20 Reacties
3 jaar geleden
Ben je bang dat ze zal stikken? Baby's zijn super goed in voedsel uitspugen als het te groot is oid. Kokhalzen help het eten weer voorin de mond te krijgen. Niks om bang voor te zijn! Maar het is natuurlijk wel spannend om te zien. Misschien kan je gewoon iets kleins proberen, wat redelijk in jouw comfortzone zit. Ik heb vandaag een groot partje sinaasappel gegeven, daar sabbelt ze meer aan dan dat ze echt eet. Succes!
3 jaar geleden
Ps: de app SolidStarts laat precies zien hoe je voedsel kan serveren zodat het veilig is voor je kindje. Haalt bij mij een hoop angst/onzekerheid weg
3 jaar geleden
Ik geef Rapley en gepureerd gemixt 😅 sommige dingen bied ik als heel stuk aan (bijv een stuk komkommer), andere dingen pureer ik liever (bijv pasta met saus). Je hoeft niet per se de Rapley methode te doen he... en het hoeft ook niet uitsluitend de Rapley methode te zijn. Uiteindelijk leren ze vanzelf eten.
3 jaar geleden
Reactie op L1310
Ik geef Rapley en gepureerd gemixt 😅 sommige dingen bied ik als heel stuk ...
Pas maar op in de fb groep kan dit echt niet 🤣. Was rapley was echt Rapley en gepureerd mocht niet gepromoot worden 🫣
3 jaar geleden
Hier bieden we ook stukjes aan volgens de kleintjes methode en met behulp van de solid starts app. Ik laat absoluut geen borstvoeding vallen. Food under one is just for fun. Dus lekker zelf laten voelen en ontdekken van de structuren. KV of Bv lekker blijven geven zo vaak je kindje nodig heeft.
3 jaar geleden
Reactie op Angela-1988
Pas maar op in de fb groep kan dit echt niet 🤣. Was rapley was echt Rapley ...
Haha dat zal best maar ik denk dat mensen het zichzelf zo moeilijk moeten maken als ze zelf willen en tijd/energie voor hebben, niet zo moeilijk als een ander nodig vindt 😂 we maken ons allemaal veel te druk over vanalles, en dat is logisch want kinderen zijn belangrijk, maar ook met (in eerste instantie) gepureerd eten of met een combinatie worden ze groot 🙊
3 jaar geleden
Reactie op L1310
Haha dat zal best maar ik denk dat mensen het zichzelf zo moeilijk moeten m ...
Volgens mij kun je bij Rapley prima pureren. Maar wat voor mij eigenlijk hoofdregel van Rapley is zijn niet de stukjes, maar de controle die bij de baby ligt. Dus papjes prima, maar wel zelf met lepel of handen naar binnen werken en niet voeren
Kans op stikken is groter als je soms voert en soms zelf laat eten volgens het Rapleyboek. Zijn 2 verschillende eettechnieken die voor verwarring kunnen zorgen en er zo toe leiden dat baby niet meer met de stukjes om kan gaan, dat naar binnen slurpt zoals gevoerd papje en dus stikt.
3 jaar geleden
Als je graag rapley zou willen zou ik wel een keuze maken. Of hapjes voeren of stukken die ze zelf kunnen eten. Zoals al eerder genoemd is de kans op stikken groter als je die 2 combineert.
Stikken en verslikken zijn wel hele andere dingen. Het kan fijn zijn wat filmpjes te kijken van rapley en verslikken. Dan kan je zien wat normaal is (en is de schrik wat minder groot). Ook is het goed om je te verdiepen in kinder ehbo, zodat je weet hoe je moet handelen bij echt stikken.
En om zelf wat meer zekerheid te krijgen begin vooral met makkelijk voedsel als eerste. Hier was avocado een groot succes zonder verslikken. Ook komkommer om op te sabbelen en mango pit gingen heel goed. Dan kan je eerst zelf wat zekerder voelen.
In de solid starts app zie je heel duidelijk aangegeven wat je op welke manier aan mag bieden.
3 jaar geleden
Waar halen jullie vandaan dat je het niet kunt combineren? Als ik google krijg ik alleen maar hits die zeggen dat dat prima kan (is ook mijn ervaring). Veel mensen die gepureerde groente geven geven toch ook broodkorstjes? Dan is de stap naar een stuk komkommer (als toetje of als snack) niet zo groot. En vanaf daar is de stap naar een stuk broccoli ook zo gemaakt. Mijn zoontje voelt in zn mond echt het verschil wel tussen iets dat ie gewoon door kan slikken en iets waar ie eerst op moet kauwen om het überhaupt in zn mond te krijgen...
