elkaar! Er zat nog een broer tussen ons in, en daar konden we het ook allebei goed mee vinden hoor, maar we hebben ook echt veel samen gespeeld en gedaan. Toen mijn zus ging studeren ging ik daar regelmatig logeren en deden we leuke dingen. En nu is het nog steeds een van mijn beste vriendinnen die er ook altijd is voor onze kinderen. Zelf hebben wij nu een dochter die volgende maand 3 wordt en een zoon van 16,5 maand. Daar zat dus weinig tussen, en dat vind ik heel leuk maar ook echt wel pittig van tijd tot tijd!

4 maanden geleden

Hier zit er tussen de kids net geen 15 mnd (jongste exact een week er voor geboren). Eerste duurde wat langer dan gehoopt en tweede was direct raak. (Zaten in de fase dat we zeiden een tweede is best leuk en we zien wel hoe t loopt, eigenlijk nog wel beetje veronderstelling dat t langer zou duren dan in 1 keer raak). Oudste wordt eind okt 3 en jongste is van half jan 2024. Het is heel leuk en gezellig maar ook heel pittig zou t niet nog een keer zo vlot doen voor een derde zegmaar, maar zou ook niet meer anders willen omdat we blij zijn met wat we hebben en het gewend zijn. Al zie ik zeker de voordelen van groter leeftijdsverschil. Nicht en neef van ons hebben ruim 4 jaar tussen de kids (ook omdat niet direct lukte met de tweede). Maar zie dat die 2 alsnog heel erg naar elkaar toe trekken en samen spelen. Oudste meisje krijgt veel mee en moederen doet ze ook wel (soms fijn soms minder natuurlijk). Denk dat elke leeftijd zo zn voor en nadelen heeft. Zelf tussen mn broertje en mij 2,5 jr vroeger. Mn vriend is de oudste en scheelt 17 mnd en 9,5 jaar met zn broertjes. Beide leuke en minder leuke kanten denk ik. Al zegt t leeftijdsverschil op dit moment ook echt niks meer (vroeger was die 9,5 jr natuurlijk wel groot maar nu is het een hele leuke band die ze hebben al zeg ik t zelf).

4 maanden geleden

Onze kinderen schelen ruim 3,5 jaar. Dat was ook bij ons niet de bedoeling, maar je hebt t helaas niet altijd voor t zeggen. Ik ben me vooral gaan focussen op de voordelen: - oudste kon ik alles uitleggen en die begreep veel meer. - oudste kon zichzelf al even vermaken, waardoor ik rustig babydingen kon doen met de jongste. - oudste was een stuk zelfstandiger en kon al dingen zelf. Was bijvoorbeeld al zindelijk en kon zichzelf aankleden. -oudste kon helpen met dingen aangeven en zo en vond dat ook heel leuk. - oudste ging naar school waardoor ik echt tijd en aandacht had voor de jongste (schiet er anders makkelijk bij in). - juist tijd voor de oudste als de jongste sliep. Als ik zie hoe het bij anderen met kleine kinderen gaat, ging het bij ons een stuk relaxter. Belangrijkste nadeel vind ik de verschillende ontwikkelingsfases en dus andere interesses en behoeften. Uitjes die leuk zijn voor de een, hoeven niet per se leuk te zijn voor de ander. Ondanks het leeftijdsverschil (ze zijn nu 6 en 2) spelen ze heel leuk samen. Uiteindelijk is het toch maar afwachten of je kinderen elkaar ook een beetje leuk vinden, dat heeft niets met leeftijd te maken. En wat nu veel lijkt, maakt straks als ze volwassen zijn niet meer uit.

4 maanden geleden

Hier zit er tussen de kinderen 3 jaar en 8 maand. We hadden dichterbij gewild maar helaas valt dat niet te plannen. Ik kom uit een gezin van 5 met allemaal relatief veel leeftijd verschil ( 12,8 en 3 jaar leeftijd verschil) en vond dat vroeger nooit echt prettig persoonlijk

4 maanden geleden

Bij mijn zoontjes zit twee jaar en een maand. Ik wilde er niet te veel tussen hebben zitten vanwege mijn leeftijd. De eerste twee jaar heb ik best als pittig ervaren omdat toen mijn jongste zoon net was geboren ik met mijn oudste zoon de molen met zijn slechthorendheid in ging. Nu ik ze zo bezig zie (oudste wordt in september 5 en de jongste in oktober 3) ben ik blij met dit leeftijdsverschil

4 maanden geleden

Ik heb een zoontje die in straks dan 3 word en ben momenteel 13 weken in verwachting, de kleine is er als het goed is begin februari. Bijna 3.5 jaar verschil, denk opzich prima aangezien de oudste dan veeeel meer begrijpt. We hadden het overigens niet voor het zeggen, beide kindjes zijn dankzij IUI tot stand gekomen 😊 Ik heb een tweelingbroertje en een zus die 2.5 jaar ouder is

4 maanden geleden

Mijn oudste en jongste schelen iets onder 2 jaar. Ik hoop nog heel een derde te krijgen met 3.5-4 jaar verschil met mijn nu jongste, and 5.5-6 jaar met de oudste. Hoop dat het ons gegund wordt 🤍

4 maanden geleden

Als pietje is geboren zal er ongeveer 3 jaar en 5 maanden tussen zitten.

