39 Reacties

3 jaar geleden

Nou je kan beide doen. Hun bellen als de kleine minimaal 1 uur bij jullie is.

3 jaar geleden

Ik denk dat het helemaal niet gek is toch dat ze na een of twee uren kunnen komen! Dan zijn ze alsnog als aller eerste en kan jij even rustig aan doen. Ik zou dat zelf ook absoluut niet willen. Eerst thuis even landen met zijn 3en!

3 jaar geleden

Laat het ze weten als de baby geboren is.... Zou heel erg zijn als ze het je kwalijk nemen dat dit is hoe jij het wil!

3 jaar geleden

Dit is toch echt je eigen keuze, jij moet het doen. Als jij eerst een uur alleen wil zijn, dan bel je ze daarna. Dit moeten ze wel begrijpen toch ..

3 jaar geleden

Als het de liefste mensen zijn die je kent, dan kan je dit van te voren toch met elkaar bespreken? Hoe jullie het graag willen en daarbij ook de wens uitspreken (als die er is) dat zij na jullie uur er als eerste bij mogen, maar dat je deze tijd eerst met jullie gezinnetje door willen brengen. Daar zullen ze dan vast en zeker begrip voor hebben

3 jaar geleden

Ik heb vooraf aan m'n ouders en schoonouders heel duidelijk aangegeven dat we ze bellen als we er aan toe zijn en dat dit waarschijnlijk een (paar) uur na de bevalling is. Daarbij gezegd dat als de baby na 20 uur savonds geboren wordt, we ze die avond niet verwachten en pas de volgende dag kennis zullen laten maken. Eigenlijk nooit scheve gezichten over gehad. Ze snapten allemaal dat we graag eerst in rust aan elkaar wilden wennen voordat er mensen over de vloer zouden komen. 2x een geboorte vroeg in de ochtend, dus na de middag zijn ze langs gekomen voor een korte kennismaking en een dag later iets langer. Gelukkig ook een kraamzorg die ze weer redelijk snel de deur wees, het is ook belangrijk om dit met je kraamzorg te bespreken. Dat als mensen te lang overdag blijven hangen dat zij ze subtiel weg kan sturen. (Reden: voeden, rusten van baby en mama ect. Of juist om een boodschap en die pas later weer te laten bezorgen, dan voelen ze zich nuttig!)

3 jaar geleden

Ik snap dat het lastig is, omdat je niemand teleur wil stellen. Maar ik vind het eerlijk gezegd best ‘brutaal’ dat je schoonmoeder die verwachting heeft. Het lijkt me meer dan terecht en normaal dat je het eerste moment met je man en kleintje wilt beleven. Ik denk dat dat ook erg belangrijk is voor de binding en de verwerking van alles. Nog los van het feit dat je waarschijnlijk fysiek ook niet zit te wachten of zo veel prikkels direct na de bevalling. Ik zou er direct duidelijk over zijn, nu al. Dat er geen verwachtingen in de lucht blijven hangen. Het is echt niet vreemd dat je hier grenzen in stelt. Duidelijk aangeven hoe je het voor je ziet. Wij hebben bij m’n dochter wel een appje gedaan dat de bevalling begonnen was, zodat m’n ouders op de hoogte waren. Paar uur na de bevalling (sochtends vroeg) heeft mijn man ze gebeld om door te geven dat onze dochter geboren was. Savonds zijn m’n ouders even langs geweest, maar pas nadat ik had aangegeven dat het wel even kon. Als ik er geen zin in had gehad, waren ze gewoon pas de volgende dag of die dag erna gekomen. Dat is echt helemaal jouw/jullie eigen keus hoor! Hierin hoef je je van niemand iets aan te trekken, je schoonouders zouden dat juist moeten begrijpen en accepteren.

3 jaar geleden

Als ik in zo situatie zat had ik wel bevalling alleen met mijn vriend willen doen zodra de kleine er is (hoeft niet ala minute) maar dan je schoonouders bellen en zeggen dat ze over uurtje mogen langskomen. Misschien is een keer met je schoonmoeder over hebben🍀

3 jaar geleden

Heel herkenbaar, ik heb ook fantastische schoonouders. Net als ouders trouwens, maar die wonen op een uurtje rijden van ons af. Mijn schoonouders om de hoek. Ik heb vanaf dag 1 heel duidelijk bij mijn vriend aangegeven wat ik wel en niet wil. En dat hij dat met zijn ouders moet regelen. En dat blijft toch lastig omdat het zulke fijne mensen zijn. Maar heb laatst zelf duidelijk aangegeven bij beide dat wij bellen als we eraan toe zijn. En dat ze dan ook van harte welkom zijn. Maar dat wij zelf het moment kiezen. Voor ons is het ons eerste kindje, en dit moment maak je maar 1 keer mee. En dan wil ik het meemaken zoals wij dat willen, en niet de mensen om ons heen.

3 jaar geleden

Ik vind het persoonlijk best raar dat je schoonouders mee willen naar het ziekenhuis. Wat gaan ze daar doen dan? Wachten op de gang? Een bevalling kan lang duren.. ik zie het nut er niet van in. Ik zou inderdaad gewoon aangeven dat je ze wel belt zodra ze langs kunnen komen.

