8 Reacties

4 maanden geleden

Het is toch al mooi/goed dat jullie het inzien! Verwijten maken naar jezelf heeft nu geen zin :).. Ik ben zelf vrij strikt met tv kijken, mijn man iets makkelijker. Ik herken wel dat hij er niet leuker erop wordt als het stopt (ook wel afhankelijk van wat er op staat). Dat heeft ervoor gezorgd dat ik hem eigenlijk geen tv kijkt, alleen soms tablet in de auto (bij een lange rit, als de rek eruit is). Eerlijk gezegd: ik zou even helemaal stoppen met schermen. Dus geen tv meer aan/tablet gebruiken of wat dan ook. Wordt even pittig.. en vraagt meer van jezelf, maar als het zo heftig is op deze leeftijd wel het meest duidelijk: dus nee is nee..

4 maanden geleden

Nog ter aanvulling: wij hebben ook een actief zoontje. Zit niet graag stil, snel afgeleid en houdt wel van aandacht. Maar merk dat dit na TV kijken juist meer wordt ipv minder. Oh ja en als je het even helemaal niet meer aanbiedt: houd rekening dat eten een paar dagen lastiger is (miss expres iets koken wat hij lekker vindt?). Plus: zorg dat je zelf ook niet op je telefoon zit/de tv aanzet voor jezelf etc. Dat geeft alleen maar meer spanning/onduidelijkheid.

4 maanden geleden

Ahh ik voel je wanhoop door het berichtje heen. Ik snap heel goed dat je hiervan baalt. Maar wat al is gezegd; het is al heel goed dat je het wil veranderen. Ik denk dat het het snelst en makkelijkst is als het even helemaal klaar is met de schermpjes. Op deze leeftijd is ‘heel even’ nog niet zo duidelijk. Ik zou dus echt even alle schermpjes verstoppen en het niet meer aanbieden. Dan is het ook binnen een paar dagen heel normaal voor hem dat het er niet meer is. Dat is dan weer het voordeel aan deze leeftijd. Nieuwe gewoontes zijn ook weer snel aan te leren. Desnoods een kleed over de tv of de tv zelfs even de kamer uit. Het zullen een paar heel pittige dagen worden, maar waarschijnlijk zal hij daarna ook niet meer om schermpjes vragen. Heel veel succes, je kan het!

4 maanden geleden

Kids worden zo anders in hun gedrag. Ik heb exact dit met mijn eerste gehad, die is nu 4. Altijd geroepen dat gebeurd mij niet. Ik had er zo’n afkeer tegen. Geen tablets en telefoons. Nou en of, exact hetzelfde. Het is een soort van automatisme, ook als je ergens bent. Je wil niemand tot last zijn, ze rustig houden. Wat belachelijk is natuurlijk, want waarom zou je dat doen, het zijn kids. Bij mij was dat tenminste zo, als we ergens waren wilde ik vooral niet dat ze tot “last” zouden zijn. Tot ik het zat was. Ik begon met een wekker. Ik gaf aan je mag 10 min op de tablet, als de wekker gaat zet je hem zelf uit. Werkte perfect. Als ik de wekker later eens vergat, gaf ze zelf aan mama, zet je even de wekker? Ik zette deze steeds korter. En zei ook vaak dat de batterij leeg was, of we geen internet hadden (zette ik dan bewust uit). Ze ging dan automatisch iets anders doen, of ik reikte haar iets aan van ga lekker dit doen of dat doen. Echt 1 week, en dit zorgde ervoor dat ze volledig “vrij” was. Zo’n ander kind geworden, ongelooflijk. De tv staat wel aan, en mag ze kijken. Maar het heeft er echt voor gezorgd dat ze nu speelt, echt speelt. En de tv kijkt ze amper. Heel soms kijkt ze Bing, even ter ontspanning. Maar geen tablets of telefoons meer 0,0. Merk dat dat toch echt een heel ander level dan een tv is. Echt ik raad het iedereen aan, stop ermee. Geen tablet en telefoon meer. Je kind veranderd er zo ontzettend door. Tuurlijk weten we dat het niet goed is, maar als ik rondom me kijk iedereen laat het toe. Het is een autisme. Nu zegt iedereen zij zit er echt nooit op hè? Nee dat klopt. Ze is echt veel gezelliger, opener en socialer. Krijgen we echt overal complimenten over. Onze jongste, van de leeftijd van jou kindje 1,5 jaar, heeft echt letterlijk nog nooit een telefoon of tablet in haar handen gehad. En dat hou ik echt zo, zo lang als mogelijk. Ik ben echt anti telefoon en tablet geworden 😂. Moet wel zeggen, ik zit er ook niet op als ze bij me zijn, want wil wel het goede voorbeeld geven.

4 maanden geleden

Bedankt voor al jullie reacties! Super fijn om te lezen dat het voor veel van jullie herkenbaar is. We zijn inmiddels een week verder en hij kijkt overdag eigenlijk helemaal geen tv meer. We merken dat hij veel beter alleen kan spelen. Eten doet ie alleen echt niet zonder filmpje. Fles doet ie inmiddels wel zonder dus er zit wel vooruitgang in. Als ie straks ook nog kan eten zonder filmpje dan hoor je mij niet meer klagen haha

4 maanden geleden

Ik herken jouw verhaal grotendeels! Onze dochter had dit ook. Voor ons was het een mooie uitvlucht wanneer ze weer pittig gedrag vertoonde. Dus wij zette een filmpje in als troef om haar mee te krijgen. Maar toch ging het ons tegenwerken; geen filmpje was meer goed en de telefoon wegleggen of tv uitschakelen was een nog groter drama. Hierom zijn wij gestopt met tv kijken gedurende dag en dit gaat helemaal top! Nu mag ze tijdens haar ontbijt zappelin kijken en na haar melk in de avond tot we aan haar ritueeltje beginnen (15 min ongeveer. Dan gaat ie uit en pakken we samen een boekje. Helemaal verbannen doen wij niet want wij houden ook gewoon van reuring om ons heen. De regel is nu wel; wat erop is, is erop en we gaan niet meer eindeloos zappen voor haar of andere YouTube filmpjes opzoeken. Hopelijk heb je hier iets aan. Succes!

4 maanden geleden

Reactie op jesuisrachel

Bedankt voor al jullie reacties! Super fijn om te lezen dat het voor veel v ...
Super knap gedaan 💪! Wat fijn dat het zo'n verschil maakt :)!

4 maanden geleden

Reactie op jesuisrachel

Bedankt voor al jullie reacties! Super fijn om te lezen dat het voor veel v ...
Super goed, en dat in een week. Echt je krijgt er een heel ander kind van vind ik, in positieve zin. Helemaal niks gaat niet natuurlijk, maar zoveel minder brengt echt veel verschil met zich mee.