35 Reacties
2 jaar geleden
Super herkenbaar, wij hebben de eerste nét aan overleefd als stel (huilbaby). Ik probeer het nu echt per dag te nemen en mijn vriend wil het liefst dat het gaat zoals hij wilt dat het gaat. Werkt heel frustrerend, daarbij hormonen en een opstandige peuter, ja dan reageer je af op elkaar. Ik probeer me nu in te houden en vooral snachts niet te praten (dan zijn de gevoelens het hevigst). Moe!!!
Verder blijven praten het komt echt goed er komt uiteindelijk weer ruimte voor elkaar. Maar de weg er naartoe is met ups en downs dus de basis moet sterk zijn. Jullie zijn hierin in ieder geval niet alleen, alleen veel stellen delen dit deel niet. Heb ik gemerkt…🫣
2 jaar geleden
Reactie op JG2
Super herkenbaar, wij hebben de eerste nét aan overleefd als stel (huilbaby ...
Fijn om te lezen!! Pff. Probeer het nu ook met de dag te nemen en het zou enorm helpen als ik op sommige momenten mn mond kan houden 🤣 goede tip! Van het snachts niet praten... Daar zijn bij ons ook de heftigste discussies. Ik ga het mee nemen, dankje 🙏🏼
2 jaar geleden
Heel herkenbaar, hier zijn de laatste weken soms zelfs de trouwringen dramatisch even afgeweest.
Al een jaar samen in de stress door ruzie en gedoe met mijn ouders. Maar doordat we daarin niet helemaal op een lijn zaten/zitten waren er al frustraties, uit eindelijk te laat voor ons eigen gezinnetje gekozen waardoor mijn man steeds tegen een depressie aan hangt, daarbij heeft hij ook nog eens autisme en adhd.
Het is normaal de meest lieve en zorgzame man ever, maar ik ben degene die nu de volledige zorg van de kleine doet. Als hij dan zit te zeuren dat ie het zwaar heeft dan kan ik daar niet altijd goed tegen.. Snap dat hij met zichzelf worstelt, maar als hij het dan af doet alsof ik alleen maar zit aan te tutten met een kind en verder niks doe schiet ik ook regelmatig uit m'n hormonale slof..
We proberen wel naar oplossingen te zoeken en toch elkaar op goede momenten extra vast te pakken. Maar blijft soms lastig helaas
2 jaar geleden
Bij ons helpt het ook om vooral vanuit de ik te beredeneren zonder verwijten. Mijn vriend is ook echt de liefste en zorgzaamste inderdaad. Maar zegt ook geregeld dingen als "Ja maar ik werk" of "Maar ik sta vroeg op iedere dag". En op zondag "Dit is de enige dag dat ik even uit kan slapen". Ik verweet dan met de sneer "Je denkt zeker dat ik niet moe ben of niks doe?". Maar dat was helemaal niet wat hij bedoelde, alleen indirect natuurlijk wel wat er gezegd wordt. Want als hij niet op staat, blijft er maar 1 iemand over.
Op dat moment reageren, helpt niet. Dus op een later moment leg ik dan uit. Op een dag doe ik dit dit en dit. Ik ben ook moe of ik voel ook dit of dit. Als je iets zegt, geeft me dat dit of dit gevoel.
Het helpt van beide kanten inzien wat de ander voelt en waar behoeftes liggen.
2 jaar geleden
Reactie op Ourwaytobaby
Bij ons helpt het ook om vooral vanuit de ik te beredeneren zonder verwijte ...
Herken dit enorm! Ik hoop ook echt dat het me lukt om weg te lopen en later uitleg te geven. Maar dat is wel waar ik een beetje tegenaan loop. Denk ook dat hij het niet zo bedoeld maar ik reageer dan te snel& heftig.
2 jaar geleden
Ja dit is voor mij ook herkenbaar (en ik denk voor de meeste van ons wel). Mannen hebben al snel last van iets. Er bestaat niet voor niets de term 'man flu'😉.
