10 Reacties
2 jaar geleden
Geen tips, maar wij zitten met precies hetzelfde. Onze dochter gebruikt de speel alleen nog bij het slapen, en ook alleen bij ons thuis. Op de opvang doet ze het prima zonder. Thuis in haar eigen bedje lijkt de associatie toch te groot. We hebben het een paar avonden zonder geprobeerd, maar dan ligt ze echt een uur huilend te zoeken (terwijl ze normaal super makkelijk in slaap komt), en geven we dan toch maar weer toe. Misschien zijn we dan te soft als ouders en zou het makkelijker zijn even die paar nachten wennen door te bikkelen, maar aangezien ze de speen zo gering gebruikt hebben we voor nu liever dat ze goed slaapt en zelfstandig de nacht doorkomt. Als ze wakker wordt pakt ze haar speen en knuffel, draait ze zich om en slaapt ze weer verder. We vinden het heel goed dat ze zo zichzelf kan redden.
Ook voor ons dus een lastig dilemma. Wie weet dat we het binnenkort weer een avond gaan proberen.
2 jaar geleden
Reactie op Ryrywire
Geen tips, maar wij zitten met precies hetzelfde. Onze dochter gebruikt de ...
Ja precies, heel herkenbaar qua hoe het met slapen gaat! Ons zoontje leggen we ook altijd wakker in bed overdag en savonds met z鈥檔 speentjes en doekjes, daar knuffelt hij even mee en valt vervolgens zelfstandig in slaap, huilt zo af en toe heel kort, maar meestal valt hij rustig in slaap en ook in de nacht, als hij even wakker is dan pakt hij een speentje en slaapt hij weer verder. Als hij die niet kan vinden zo snel, dan huilt hij soms even tot hij hem gevonden heeft.
Ik ben inderdaad bang, net wat in jouw verhaal staat, dat hij bij wegnemen echt blijft zoeken en huilen. Omdat je natuurlijk niet kan uitleggen dat we het speentje niet meer gaan gebruiken. Dat houdt me tegen, omdat ik het ergens ook heel zielig vindt om zijn veiligheid in bedje ineens weg te nemen. Terwijl ik toch ook wel zorgen heb over hoe z鈥檔 tanden en mondje nu gaan ontwikkelen door die speen! Wat een dilemma 馃ズ
2 jaar geleden
Reactie op november22
Ja precies, heel herkenbaar qua hoe het met slapen gaat! Ons zoontje leggen ...
Ja, dat hebben wij dus ook wel een beetje. En we zijn ook wel bezorgd dat als we niet nu stoppen, dat later misschien alleen maar moeilijker wordt.
Aan de andere kant zie ik ook genoeg kindjes van 2-3 jaar in mijn omgeving die echt dag en nacht een speen in de mond hebben, die aan de ene kant (nog) geen gebitsproblemen laten zien maar aan de andere kant zo ontzettend afhankelijk zijn van zo'n ding. Natuurlijk is het beter om het zo snel mogelijk af te leren, maar dan kan ik er voor nu nog wel even mee leven dat ze hem alleen 's nachts gebruikt en dat de tijd van afscheid nog wel komt.
Ze heeft ook net even een periode gehad van heel veel tandjes die tegelijk doorkomen en ziek geweest, dus dan voelt het ook niet als "het" moment, dan kan ze juist dat beetje extra troost wel gebruiken. Maar zo kunnen we natuurlijk op elk moment wel iets bedenken 馃檲 Wat zijn we ook softies.
2 jaar geleden
Het gebit trekt nog gewoon bij hoor. Bij mijn oudste zijn we bij 2,5j gestopt. Hij had eerst duidelijk een naar de speen gevormd gebit. Binnen een half jaar was dat weg.
Ik heb niet de intentie om mijn dreumes tot iig 1,5j zijn speen te ontnemen.
2 jaar geleden
Hier gooide hij zijn speen direct uit bed als hij wakker werd. Hier na 2 dagen zo klaar mee dat we per direct de speen niet meer hebben gegeven.
Even 2 dagen huilen, uiteindelijk gaf hij op. Nu kijkt hij er niet eens meer na als hij nog een verdwaalde tegen komt.
Wij zijn gestopt 2 weken voor zijn verjaardag.
2 jaar geleden
Wij gaan het voorlopig ook nog even uitstellen. Hier ook alleen met slapen en lange autoritten en verder niet. Als we zijn kamer in komen doet hij zelf zijn speen uit en zegt triomfantelijk: uit! Ik heb advies aan vriendinnen gevraagd met al oudere kinderen en die zeiden dat het veel makkelijker was vanaf 2.5 jaar ongeveer, dus daar vertrouw ik maar op. Hij slaapt verder heerlijk, dus daar ga ik voorlopig niet mee sollen...
2 jaar geleden
Hier had ze de griep met verkoudheid 2 weken geleden, speen zat in de weg met ademen. We sliepen toch al slecht doordat ze steeds wakker werd door snot en koorts, dus gelijk maar de speen uit bed gehaald, gebruikte hem ook alleen nog maar in bed met in slaap vallen. Nog 2 of 3 slechte nachten gehad, daarna was ze beter en ook van de speen af 馃憤
2 jaar geleden
Bij de eerste hebben wij wel rond deze leeftijd de speen weggehaald. Hij kon alleen met speen slapen en constant als ie z鈥檔 speen even niet kon vinden was het huilen. Soms wel 20x per nacht. We hebben het speentjes weggehaald en daarvoor een knuffel konijntje gegeven. Dat was 3/4 dagen lastig maar sindsdien is onze nachtrust terug. En is m鈥檔 zoontje zelf ook veel vrolijker door t goede slapen. Het knuffeltje kan hij goed zelf vinden. Nu met 2.5 jaar gaat het knuffeltje nog steeds altijd mee naar bed en is hij er dol op. Bij de 2e hebben we dit met 3/4 maanden al gedaan en dat verliep zonder problemen.
2 jaar geleden
Wij zijn net gestopt bij mijn dochter met de speen. Ze is 3. We hebben bewust vrij lang gewacht tot we het haar konden uitleggen wat het betekent. En volgens de kinderarts was het prima tot ongeveer 3 jaar. Ze heeft hem meegegeven met Sinterklaas en ze heeft er geen dag problemen om gemaakt.