19 Reacties

3 maanden geleden

Hier ook zo een meneertje 😅 denk dat we gewoon trots mogen zijn op hun ontwikkeling. Hij was ook heel snel met stappen,… Ze zitten nu misschien wat voor op ‘schema’. Maar misschien gaat het nadien wel iets trager ofzo. Ik laat hem maar doen en we zien wel wat er van komt.. ze schatten hem dan ook ouder dan hij is omdat hij zo goed praat 🥲

3 maanden geleden

Nou, als ik het zo hoor loopt ze lekker voor op haar leeftijd kwa praten. Hier hebben we ook een behoorlijke kletskous. Ik vind het alleen maar gezellig. Ook heel leuk dat die kleintjes zich nu veel beter verstaanbaar kunnen maken, super fascinerend hoe snel het nu gaat! Maar ik denk ook maar zo; als ze 4 zijn lopen ze allemaal weer redelijk gelijk.

3 maanden geleden

Hi is dat ook zo met onze dochter maar we zien vanzelf wel of dat zo blijft of dat ze meer gelijk gaat lopen met leeftijdsgenootjes. Voor nu vind ik het helemaal prima ieder zijn/haar ontwikkeling op eigen tempo.

3 maanden geleden

Onze oudste kon toen ze 2 werd ook al kletsen als een driejarige. Ze is nu bijna 5 en ook nu loopt ze qua taal best voor. Met name haar woordenschat. Onze jongste kletst ook wat af, en idd ook al zinnetjes van 3-4 woordjes af en toe. Wij vinden het vooral heel erg grappig 😂

3 maanden geleden

Ja dat is normaal, onze eerste dochter was exact zo. En nog. Vooral moeilijke woordjes onthoud ze enorm goed. Deed ik vroeger ook. Nu onze tweede ook, zelfde leeftijd als die van jou. Die zei van de week ineens superduidelijk: mama ik hou van jou. Stond perplex, een zin van 5 woorden zo helder en duidelijk. 2 weken geleden waren het nog losse woordjes of 1 lettergreep van een woord: keuken werd dan keuk. En nu ineens dit.

3 maanden geleden

Hier ook, het gaat zo hard! Heel leuk inderdaad, je kan echt al hele gesprekjes met haar voeren. Vooral ook fijn dat ze grotendeels redelijk duidelijk kan maken wat ze wil, dat is echt wel heel makkelijk haha. Maar ze is echt een spons op het moment, alles wat we tegen haar zeggen neemt ze in zich op.

3 maanden geleden

Onze oudste zoon deed dit ook. Is inderdaad lekker voor op wat ze moeten kunnen. Onze dochter praat nu in veel losse woorden en 2 woordszinnen en ik moet mezelf er steeds aan herinneren dat ze eigenlijk prima praat voor haar leeftijd. Omdat we zo anders gewend zijn van onze zoon.

3 maanden geleden

Hier gaat het ook vrij vlot met het praten. Zeker als ik vergelijk met z’n broer. Hij babbelt al de hele dag door. Ene wel beter verstaanbaar als de ander, maar hij weet zich prima verstaanbaar te maken. Hij heeft nu bijvoorbeeld ontdekt als ie een poep broek heeft of pijn oid heeft ik naar boven kom als hij in bed ligt. Het begon laatst al dat ie begon te roepen: maaamaaa maaamaaa poep poep bah bah. Toen ik na een aantal x door had dat ie er een spelletje van maakte ging die over op: au au pijn pijn aaauuu. Inmiddels hebben we ook nog de variatie: bloed help mama, bloed bloed mama help. En ook nog: ziek ziek heeeeeel ziek help. 😅😅 ik vind t hilarisch 🤣 hij weet constant de aandacht te trekken als die niet wil slapen🙈

3 maanden geleden

Onze oudste deed dit ook al op die leeftijd en toen kregen we ook vaak de opmerking dat ze zo wijs is. Ook geloofde sommige mensen het niet als ik vertelde dat ze al zoveel kon vertellen 😅 Ze is nu 6 en idd erg wijs. De jongste van bijna 2 lult de oren ook van je kop af, maar dan in een zelf verzonnen taaltje met zo nu en dan een herkenbaar woord. De 1 is gewoon sneller dan de ander. Vind het overigens wel heel handig als je kind al zo goed kan praten.

