15 Reacties
2 maanden geleden
Dat groeit zeker nog recht. Mijn 1e pas gestopt met haar 3, nadat de tandarts zei dat we er toen mee moesten stoppen, dan zou het goedkomen. Ik kon er werkelijk een vinger tussenstoppen. Is volledig goed gekomen, ziet er nu perfect uit. Met de tweede stoppen we binnen nu en een maandje ongeveer. Al flink afgebouwd tot alleen nog met slapen in. Ik zou het niet ineens stoppen, maar echt afbouwen en dan stoppen.
2 maanden geleden
Wij zijn een paar maanden geleden van de een op de andere dag gestopt. Ze gebruikte hem toen ook nog alleen in bed, en ook alleen thuis (op de opvang en bij opa en oma gingen dutjes prima zonder). Dutjes overdag was even wennen maar ging eigenlijk meteen wel goed. 's Nachts was de eerste 2-3 dagen even lastig, maar ze wende er wel heel snel aan. We hebben tegen haar gezegd dat de speen "op" was (dat kent ze van eten/drinken natuurlijk) en dat ze nu een grote meid is, dat ze het kan. Het was een paar nachten volhouden maar toen was het ook helemaal klaar.
Denk wel dat het hier ook meehelpt dat ze nu een klein zusje heeft, dus de associatie dat spenen bij baby's horen en dat zij al een grote meid aan het worden is hielp denk ik wel mee.
2 maanden geleden
Wij zijn een paar weken geleden gestopt toen onze zoon besloot een spelletje te maken van het weggooien van zijn spenen in bed.
Hij gebruikte de spenen toen alleen nog maar in bed (voorheen ook bij verdriet en moeheid maar daar hebben we zijn knuffel voor ingezet). Ik heb het Bobbi boek 'Dag speentje' gekocht en die hebben we een aantal dagen veel voorgelezen.
En toen hebben we hem gezegd dat hij, net als Bobbi, een grote jongen is en dat hij zonder speentje gaan slapen. "Knuffel maar extra met je konijn".
De eerste nacht moesten we er ieder uur naartoe maar viel hij wel snel weer in slaap als je er was. Dit is iedere nacht beter gegaan.
Al met al viel het ons mee terwijl we ons mentaal hadden voorbereid op een week geen nachtrust 😅
2 maanden geleden
Reactie op Jo_hanna
Wij zijn nu 2 dagen aan het afbouwen. Heb eerst klein gaatje in de spenen g ...
Wat een slim idee! Zijn ze dan nog wel veilig?
Bij de eerste zijn we vlak voor zijn 2e vjd gestopt, gebruikte de speen alleen in bed en toen 'gewoon' weggehaald. 3 avonden huilen (eerste avond echt wel twee uren...) daarna was het klaar, nooit meer om gevraagd. Dit is ons plan nu ook.
2 maanden geleden
Reactie op Fem_x
Wij hebben nu met onze dochter afgesproken dat het speentje in bed blijft. ...
Dit doen wij idd ook een aantal maanden. Haar het zelf in bed laten gooien en alleen wanneer ze gaat slapen. Maar als ze boos/verdrietig is, is t gelijkk krijsen om de speen. Hoewel ze het overdag verder niet meer krijgt, blijft ze zo gehecht eraan😓.
2 maanden geleden
Hier blijven de speentje vanaf de eerste verjaardag in bed. Met uitzondering van ziek zijn. Ik zag bij mijn oudste ook heel erg op tegen stoppen met de speen. Maar zowel de tandarts als CB zeiden dat omdat hij ze alleen in bed gebruikte het tot 5 jaar echt niet zo erg was. Daardoor het los gelaten. Tot mijn zoontje heel graag Lego wilde hebben. Toen met hem de afspraak gemaakt dat Lego voor grote jongens was dus dat hij van mama Lego kreeg als hij zonder tutje ging slapen. Hij heeft nog 4 maanden met tutje geslapen en van de een op andere dag zei hij. Zo mama nou ben ik groot en ga ik zonder tutje slapen. Ik bad het nooit verwacht maar hij is die avond zonder tutje gaan slapen en heeft er nooit meer om gevraagd. Hij was toen nog net geen 3,5 jaar. Geen drama gehad en hij helemaal trots op zijn Lego.
VRIEND
2 maanden geleden
Ik wil ook even ons positieve verhaal delen over het stoppen van de speen. Mijn dochter heeft al heel lang alleen dr speentjes in bed maar die waren echt heilig voor haar. Al wel vaker er aan zitten te denken om er mee te stoppen maar dit voelde echt als een van mijn grootste levensuitdagingen. 😅 Eigenlijk bij toeval na terugkomen van weekendje weg waarbij de spenen nog in de tas zaten, gevraagd aan mijn dochter of ze zonder spenen kon slapen. Ze zei ja, gezegd dat we de spenen aan de baby's geven. Ze heeft geen traan gelaten... 's Nachts gaat het ook meteen goed. Overdag wellicht wel eerder wakker dan normaal, of dat is toeval... 🥲 De eerste ochtend was ze hartstikke blij toen we dr kamertje in kwamen en een van het eerste wat ze vrolijk zei was: "speentjes weg". Bij de opvang vroeg ze bij het slapen gaan ook om haar speentjes maar toen de juf zei dat ze zonder speen kan slapen en de speen voor de baby is, was het helemaal oke. Ik besef dat we hier veel geluk mee hebben maar wellicht voor de moeders die hier ook heel erg tegen op zien, fijn om te lezen dat het dus ook heel makkelijk kan verlopen. Dat hadden wij en ook de juffen bij de opvang niet verwacht bij onze dochter (bijna 2).
2 maanden geleden
Wij hebben de speen vorige week weggehaald. Mijn man heeft hem smiddags met speen op bed gelegd en ze weggehaald toen hij sliep. Hij heeft er niet meer om gevraagd (behalve 1x toen hij ze zag liggen. Beginnerscursus van mijn man 😅).
Slapen overdag doet hij op de opvang al maanden zonder speen, want ze zijn hem daar een keer kwijt geraakt.
Het kost hem nu iets langer om in slaap te vallen en geeft soms ook wat drama (hadden we met speen nooit), maar we zijn nu een week verder en dat lijkt ook weer bij te trekken.
De speen was voor hem echt even een rustmoment. Ik maakte me ook best wel zorgen of het goed zou gaan. Hij kreeg hem alleen in bed en soms 's avonds om z'n luier aan te trekken, want dat was vaak strijd. Daar moesten we nu ook wat anders voor bedenken. We hebben ontdekt dat hij ook heel rustig wordt van liedjes zingen.
Dus ik zou zeggen, gewoon doen. En volhouden!
één maand geleden
Hier beet ze haar speentjes stuk en kwam ze er zelf mee aan “mama speen kapot” dus toen heb ik dat laten zien inderdaad die is kapot nu moeten we die weggooien en we hebben geen nieuwe dus moet je zonder speen slapen. Was oke soms even moeilijk dan krijgt ze een bijtring (maar dat is meer omdat ze pijn dr mond heeft omdat kiesjes doorkomen).