18 Reacties

2 jaar geleden

Het betaalde ouderschapsverlof wordt betaald door het uwv en niet door je werk. Als je ergens anders gaat werken dan kan je bij je nieuwe werkgever het restant van je betaalde ouderschapsverlof opnemen als je dat nog hebt. Terugbetalen is niet aan de orde

2 jaar geleden

Reactie op Shannon1994

Het betaalde ouderschapsverlof wordt betaald door het uwv en niet door je w ...
Oh oke dat is duidelijk nee ik heb al mijn verlof al opgenomen dus dat moet dan goedkomen. Maar ik hoorde dat als je binnen zoveel maanden wegging dat het wel moest maar dan weet ik voldoende dankjewel!

2 jaar geleden

Reactie op Bridget2001

Oh oke dat is duidelijk nee ik heb al mijn verlof al opgenomen dus dat moet ...
Volgens mij heeft dat te maken met het aantal uur dat je bij je nieuwe baan gaat werken. Wil je het zeker weten zal je het uwv moeten bellen. Evt je verhaal uitleggen. Als je moet terugbetalen evt vragen aan je nieuwe werkgever of die kan helpen? Soms zijn ze zo gek als ze iemand graag willen hebben.

2 jaar geleden

Reactie op EVos

Volgens mij heeft dat te maken met het aantal uur dat je bij je nieuwe baan ...
Dan ga ik dat maandag inderdaad voor de zekerheid even vragen.

2 jaar geleden

Dat zou stom zijn, want sommige mensen nemen het allemaal in 1x op, om bijvoorbeeld het zwangerschapsverlof met 9 weken te verlengen. Ik heb er in elk geval niet van gehoord. Ik ga ook wisselen van baan, dus ik ben wel benieuwd. Je hebt er gewoon recht op. Ik weet wel dat als ik CAO betaald ouderschapsverlof had opgenomen ik dat wel had moeten terug betalen. Het bedrijf investeert dan jou. Wettelijk betaald ouderschapsverlof heb je dat niet. Ik heb ook geen rare voorwaarden gelezen van het ouderschapsverlof. Maar ben benieuwd wat UWV zegt. Mijn nieuwe werkgever gaf aan dat ik de rest bij hen kon opnemen. Maar dat ga ik niet doen, want ik ga een dag minder werken en dan is het niet meer nodig.

2 jaar geleden

Ik heb tijdens mijn betaald ouderschapsverlof ontslag genomen, maand voordat hij afliep, dus direct na mijn verlof bij mijn nieuwe baan begonnen. Heb niets hoeven terug te betalen hoor. UWV betaald dit namelijk, en niet je werk.

2 jaar geleden

Wat ik begreep is het terug betalen. Als je verlof neemt voor 28uur en daarna 20u gaat werken maakt niet uit voor welke baas

2 jaar geleden

Je hoeft niks terug te betalen. Dat zou toch wat zijn… de betaald ouderschapsverlof gaat ook via UWV en de werkgever kan dit aanvullen als nodig. Dus gewoon werk gaan doen die je leuk vind en de rest komt vanzelf goed.

2 jaar geleden

Reactie op Sunfield

Wat ik begreep is het terug betalen. Als je verlof neemt voor 28uur en daar ...
Dat heb ik niet begrepen. Ik ga 8 uur minder werken. Niemand die daar ooit iets over gezegd heeft. Niemand van HR van beide werkgevers. CAO betaald ouderschapsverlof moet je wel terug betalen, wettelijk betaald ouderschapsverlof niet. Ik ga ook geen ouderschapsverlof meer opnemen in mijn nieuwe baan. Ik wissel onder andere van baan omdat een dag minder werken in m'n huidige baan te duur is. Dan kunnen we niet meer goed rond komen. In mijn nieuwe baan ga ik hetzelfde verdienen in 3 dagen wat ik nu in 4 verdien. Wel goed uit onder handelt al zeg ik het zelf 😁 #trots

2 jaar geleden

Reactie op Nevi

Dat heb ik niet begrepen. Ik ga 8 uur minder werken. Niemand die daar ooit ...
Die bedoelde ik.. Goed geregeld!

2 jaar geleden

Ik heb dit recentelijk meegemaakt! Kanttekening: mijn jongste is van oktober afgelopen jaar. Er is in mijn oude sector (voortgezet onderwijs) ook een clausule dat je betaald ouderschapsverlof in het jaar voorafgaand aan je ontslag moet terugbetalen. Echter is het sinds augustus 2022 zo dat het uwv de eerste 9 weken 70% doorbetaald, dus dat geld wat ik ontvangen heb, kwam niet van mijn werkgever. Toen ik mijn ontslag indien kreeg ik echter wel bericht van mijn werkgever dat ik het terug diende te betalen. Lang verhaal kort: de vakbond stelde mij in het gelijk en HR van mijn school ging het navragen bij de VO-raad en kwam tot dezelfde conclusie. Dus ik heb niets terug betaald. Let wel: dit geldt dus alleen voor die 9w door het uwv.