Mijn vriend slaapt ook zeker 2 uur meer per nacht (en dus gewoon 8-9 uur) en komt dan naar beneden zuchtend en steunend. Gaat dan uitgebreid zitten gapen bij het ontbijt, terwijl ik dan al 3-4 uur met de baby beneden ben, het hele huishouden al gedaan heb en zelfs ontbijt voor hem gemaakt (incl. vitaminepillen en verse koffie). Dan ben ik echt druk met alles en gaat hij lekker op zijn telefoon spelletjes doen terwijl ik tien dingen tegelijk aan het doen ben.
Gisteren liet ik daardoor een fles melk vallen waardoor de bom barstte en ik riep: "ja godver jij kunt toch ook uit jezelf even die fles maken als je ziet dat ik de vaatwasser aan het uitpakken ben met een baby op mijn arm!!"
Als je daarna sorry zegt en merkt dat hij daarna 'compenseert' met klusjes, komt het goed!!😘
2 jaar geleden
Reactie op Silvanaxx
Heel herkenbaar, hier zijn de laatste weken soms zelfs de trouwringen dram ...
Pff lastig ja! Herken dit ook. Ze maken dan soms opmerkingen dat je denkt. are you kidding me? Maar idd. Het is even zoeken naar hoe we het beste kunnen omgaan hiermee en proberen ook toch nog onze romantische momenten te pakken en liefde te tonen.
2 jaar geleden
Reactie op Kersopdetaart
Ja dit is voor mij ook herkenbaar (en ik denk voor de meeste van ons wel). ...
Jaa precies ❤️ hoop ook dat het op die manier gaat lukken hoor. Haha je verhaal van de fles herken ik zo hahaha. Ik verwacht ook wel eens dat hij snapt wat ik verwacht 🤣
Fijn om te lezen dat veel stelletjes hier last van hebben. 🙏🏼
2 jaar geleden
Ergens herkenbaar. Mijn man en ik zijn echt een topteam en vullen elkaar heel goed aan. We dachten het dan ook eens te zijn over hoe we het zouden doen als de kleine er was, tot het moment ineens daar was en we meningsverschillen bleven hebben, tot een uitbarsting van een ruzie..
indd, hormonen, slaapgebrek, sneller geïrriteerd. Those things happen.
Ik denk dat in dit geval het erg belangrijk is om elkaar aan te horen. Wij moeders zijn natuurlijk degene die het meest vermoeid zijn, maar betekent dat, dat onze partners op hun eigen manier niet moe mogen zijn? Dat mogen we hen ook niet ontnemen, ook al kan het irritant zijn om aan te horen.
Misschien probeert ie jou niet eens te overtreffen ermee.
2 jaar geleden
Reactie op Spekkoekje89
Herken dit enorm! Ik hoop ook echt dat het me lukt om weg te lopen en later ...
Heel herkenbaar. Deed ik ook. Het voelt soms alsof je aangevallen wordt als je partner zoiets zegt. En dan wil je daar gelijk op reageren. Alleen werkt dat vaak juist averechts.
Ze bedoelen het (vaak) goed. Tenminste... Ik denk dat je je eigen partner het best kan inschatten. Er zijn zat mannen die überhaupt alles aan vrouw over laten of nog met de kronkel (sorry mijn mening) leven dat een vrouw alles maar moet doen en een man achterover kan hangen. Maar je kunt zelf wel inschatten van welk genre je partner is en of hij daadwerkelijk een hork is of gewoon niet zo tactvol. Hihi
2 jaar geleden
Ps. Wat wij ook altijd doen (en al deden voor de geboorte) is iedere ochtend vragen hoe de ander geslapen heeft en iedere middag /avond even bewust vragen hoe de dag van de ander was.
Zo weet je ook beter hoe de ander zich op dat moment voelt.
