6 Reacties

5 maanden geleden

Wat verstaan jullie onder woorden zeggen? Hier wordt bijvoorbeeld wel 'poe' gezegd ipv poes en dat is bij bijna alle woordjes die ze zegt. Bal is nog steeds 'ba'. Bij zo goed als alles zegt ze niet de laatste letter. Ik ben benieuwd hoe andere kindjes dit doen. Verder is opa 'apa' en oma is 'ama, en emmer is 'emme' en poep is 'poe'. Ze begint nu steeds meer te zeggen. ik snap zelf heel goed wat ze bedoeld, maar ik merk dat een ander regelmatig niet begrijpt wat ze zegt en dat snap ik wel. Ze zegt niet de laatste letter van het woord, gebruikt net de verkeerde klank of praat een beetje binnensmonds. Geen idee of dit normaal is. Enige woordjes die ze echt volledig zegt is: mama, papa, ja en nee. Auto is bijvoorbeeld 'toe toe'

5 maanden geleden

Hier ook geen ba of apa etc :-)

5 maanden geleden

Reactie op Dropje123

Wat verstaan jullie onder woorden zeggen? Hier wordt bijvoorbeeld wel 'poe' ...
Hier ook bij bijna alle woorden de laatste letter weg laten. Bal is inderdaad ba, ama, apa, boeboe is boek enzovoorts. Merk dat ze veel woorden dus ook verdubbeld. En soms eigen woorden. Nono is drinken en mimi is baby.. Komt vanzelf wel een keer denk ik.. het vervelende is wel dat ze alleen Nee zegt en gaan Ja dus alles is nee 😂😂

5 maanden geleden

Volgens mij loopt de spraak/taal ontwikkeling nogal uiteen op deze leeftijd. Tot 18 maanden hoeven ze nog maar 2 woordjes te kunnen. Nu loopt mijn dochter weer ‘voor’. Maar dat zegt helemaal niks:)

5 maanden geleden

Reactie op Dropje123

Wat verstaan jullie onder woorden zeggen? Hier wordt bijvoorbeeld wel 'poe' ...
Deze vraag kreeg ik laatst op het cb omdat ik zei dat onze dochter nog weinig praat. Ik vond zelf alleen duidelijke (volledige) woorden zoals bal of woef horen bij 'ze kan praten'. Maar de dame op het cb gaf aan dat alles wat op een woord lijkt of waarmee je kindje zich uit en jij als ouder het enigzins begrijpt 'praten' is.

5 maanden geleden

Hier enkel papa, mama en bah. Hij begrijpt wel alles. Komt goed. Ze kiezen gewoon wat ze als eerste willen ontwikkelen. Hij heeft bijvoorbeeld wel een bijzonder goed ontwikkelde fijne motoriek.