2 jaar geleden

Mag ik hier een aanvullende vraag op stellen? Weet iemand hoe het zit als je bij dezelfde werkgever je contract laat aanpassen naar minder uren? Ik heb een 36-uurs contract, maar neem momenteel 12u ouderschapsverlof op. Eerst betaald, dan onbetaald. Werk nu dus 24u. Zit er aan te denken om dit aantal uren te blijven werken en dus mijn contract om te laten zetten naar 24u. Moet ik dan iets terug betalen? Dit gaat over wettelijk verlof. Vanuit de cao geen recht op extra verlof vanuit de werkgever. Heb ook niks gelezen over een boeteclausule in de cao. Heb het destijds ook nagevraagd bij mn leidinggevende, maar die gaf aan hier nog nooit van gehoord te hebben, een boeteclausule bedoel ik dan. Toch maak ik me er zorgen over? Iemand die weet hoe dit zit? 🥲

2 jaar geleden

Mag ik hier een aanvullende vraag op stellen? Weet iemand hoe het zit als j ...
Ik heb dit toevallig nagevraagd bij het UWV omdat ik al vrijwel zeker wist na afloop van het betaald ouderschapsverlof minder te willen blijven werken en dus contracturen aanpassen. Zij gaven als antwoord dat je niks hoefde terug te betalen van het betaald ouderschapsverlof. Je moet alleen opnieuw een berekening maken wat je nieuwe saldo aan onbetaald ouderschapsverlof is. Stel je hebt 9 weken ouderschapsverlof opgemaakt en werkte eerst 40 uur, dan heb je nog 17 weken over. Deze 17 weken die over zijn x je nieuwe contract uren wordt dan je nieuwe saldo aan onbetaald ouderschapsverlof. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/berekenen-ouderschapsverlof#:~:text=Meer%20of%20minder%20werken%3A%20ouderschapsverlof,dat%20u%20per%20week%20werkt.

2 jaar geleden

Reactie op Evibaby

Ik heb dit toevallig nagevraagd bij het UWV omdat ik al vrijwel zeker wist ...
Oh wat goed! Scheelt me een hoop stress 🥵 Maar het maakt dan dus niks uit dat ik al 9 weken a 36u aan betaald ouderschapsverlof heb opgemaakt? En ik kan dus gewoon een nieuwe berekening maken met het aantal resterende weken x mn nieuwe contracturen?

2 jaar geleden

Oh wat goed! Scheelt me een hoop stress 🥵 Maar het maakt dan dus niks uit ...
Ja maakt niet uit of je je betaald ouderschapsverlof al hebt opgemaakt gebaseerd op je "oude" uren je hoeft dit niet terug te betalen, het UWV kijkt enkel naar je situatie voorafgaand aan het betaald ouderschapsverlof(zolang dit gewoon het wettelijke betaald verlof is en niet iets van je CAO). Mijn betaald ouderschapsverlof loopt nog een paar weken en vanaf dan teken ik een nieuw contract voor minder uren

2 jaar geleden

Reactie op Evibaby

Ja maakt niet uit of je je betaald ouderschapsverlof al hebt opgemaakt ge ...
Duidelijk, thanks!!! Ga ik hier ook lekker de knoop doorhakken. Geeft toch ook wel een gerust gevoel 😊

2 jaar geleden

Oh wat goed! Scheelt me een hoop stress 🥵 Maar het maakt dan dus niks uit ...
Je kan trouwens makkelijk via mijn UWV een berichtje naar ze sturen mocht je toch nog vragen hebben, ze reageren binnen een paar dagen. Of verder navraag doen bij je HR afdeling. Als je ook al onbetaald ouderschapsverlof heb aangevraagd voor een periode weet ik niet zeker of je dat zomaar kan wijzigen

2 jaar geleden

Reactie op Evibaby

Je kan trouwens makkelijk via mijn UWV een berichtje naar ze sturen mocht j ...
Oh ja dat heb ik al wel! Is ook al bevestigt 🧐 nja goed, ik zal eerdaags is bij het uwv navragen en anders laat ik het gewoon ingaan nadat het verlof is afgelopen 😅 knoop doorgehakt hebben geeft uberhaupt als rust!