19 Reacties

3 jaar geleden

Ik moet vrijdag voor een uitstrijkje, dat kan inderdaad thuis maar ik laat het gewoon doen door de assistente van de huisarts. Maar je kan inderdaad een zelf kit aanvragen! Houd er wel rekening mee dat als er wat gevonden wordt, je alsnog naar de huisarts moet.

3 jaar geleden

Ik heb het al meerdere malen gehad. Deels vanuit BVO (Bevolkingsonderzoek) en deels door klachten. Uitstrijkjes kun je niet zelf thuis doen, omdat je echt een swap moet hebben van de baarmoederhals. Daar kun je zelf niet correct bij. Vaak kun je terecht bij je huisarts of gynaecoloog. Is je toevoeging rondom je menstruatie de reden voor een uitstrijkje? Of meer ter aanvulling?

3 jaar geleden

Oh... Ik lees hieronder dat het wel kan. Zelf nog nooit van gehoord. Excuus. Foute informatie dan

3 jaar geleden

Reactie op Ourwaytobaby

Oh... Ik lees hieronder dat het wel kan. Zelf nog nooit van gehoord. Excuus ...
Volgens mij is dat vrij nieuw, ik ga voor het eerst, dus de folder even goed doorgelezen 😉

3 jaar geleden

Een uitstrijkje kan je niet laten doen tot 6 maanden na je bevalling..... Door je zwangerschap kan het een vals positief of negatief geven op HPV

3 jaar geleden

Een uitstrijkje kan je niet laten doen tot 6 maanden na je bevalling..... D ...
Sorry maar dit klopt echt niet, 6 weken na de bevalling mag je weer mee doen!!

3 jaar geleden

Ik ben in 2020 bevallen mijn eerste kindje, toen had ik de brief ook al even in huis liggen. Ik moest dacht ik ook 6 maand wachten met het onderzoek. Ivm corona hadden ze een thuis test ontwikkelt, die heb ik toen gedaan. Super simpel. Maar ik weet niet of ze dat nu nog doen. Zou niet weten waarom niet, maar toe maar.. dat weet ik dus niet🤗

3 jaar geleden

Ik heb toen ik hem kreeg in 2019 dacht ik ook gewoon thuis gedaan.

3 jaar geleden

Reactie op Lauwiene

Sorry maar dit klopt echt niet, 6 weken na de bevalling mag je weer mee doe ...
Nee, ik moest echt 6 maanden wachten

3 jaar geleden

Nee, ik moest echt 6 maanden wachten
Dan is het nu veranderd, het is nu 6 weken. Zie ook: https://www.bevolkingsonderzoeknederland.nl/baarmoederhalskanker/ Ik vind het heel belangrijk dat iemand die klachten ervaart de juiste informatie krijgt en zo snel mogelijk een uitstrijkje maakt!!

3 jaar geleden

Maar kan het ook kloppen dat je menstruatie heel anders gaat na je zwangerschap de eertse keer? Ik ben gewoon om de week of om de 2 weken “ongesteld”.. vanaf 3 december al

3 jaar geleden

Reactie op Elin Asel

Maar kan het ook kloppen dat je menstruatie heel anders gaat na je zwangers ...
Geen idee, als ik jou was zou ik even de huisarts bellen om te overleggen

3 jaar geleden

Je kan een thuiskit aanvragen als je het niet prettig vindt om naar de huisarts te gaan (of voor welke reden dan ook🙂). Heb ik ook gedaan. Gaat heel gemakkelijk. Als ze cellen vinden moet je alsnog naar de huisarts voor een “echt” uitstrijkje

3 jaar geleden

Ik heb in oktober een brief gekregen voor een uitstrijkje, maar toen was ik hoog zwanger. Ik vind 6 weken wat te snel nog, voel me nog niet comfortabel genoeg om iets in mn vagina te hebben. Heb ook nog geen seks gehad 😅 Maar ik ga het niet vergeten! Ik wacht alleen wel wat langer dan die 6 weken. Naar mijn weten kun je gewoon uitstrijkje laten doen als je menstrueert? Anders even bellen voor de zekerheid?

3 jaar geleden

Reactie op Lauwiene

Dan is het nu veranderd, het is nu 6 weken. Zie ook: https://www.bevolkings ...
Klopt! Is inderdaad redelijk recent veranderd. Ik ben gisteren voor de tweede keer geweest, 3 maanden geleden bevallen. Assistente zei dat het pas na 6 maanden mocht maar omdat ik recent een nieuwe brief had gehad ging ze het nog even met de huisarts overleggen. En inderdaad, het is 6 weken geworden. Was voor haar ook nieuw.

3 jaar geleden

Reactie op Nevi

Ik heb in oktober een brief gekregen voor een uitstrijkje, maar toen was ik ...
Nee een uitstrijkje wordt liever niet gemaakt als je menstrueert. Het kan namelijk het beoordelen moeilijk maken.

3 jaar geleden

Reactie op Salo1997

Nee een uitstrijkje wordt liever niet gemaakt als je menstrueert. Het kan n ...
Good to know! Wist ik niet

3 jaar geleden

Ik heb hem al twee keer moeten doen en gewoon bij de huisarts gedaan. De assistente heeft een soort spreekuur hiervoor ideaal