3 jaar geleden

Bij ons in het ziekenhuis wordt er gewerkt met bezoekuren. Enkel tussen 14-20u is bezoek welkom. Indien dit bij jullie niet is kan je misschien iets verzinnen als ze toch zouden aandringen...

3 jaar geleden

Ik heb precies dit gesprek met mijn moeder gehad. En ook al had zij die verwachting niet, ik wilde vooral haar eventuele verwachtingen managen. Zij zei iets wat ik heel mooi vond: Het is jullie eerste moment als gezin, waar jouw gezin van 2 naar 3 groeit. En zo zie ik het ook echt: de geboorte is onderdeel van mijn gezin. En niet het gezin van de (schoon)ouders.

3 jaar geleden

Ik denk dat je samen met je vriend heel duidelijk moet zijn over jullie wensen. Als je dat lastig vind kan je altijd nog corona als excuus gebruiken en dat ze daarom in het ziekenhuis geen bezoek toe laten op de kraamafdeling. Of pas nadat de baby geboren is. En je belt ze gewoon pas wanneer jullie dat willen

3 jaar geleden

Ik zou gewoon je eigen wensen aan geven. Bij mijn eerste heb ik 2.5 week in het zh gelegen in corona tijd. Toen mocht er niemand langs komen. Mijn moeder wist wel dat ik wel buiten het ziekenhuis kwam een wou daar heen gaan. Ik heb haar toen ook duidelijk gemaakt dat ik dat niet wou omdat ik dan mijn zoon niet kon laten zien. Ook de eerste dag thuis wou ik mijn ouders en schoonouders niet op bezoek. Eerst even zelf wennen.. werd allemaal wel geaccepteerd ook al wilden ze heel erg graag langs komen.

3 jaar geleden

Wij gaan de bevalling echt met z'n tweeën doen en ik wil ook niet dat iemand wordt ingelicht dat de bevalling is begonnen. Bij de familie van mijn vriend kregen we destijds al heel snel een appje dat de bevalling van mijn schoonzus was begonnen, maar duurde het vervolgens heel lang en kregen we ook geen updates meer. Iedereen werd daar alleen maar nerveus van. Mijn eigen moeder denk ik al helemaal, haha! Het is mijn wens om het eerste uur na de bevalling echt tijd met elkaar door te brengen en pas op z'n vroegst daarna de gezinsleden in te lichten. Mogelijk is dat pas als we weer thuis zijn of de volgende ochtend als het kindje eind van de avond of ergens in de nacht wordt geboren.

3 jaar geleden

Lastige situatie maar vooral goed je eigen grenzen aangeven denk ik! Jij ligt daar straks te bevallen en moet je dan ook niet nog eens “zorgen” moeten maken over je schoonouders. Mijne zouden ook het liefst op de hoogte gebracht worden (en komen) maar ik heb gelijk al gezegd het is een moment voor ons 2en en jullie horen het wel als hij geboren is! Vinden ze miss niet “leuk” maar ze weten wel waar ze aan toe zijn en dag hebben ze dan ook maar te accepteren☺️

3 jaar geleden

Hi, persoonlijk vind ik het gek als ouders mee gaan naar het ziekenhuis en dan daar maar een beetje wachten. Bij mijn eerste heb ik ook zeker niet verteld dat ik ingeleid zou worden, pas achteraf een appje gestuurd (het was nacht). De volgende ochtend mochten ze langskomen. Mijn schoonouders kwamen een dag later. Nu moet ik het mijn ouders wel vertellen omdat ze op mijn zoontje gaan passen (anders had ik zeker niets verteld). Niets lijkt me irritanter om mensen op de hoogte te moeten houden terwijl je daar zo geen zin in hebt / niets helpt. En straks gebeurt er iets heftigs en zit je daar met ouders in de hal te wachten. Zou dus lekker je eigen plan trekken en niet bang zijn dat je je schoonouders tekort doet.

3 jaar geleden

Ik zou ze gewoon überhaupt niét meenemen naar het ziekenhuis. Het zal voor hen rustiger zijn, ze zullen het niet weten dat de arbeid bezig is, jij kunt je concentreren daarop & je vriend ook op jou. Je hebt op dat moment echt niks aan die mensen, hoe lief het ook bedoeld is.

3 jaar geleden

Wij hebben aan onze moeders aangegeven dat we geen bezoek in het ziekenhuis willen. Ik moet ook in het ziekenhuis bevallen. Wel zullen ze de eerste zijn die gebeld worden na de bevalling maar bezoek willen we graag thuis doen (tenzij keizersnede en ik langer in het ziekenhuis moet blijven). We hebben dit vanaf het begin meteen duidelijk gezegd en nooit een scheef gezicht of een klacht over gehoord. Ze weten dat ze beide de eerste zullen zijn de mogen kennismaken met onze kleine.

3 jaar geleden

Doe alsjeblieft zoals jij dat wilt. Het is jou/jullie bevalling en het allerbelangrijkste is dat je doet waarbij jij je prettig voelt!