Mijn vriend werkt buiten en heeft gister de hele dag in de kou en regen gestaan. Het viel hem ff zwaar. Dan zeg ik, uit begrip, ook sneller. Nou knuffel jij dan lekker met de kleine onder een plaid. Ga ik wel dit of dat doen. En de andere x zeg ik dat ik echt heeel slecht heb geslapen en zegt hij smiddags... Doe jij even een dutje. Op die manier hoef je er niet om te vragen, maar denk je mee met elkaar
2 jaar geleden
Reactie op Ourwaytobaby
Ps. Wat wij ook altijd doen (en al deden voor de geboorte) is iedere ochten ...
Dit doen wij inderdaad ook!
2 jaar geleden
Wat een feest der herkenning dit topic, ik was al bang dat mijn vriend de enige was die zo deed 😅 Gelukkig kunnen wij er tot nu toe altijd rustig en zonder irritaties over praten, maar ik moet me ook wel regelmatig inhouden als hij het heeft over gebroken nachten en moe zijn (de baby wordt meestal maar 1x wakker snachts en dan hoeft hij er niet eens uit). Maar inderdaad, mannen ervaren dingen nou vaak eenmaal zwaarder dan wij 😅
2 jaar geleden
Wij hebben dit soort dingen ook, terwijl we voor onze dochter nooit echt discussies hadden. Ik probeer op die momenten echt even op mn tong te bijten en tot 10 te tellen, voordat ik een opmerking maak. Vaak kom ik er dan later op de avond of dag op terug. Als we allebei de situatie even hebben laten rusten. Dit werkt voor ons fijn en we hebben veel minder pittige discussies
2 jaar geleden
Herkenbaar hoor. Die tip hier om te vragen hoe je nacht en dag was is een goeie, dat doen wij ook. Dan kijken we vervolgens wie in staat is om wat te doen.
2 jaar geleden
Ook hier heel herkenbaar hoor! Ik denk dat het voor heeeel veel stellen herkenbaar is. Wij hadden het bij de eerste en nu bij de tweede is het weer lastig. Er loopt nu ook nog een driejarige peueter rond.
Weet dat het ook heel nornaal is, iedereen moet weer even zijn draai en plek in het gezin vinden. En natuurlijk nieuwe routines vinden en dus opnieuw op elkaar ingespeeld raken.
Maaarrrr er is goed nieuws! Het wordt namelijk beter en die slapeloze nachten babytijd gaat voorbij! Zoals alles is dit ook een fase. Blijf communiceren en accepteer allebei dat dit nu even de situatie is, maar dat het ook weer beter wordt. Jullie moeten er alleen samen doorheen nu. Sterkte ❤️
2 jaar geleden
Hier ook herkenbaar, heel erg ....
Wij hebben afgesproken om het voor nu te slikken, wat we allemaal na elkaar zeggen. Ook zeggen we " ik ben niet boos, ik ben moe" 😅🤣.
En ik moet zeggen, dat het daardoor oprecht beter gaat.
Ook hebben wij vorige week nog in het ziekenhuis gelegen met de kleine(lang verhaal, veel zorgen gehad, uiteindelijk spoedoperatie, alles is nu goed) maar daar werd het ook enorm zwaar en ook van alles na elkaar geroepen omdat wij beide niet sliepen en mega bezorgd waren en soms zelfs niet aan dezelfde kant., Dus je kan vast wel invullen hoe het er soms aan toe ging daar 🙈
Maar ook dan, slikken voor nu en door.
Hopen dat de hormonen en de slapeloze nachten snel weg zijn ! 💪
2 jaar geleden
Reactie op EARTHCHILD
Ergens herkenbaar. Mijn man en ik zijn echt een topteam en vullen elkaar he ...
Ja precies. Thnx! Helemaal gelijk.
2 jaar geleden
Reactie op Ourwaytobaby
Heel herkenbaar. Deed ik ook. Het voelt soms alsof je aangevallen wordt als ...
Haha nee helemaal waar en wat dat betreft heb ik de goede man aan de haak geslagen :p die er het zelfde over denkt. Maar denk ook dat ik daarom had gedacht dat dit ook makkelijker en met minder gekibbel zou zijn. Maar idd wellicht gewoon niet zo tactvol 🤣