3 maanden geleden

Hier ook een mannetje dat lekker kan kletsen! Zodra die wakker is tot het moment van naar bed gaan, zit geen stop op 🤣. Laatst keek hij in de boodschappen tas en zei: Mama wat zit daarin?. En tegen z'n vader: " nee mama moet mij bed brengen". Maar hoor ook soms mezelf terug van de week zei ik dat we even moesten opschieten en we moesten klaarmaken zei hij opeens "mama nog 3 minuutjes spelen" 🤣. Vind het wel gezellig en handig dat hij nu ook goed kan vertellen wat hij wilt, scheelt ook wel in de driftbuien 😊

3 maanden geleden

Hier ook een dochter die heel het brabbelen heeft overgeslagen heeft en met 10 maanden al woorden gebruikt en met 1,5 2 woorden zinnen is gaan praten. Nu ook 2/3 woorden zinnen. Ook hoef je der maar 1x wat te vertellen en ze weet hoe het heet en zegt het meteen goed. In de fijne motoriek bijv. Loopt ze weer wat achter. Dus ieder kindje heeft maar ruimte voor bepaalde dingen in de ontwikkeling en de rest komt dan weer later.

3 maanden geleden

Ja hier ook.. kunnen echt niks meer zeggen. Maakt ook zinnen met 2-3 woorden. Vandaag bijv in auto naar supermarkt. Zegt hij, mama kaas kaasboer? Random, want hebben dat helemaal niet gezegd. Meer van dat soort zinnen. Zo bizar hoe dat zich ontwikkelt 😂

3 maanden geleden

Ja hier ook! Het is bizar.. Ook al veel 'lastige' woordjes zoals afstandsbediening, alsjeblieft etc., komt al een heel eind in de buurt qua hoe hij het uitspreekt. Hij zegt ook alles na, dus ik denk dat dat hem ook heel erg meehelpt.

2 maanden geleden

hier ook! Bijna 23 maanden en zinnen van 3 a 4 woorden. Ze kent alle dierennamen, waaronder Antilope en je hoeft iets max 2 keer te zeggen en ze onthoudt het.

2 maanden geleden

Hier ook een kletsmannetje van bijna 2. Laatste weken echt enorm veel meer gaan praten. Standaard 3 of 4 woorden in de zin en onthoudt idd alles. Gaat ook al grapjes maken.

2 maanden geleden

Ja hier ook. Is vrij normaal

2 maanden geleden

Herkenbaar! Hier ook een taalkundig mannetje van bijna 2. Mensen om ons heen zijn verbaasd en vinden dat hij voorloopt. Dat geeft de opvang ook aan. Echt zo schattig, hij kan zelfs zelfstandig "Olifantje in het bos" zingen.. echt bizar.. Wij hebben exact hetzelfde, dat we vaak maar 1x iets hoeven te zeggen en hij slaat alles op lijkt wel.

2 maanden geleden

Het gaat hier ook weer zo hard de laatste tijd. Heel bijzonder om te zien, maar echt 🤯 Ze wil ook de hele tijd 5x achter elkaar hetzelfde boekje lezen zodat ze elke keer meer woordjes mee kan praten tot ze het helemaal kent 😂 En prachtig om te zien hoe zo'n klein koppie werkt qua associaties. Vanochtend viel haar ook dat haar zusje een slaapzak met race auto's aan had: "Race auto. Net als Mario en Luigi."(heeft ze als speelgoedautootjes gekregen voor haar verjaardag) "In de kast. Naast Pikachu." (daar ruimen we ze altijd op). Echt magisch hoe de wereld zo stapje voor stapje logisch wordt voor zo'n kleintje, als gaat het me soms wel heeeeel hard 😅

één maand geleden

Ja mijn zoontje ook! Op deze leeftijd zijn ze echt sponzen. Zo leuk is dat!