9 Reacties
8 maanden geleden
Wat vervelend. Mijn zoontje is nog maar anderhalf maar brabbelt thuis ook al flink en ik herken het dat als we ergens zijn dat hij niks zegt tot hij zich op zijn gemak voelt. Is het anders een idee een filmpje thuis op te nemen als ze lekker aan het praten is en dit aan hun te laten zien en dat dit is hoe jij haar kent en zich dus niet in hun observatie kunt vinden?
8 maanden geleden
Als jouw dochter tos zou hebben zou ze daar thuis ook last van moeten hebben of zouden jullie dit moeten merken. Observeren kan nooit kwaad maar je zou kunnen vragen of je ook iets van filmpjes mag opsturen waarin duidelijk te zien en horen is dat jouw dochter goed kan praten. Ga af op jouw moeder gevoel, die klopt haast altijd
8 maanden geleden
Oh wat vervelend! Mijn advies zou zijn om mee te gaan in onderzoeken die ze willen. Dan kunnen ze beter kijken hoe ze je dochter kunnen helpen. Dat is misschien met het oog op de basisschool straks wel fijn! Diagnoses op deze leeftijd zijn maar kort geldig, omdat kinderen zich nog zo ontwikkelen. Ik heb lesgegeven aan kinderen met tos en mijn zoontje weigerde tot 2,5 jaar te praten in het openbaar. Toen begon hij ineens hele zinnen te zeggen. Zijn haar oren goed nagekeken? Ik moet ook denken aan selectief mutisme, maar ik ken je dochter natuurlijk niet. Succes en probeer het positieve in te zien van de hulp!
8 maanden geleden
De psz kan die diagnose niet geven. Hooguit kunnen ze jullie doorverwijzen naar een audiologisch centrum van bijv kentalis. Als je daar niet heen wil, dan komt er geen diagnose.
Wij zitten voor onze oudste van 3,5 jaar in een TOS onderzoekstraject. Wij herkennen zijn taalprobleem wel; hij is heel laat begonnen met praten, praat erg weinig tov leeftijdsgenootjes en is bovendien heel moeilijk te verstaan. Wij hebben na lang twijfelen wel gekozen voor een onderzoekstraject omdat 2 verschillende logopedisten dat aanraadden en omdat de basisschool eraan komt en daar moet je toch al het e.e.a. kunnen om mee te kunnen komen. Daarnaast gaven de kdv en psz heel duidelijk aan hem volgend jaar niet op een gewone basisschool te zien starten. Dat was wel even slikken voor ons.
Betekent evalueren hier niet gewoon dat ze een algemene observatielijst gaan invullen en met jou bespreken? Zoals gezegd: zij kunnen de diagnose niet stellen, alleen doorverwijzen.
8 maanden geleden
Toevallig vanmorgen mijn dochter naar de psz gebracht. Zoals afgesproken ben ik langer gebleven zodat zij de kans krijgt een gesprekje te voeren met de leidster en mij. Ze waren verbaasd. Ze sprak zoals ze thuis ook sprak. Zo blikken of blozen.
Het gaat mij niet zo zeer om dat er geen diagnose gesteld mag worden. Alleen merk ik dat er niet naar de ouders geluisterd word en dit meegenomen word. Het lijkt mij dat als ze tos heeft wij dit ook in andere situatie moeten zien (vreemde). Gisteren naar een speeltuin geweest. Ze had vrij snel 4 vriendjes waar ze mee speelde en kletste.
Mijn dochter is net als mijn man. Introvert, kat uit de boom kijker en praat ook liever niet dan wel (haha lekker rustig, grapje).
Nou we houden het zelf wel een beetje in de gaten. In augustus gaat ze naar de basisschool dan zien we het wel.
8 maanden geleden
Jij kent je kindje het beste. Onze dochter was niet bepaald spraakzaam op de peuterspeelzaal en ze kregen het zelfs over een speciale school. Ze is gewoon naar de basisschool hier in het dorp gegaan en er is niets aan de hand. De juf zei " Ze hoeven niet allemaal het hoogste woord te hebben". Komt vanzelf en zo niet dan merkt de juf op de basisschool dit ook snel genoeg. Ze zijn nog zo jong. Succes er mee.
8 maanden geleden
Nu 3x langer gebleven dochter aangesproken dat ze gewoon kan praten tegen de leidsters net als hoe ze tegen ons praat.
Ze praat nu gewoon alleen bij een leidster niet zo goed (waar ik het gesprek mee had). Mijn dochter slaat daar gewoon bi dicht.
Dus mijn gevoel is kloppend en blijkt dar ze op de basisschool wel wat is zijn we bereid om te onderzoeken. Logopedist voor uitspraak letters lijkt mij logischer