4 maanden geleden

Wij verwachten in oktober weer een baby, een meisje. Onze zoon is dus van oktober ‘22. Ze zullen precies 3 jaar schelen. We hadden eerder gehoopt, maar twee miskramen gehad in een half jaar tijd. Ben nu eigenlijk wel blij met het leeftijdsverschil, vind het zo gezellig met m’n zoontje. Hoe het uiteindelijk met zijn zusje erbij is gaan we meemaken 😊

4 maanden geleden

Ik heb een zoontje van oktober ‘22, een zoontje van oktober ‘24 en ben nu zwanger van de derde, die komt als alles goed gaat eind april/begin mei. Dus dat is dan 2 jaar en 1 jaar en 7 maanden. 😅

4 maanden geleden

Hier zit er 2j3m tussen. Ik vind het heel erg pittig. Onze oudste is een zorgenkind en dat hele zorgtraject is begonnen toen de jongste een paar maanden was. Ze zijn nu 5j1m en 2j11m en nu vind ik vooral de leeftijd van de jongste pittig (slecht slapen en een terrorpeuter zijn). Ik hoop dat we over een half jaar in rustiger vaarwater komen. We hebben eigenlijk een wens voor een derde, maar die staat wel op losse schroeven door het bovenstaande verhaal. Eerst maar eens bijkomen, dan gaan we wel heroverwegen. Dat zou op zn minst een leeftijdverschil van 6 en 4j betekenen.

4 maanden geleden

Reactie op Marietjepietje

Als pietje is geboren zal er ongeveer 3 jaar en 5 maanden tussen zitten.
Hee, was jij niet degene die vanaf de geboorte zei: noooooit een tweede? 😅 Ben wel benieuwd wat er veranderde. Hoe dan ook: gefeliciteerd! 😊

4 maanden geleden

Reactie op Bitterzoet

Hee, was jij niet degene die vanaf de geboorte zei: noooooit een tweede? 😅 ...
Oh my god jaaaaaa dat was ik. Bedankt!! Ik heb mij in juli bedacht. 2 weken later al een positieve test. Ik hou teveel van m’n terror dat ik nog een x zoveel van iemand wil houden. Ik kan gewoon janken als ik zie wat hij dan weer heeft bereikt en hoe hij zich ontwikkelt. Janken van liefde. Gewoon een jankbal dus haha. Wel een andere verloskundige praktijk gekozen in de hoop dan met een andere blik dit aan kan kijken. Ik hou mij er qua bevalling aan vast: een 2e gaat sneller. Ik probeer op die manier positief te gaan denken, ik luister niet naar dat mensen zeggen dat het altijd anders kan haha. 😜 🙈

2 maanden geleden

Oh my god jaaaaaa dat was ik. Bedankt!! Ik heb mij in juli bedacht. 2 weken ...
Gefeliciteerd! Positief hier, de 2e ging inderdaad sneller. Nog geen 2 uur na het bellen😂

2 maanden geleden

Reactie op Kim_1505

Gefeliciteerd! Positief hier, de 2e ging inderdaad sneller. Nog geen 2 uur ...
Kijk, dat zijn verhalen wat ik graag wil lezen hahaha! 🤩

2 maanden geleden

Kijk, dat zijn verhalen wat ik graag wil lezen hahaha! 🤩
En hier is nr 1 dinsdag 3 geworden en nr2 is nu 12 weken. Vind het leeftijdsverschil tot nu toe echt wel top. De eerste kan zichzelf zo en dan prima vermaken zodra ik aan het voeden ben. En hij wil graag alles delen met z'n broertje, komt knuffels en kusjes brengen etc. Hij kan zich goed verwoorden dus kan het ook zeggen wanneer hij iets niet leuk vindt of waar zijn behoeftes liggen. Of ze net zo lief spelen over een jaartje geen idee, zien we dan wel weer😛

2 maanden geleden

Reactie op Kim_1505

En hier is nr 1 dinsdag 3 geworden en nr2 is nu 12 weken. Vind het leeftijd ...
Hier net zo, de 1e is vorige week 3 geworden en de 2e morgen 11 weken. Precies wat je zegt, ik vind t fijn dat ze zichzelf al kan vermaken en kan haar uitleggen als ik bezig ben met haar zusje