10 Reacties
3 maanden geleden
Praat je zelf veel tegen/bij je dochter? Heb je het idee dat je dochter je begrijpt? Lezen jullie regelmatig voor?
Als je op alles ja kunt zeggen dan denk ik dat het praten vanzelf komt. Ik ken meer kindjes die wachten met praten tot ze denken het echt te kunnen. Dan opeens komt er een waterval aan worden.
Twijfel je, bespreek dan je zorgen met het consultatiebureau. Zij kunnen je indien nodig doorsturen
3 maanden geleden
Zegt ze geen enkel woord? Dan zou ik het zeker aankaarten bij de afspraak op 2 jaar
3 maanden geleden
Hier ook een late prater, terwijl ik hem liever pratend uit de buik had. Dan weet je tenminste wat ze bedoelen. 🤭
Ons zoontje wordt 19 oktober 2 jaar. Hij is motorisch al ver, scheurt op zijn loopfiets rond, springt op de trampoline en klimt in tegenovergestelde richting tegen de glijbaan op.
Een paar weken geleden zei hij ook nog niet veel woordjes. Papa, mama, kàkè(drinken), klaar, op en auto. Het woord 'nee' is favoriet. Hij begrijpt wel veel, dat kon ik merken.
Maar sinds kort is hij niet te genieten en weer erg aan het veranderen. Nu vliegen de woordjes ons om de oren. Hij probeert veel na te zeggen en benoemt nu ineens meer wat hij ziet. Boom, ijs, ei, kijk, en de naam van zijn grote zus bijv. Gisteren een plaatjesboek gepakt en probeert hij me na te praten. Gelukkig zegt hij nu ook 'ja'.😅
3 maanden geleden
Mijn zoon wordt 20 oktober 2, en praat ook nog erg weinig. Sinds vorige week zegt hij heel vlot "appel". Ik probeer hem een beetje uit te dagen door plaatjes aan te wijzen in een boek. Hij probeert wel de klanken na te doen, dan zeg ik "goedzo!". Beetje bij beetje lijkt het er uit te komen :) geen haast, hij snapt gelukkig wel het meeste van wat ik zeg.
3 maanden geleden
Hier hetzelfde. Zoontje wordt 27 oktober 2 jaar, maar woorden doet hij niet. Maar het is wel duidelijk dat hij dingen begrijpt.
Als hij iets laat vallen is het oh oh en gaat hij een doekje pakken om het op te ruimen.
Als we vragen waar alle planten zijn gaat hij alle planten aanwijzen.
Voor de rest zegt hij Bebe tegen de baby en knikt hij ja of nee. Hij kan wel papa en mama zeggen maar dit zegt hij eigenlijk tegen alles haha niet specifiek tegen ons.
Boekjes lezen is hij niet van. We proberen het wel elke dag maar hij wilt alleen maar bladeren en ze stapelen. Totaal geen concentratie voor wat er wij zeggen.
Hij praat ons ook niet na, maar doet ons wel na. Hij kan dus wel veel gebaren.
De echte woorden komen vanzelf wel. Ze ontwikkelen zich allemaal anders
3 maanden geleden
Mijn zoontje wordt 4 oktober 2 jaar en zegt ook nog niet heel veel (momenteel zegt hij ja, nee, papa, mama, die, deze, zo, danku). Voor de rest ook veel klanken. Hij wil niets nazeggen hoeveel moeite ik ook doe of hoe vaak ik het ook herhaal.. als ik vergelijk met mijn oudste zoon is dit een inmens verschil. Ik ben er toch vaak in mijn hoofd mee bezig en hoop dat hij geen achterstand oploopt.. boekjes lezen is hier ook geen succes want hij wil gewoon doorbladeren en stapelen. Hij begrijpt wel wat ik zeg of vraag (dingen is de vuilnisbak gooien, waar is mijn neusje bv.). Hopelijk komt het praten er snel door bij jou en mijn kleintje 😊
3 maanden geleden
De 1 is sneller dan de ander.
Kennissen van ons hebben een kindje die dat ook had. Die werd via cb doorgestuurd naar een logopedist. Nu gaat het al stukken beter.