Ik bied inderdaad niet stukken + gepureerd tegelijkertijd aan, maar gedurende de dag komt het wel beide aan bod en ik kan dus geen informatie vinden over dat dit een probleem zou zijn.
3 jaar geleden
Juist dan zou ik Rapley doen!
Wij doen Rapley (ik volg vooral solidstarts) en combineren vaste stukjes met gepureerd. Gewoon omdat je sommige dingen makkelijker gepureerd kan geven, zoals linzen e.d.
Ik laat haar altijd zelf eten, maar papa stopt soms zelf de lepel in haar mond. Ik merk dat ze dan veel meer kokhalst en een keer heeft ze zelfs overgegeven. Ik denk omdat ze dan niet zelf controle heeft over de hoeveelheid en dus te snel te veel binnenkrijgt.
3 jaar geleden
Reactie op Lampies
Volgens mij kun je bij Rapley prima pureren. Maar wat voor mij eigenlijk ho ...
Precies, dat had ik ook begrepen. Het gaat er vooral om dat de baby uiteindelijk zelf de controle krijgt. Sommige ouders beginnen daar gewoon meteen mee en andere pas later, dat is prima, maar uiteindelijk gaat toch elk kind zelf moeten eten. In welke vorm je het eten aanbiedt maakt daarbij niet per se uit, maar variatie is goed.
Wij volwassenen eten toch ook harde stukken, zachte stukken, pap, soep, enz.
3 jaar geleden
Reactie op KlaraE
Precies, dat had ik ook begrepen. Het gaat er vooral om dat de baby uiteind ...
Nou ja, maar precies omdat ze na een tijdje allemaal zelf leren eten snap ik geloof ik niet zo goed dat een combinatie zo slecht zou zijn. Maar goed, mijn zoontje eet sowieso zorgvuldig en spuugt het uit als ik teveel op het lepeltje doe dus misschien herken ik het gewoon niet.
Kind en gezin zegt dit erover:

3 jaar geleden
Reactie op L1310
Waar halen jullie vandaan dat je het niet kunt combineren? Als ik google kr ...
Ik dacht dat t verschil zat in het voeren en baby zelf laten doen. Dat als de baby gewend is om altijd zelf de regie te hebben dat de kans op verstikking groter is als je dan opeens gaat voeren. Heb er ooit over gelezen en dit opgeslagen in mn gedachte, maar kan ook dat ik het mis heb hoor!
zelf als ik al iets gepureerd aanbied (soepje bv) dan vul ik alleen de lepel en geef die aan. Heb me er daarom ook niet verder in verdiept.
3 jaar geleden
Reactie op Peony94
Ik dacht dat t verschil zat in het voeren en baby zelf laten doen. Dat als ...
Ja er lopen geloof ik een paar dingen door elkaar heen.
Ik kan me voorstellen dat een baby die gewend is aan Rapley het heel verwarrend vindt als er opeens een lepel met eten in zn mond gestopt wordt. Ik denk dat ze dat wel kunnen leren maar ik geloof direct wat Klarae zei dat dat gepaard gaat met kokhalzen. Maar iemand zei eerder dat als je combineert, de baby niet meer met stukjes om kan gaan omdat ze deze naar binnen zouden zuigen. En dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
3 jaar geleden
Onze dochter deed dit ook veel in het begin. Toen we het eten echt heel fijn met vrij veel water aanboden ging het beter. Maar kan natuurlijk ook dat ze gewoon even tijd nodig had tot ze snapte hoe ze iets moest doorslikken.
Op een gegeven moment heb ik haar een stuk banaan in (gewassen) schil aangegeven en heeft ze daarmee zitten spelen. Net zo met komkommer en galia meloen. Het gaat steeds beter en ze kauwt ook steeds beter, dus grover gemalen hapjes gaan nu ook beter en meestal zonder kokhalzen.
Succes!
2 jaar geleden
Weet iemand hier wat fijn bestek is? Een lepel en bordje voor een baby van 9maanden? Mijn baby weigert te eten als ik t van een lepel geef maar wilde war yogurt geven.
2 jaar geleden
Weet iemand hier wat fijn bestek is? Een lepel en bordje voor een baby van ...
Mijn kleine vindt deze geweldig. Eten blijft eraan hangen, zo kunnen ze goed zelf happen zonder dat alles van de lepel af valt
https://www.baby-dump.nl/product/voeding/432/numnum/70783/numnum-pre-spoons-rosebud-frosty-lilac/175837/