4 Reacties

één maand geleden

Ik probeer hem zo veel mogelijk zelf te laten doen. Als hij geen broek aan wil dan steek ik bijvoorbeeld mijn arm erdoor en zeg ik 'gaan we op zoek naar tenen? En dan vervolgens als de broek dan over zn benen is en ik hem optil vraag ik of hij zelf zijn broek omghoog wil trekken. Onder de douche vraag ik of hij zelf wil soppen, dan vind hij het vaak prima dat ik hem help. Zolang hij zelf de kans ook maar krijg

één maand geleden

Hier helpt het om hem mee te laten beslissen, bijv eerst shirt of broek aan. Of voor verschonen welke speelgoed auto’s even mee gaan tijdens de luier wissel. Dan is alles best oké, als hij maar keuzes heeft en voor zijn gevoel de regie heeft

één maand geleden

Heel herkenbaar! Wij hebben inmiddels geleerd om geen 'zullen we...?' vragen meer te stellen, maar om gewoon mededelingen te doen. En dan inderdaad een keuze te geven (we gaan een schone luier aan doen, wil je lopen of op je autootje naar de commode? We gaan een trui aantrekken, wil je de groene of de blauwe aan?). Maar we voorkomen de woedeuitbarstingen daar zeker niet helemaal mee, dus verder hoop ik maar gewoon dat het een fase is!

één maand geleden

Ik heb het idee dat mijn zoontje opties geven niet begrijpt. Hij praat ook nog niet echt. Herkent iemand dit ook toevallig? Hij geeft bv wel aan dat hij een volle luier heeft en heel soms loopt hij zelf naar het verkleed kussen of gaat gewoon op de grond liggen, maar meestal moet ik hem pakken en gaat hij helemaal tegen werken of rent hij eerst weg. Met aankleden ook vaak NEE schreeuwen en tegen werken. Eigenlijk wat ik doe is afleiding geven en anders gewoon even vasthouden zodat het wel lukt 🙈