31 Reacties
één jaar geleden
90% van de vrouwen raakt besmet een HPV, er zijn 100e virussen. Bij de meeste vrouwen ruimt het lichaam het virus op in ongeveer 2 jaar. Als dit niet gebeurd is er een kans op afwijkende cellen. Dan krijg je dus een afwijkend uitstrijkje PAP.. Heb je ook te horen gekregen welke PAP?
Aan de hand van de PAP, dan volgt er vaak een colposcopie, soort biopt wat ze afnemen van de baarmoederhals. Zo gebeurt en eerder vervelend dan pijnlijk. Daar kunnen ze zien hoe diep de afwijkende cellen zijn. Wat vaak gebeurt bij zwangerschap is dat het immuunsysteem laag is en daardoor sneller vatbaar bent voor afwijkingen door het virus. Meestal is het na 2 jaar weer weg. Vaak volgt er gewoon controle maar kans dat er (voorstadium) van baarmoederhalskanker is, is heel klein.
één jaar geleden
Reactie op Rosa1993
90% van de vrouwen raakt besmet een HPV, er zijn 100e virussen. Bij de mees ...
Nee.. ik heb geen idee welke PAP.. enkel bij de HPV 51 een waarde van 300.. en dat er atypische cellen zijn gevonden.. ik moet terug voor de biopt.. vind het heel vervelend en ben een zeer bezorgd persoon.. vind dat ik lang moet wachten met de beperkte info die ik heb gekregen
één jaar geleden
Reactie op Khx
Assistent sprak van redelijk hoge waarden met geprikkelde cellen.. dus ik m ...
Niet netjes hoor. Als er écht iets dringends was, lieten ze je niet wachten. HPV is een virus wat heel veel vrouwen met zich meedraagt. Hier heb je geen last van. Echter kán HPV wel veranderen naar kankercellen. Daarom dat het onderzocht/gecontroleerd moet worden. Maar zoals eerder aangegeven ruimt het lichaam dit 9 vd 10 keer gewoon op binnen een half jaar. Sommige vrouwen zijn altijd HPV positief zonder dat zich dit gaat veranderen.
Mocht je je echt zorgen maken, bel dan terug naar de assistent en vraag je om een uitleg/een andere arts te spreken omdat je je zorgen maakt. Dit doen ze wel 😊
één jaar geleden
Reactie op Puk131022
Niet netjes hoor. Als er écht iets dringends was, lieten ze je niet wachten ...
Jaa ik heb gebeld en ze zei dat het zal doorgegeven worden dat ik bezorgd ben.. ik kreeg antwoord ‘het kan zijn dat na biospie niets moet gedaan worden’ maar nu denk ik van waarom werd er gesproken van hoge waarden…
Ik weet niet of ik het moet vertrouwen.. ik dacht ook dat bij ernstige situatie zij mij niet zouden laten wachten maar wat ik tegenwoordig allemaal hoor.. soms kan je dokters niet vertrouwen…
één jaar geleden
Ik heb 3 maanden na bevalling onderzoek gehad bij geneacoloog na een slechte uitslag van bevolkingsonderzoek. HPV en onrustige cellen.
Ze hebben gekeken hoe de cellen eruit zagen ( dat heet een colposcopie). Uitslag was PAP3B wat meestal betekend dat ze gelijk slechte cellen weg halen (lisesisie). Alleen vond de geneacoloog het beeld bij mij, gelukkig, niet overeenkomen met wat de uitslag was. Baarmoedermond zag er veel rustiger uit. Daarom hebben ze 2 biopten genomen (voel je niks van). Hier krijg ik vanmiddag de uitslag van dus hopelijk alles goed.
Ik kreeg bij de oproep van het ziekenhuis ook informatie folders over de behandeling wat ze gingen doen. Misschien krijg je die ook bij je oproep 🙂
één jaar geleden
Ik maak zelf uitstrijkjes en bespreek met mensen hun eventuele uitslag, als je HPV positief bent dan wil dat niet direct zeggen dat je je zorgen moet maken, van een PAP2 spreken we van licht matige afwijkingen, die meestal vanzelf weggegaan, dan krijg je een controle uitstrijkje bij de huisarts. PAP 3 a en b moet de gyn zien, vaak ook nog niks ernstigs maar kan zijn dat ze biopten gaan nemen en dat ze wat moeten weghalen, PAP4 dan moet er altijd wat gedaan worden en 5 is kanker maar dat komt gelukkig eigenlijk bijna nooit voor omdat je al van te voren weet dat je een milde afwijking hebt die behandeld kan worden, vaak moet er gewoon wat weg gehaald worden of in sommige gevallen gewoon vaker controles. Ik zou me er niet heel druk om maken omdat het meestal goed te verhelpen is 😗
één jaar geleden
Reactie op Jes1290
Ik maak zelf uitstrijkjes en bespreek met mensen hun eventuele uitslag, als ...
Dat lees ik dus overal die benaming PAP.. maar geen idee hoe het bij mij is… het enige dat ik zie op mij resultaat is HPV 51 waarde 329.
Atypische cellen waarvan de betekenis onduidelijk is, HSL niet uitgesloten.. en onderaan het blad staat ASC-H.
Wat moet ik hieruit verstaan?
één jaar geleden
Reactie op Khx
Dat lees ik dus overal die benaming PAP.. maar geen idee hoe het bij mij is ...
Ik wist het ook niet van tevoren wat de uitslag was hoorde ik pas in het ziekenhuis. Maar het bevolkingsonderzoek is om voorstadia te kunnen opsporen. Dus cellen die nu misschien onrustig zijn en in de loop der tijd kunnen ontwikkelen tot kanker. Als het nodig is kunnen ze die cellen nu dus al weg halen waardoor je niet ziek wordt. Zou met niet al te veel zorgen maken voor nu 😊
één jaar geleden
Hier hpv positief gepaard met PAP3a en CIN II. Ik heb biopt laten afnemen (doet geen zeer) en 9 maart terug om de afwijkende cellen te laten verwijderen. Gebeurt onder plaatselijke verdoving maar verder heb ik van vriendinnen begrepen dat het heel erg meevalt deze behandeling en je staat zo weer buiten. Ik sta er positief in al is het natuurlijk niet leuk en zit je er als pas bevallen moeder zeker niet op te wachten. Sterkte met afwachten maar laat je niet gek maken, als er al iets gaat gebeuren is het puur preventief