38 Reacties

4 jaar geleden

Wij gebruiken nu ruim twee jaar wasbare luiers. Onze twee zoons hebben nog nooit een wegwerp luier gedragen dus vergelijken kan ik niet. Wij vinden het erg prettig. Wij hebben een dubbel systeem met een binnenluier om vocht op te nemen en een waterdicht overbroekje. Als set van nul tot zindelijk gekocht bij billenboetiek. Qua binnenluier hebben wij gekozen voor de totsbots bamboozle. En overbroekjes hebben wij van totsbots en petit Lulu in de kleine maatjes en blueberry en petit Lulu in de grotere. Dit omdat het als ze groter worden prettig is als de luier sluit met drukknoopjes IPV klittenband. Dat krijgen ze minder makkelijk los. Voor de nacht gebruiken wij gelanoliseerde wolbroekjes want die zitten lekker zacht en er past makkelijk een booster bij voor extra vocht absorptie. Op deze manier hebben wij nog nooit last gehad van ontlasting die buiten de luier lekt. Wassen vind ik goed te doen. De luiers gaan in de goed sluitende emmer van totsbots met een wasnet erin. Als het tijd is om te wassen haal ik het net eruit en gaat het inclusief luiers de wasmachine in. Ik hoef de luiers dus daarbij verder niet aan te raken. Voor ontlasting gebruiken wij inlegvellen van Kaatje katoen. Als er een grote boodschap in de luier is gedaan pak ik het vel inclusief ontlasting uit de luier en dat spoel ik door de wc. De vellen van Kaatje katoen zijn van 100% papier. Je kunt ze wel een paar keer mee wassen zonder dat ze uit elkaar vallen dus als er alleen urine in de luier zit laat ik ze erin. Wij zijn er dus erg tevreden over. Je hoort ook wel eens dat kinderen sneller zindelijk worden in wasbare luiers omdat ze voelen wanneer ze hebben geplast en mijn oudste was inderdaad met 1,5 al overdag zindelijk.

4 jaar geleden

Hoi! Wat goed dat er over nadenkt 🤗 Wij zijn na een paar maanden overgestapt en super tevreden! De tweede gaat vanaf het begin in wasbaar. Wij hebben het tweedelige systeem, Hu-Da luiers met Hu-Da overbroekjes. Prachtig slank 👌🏻 En dat vond ik toch wel belangrijk, ik heb wel graag veel keuze qua kleren 😁 Ik zou je een consult bij nappy’s aanraden. Die hebben super veel merken en systemen en dan kan je goed zien wat bij je past! Oh en Luierhuis op Instagram heeft ook veel goede tips en kan goed meedenken 🤗 Succes!

4 jaar geleden

Zo'n leuk topic dit❤ ik kan niet wachten om voor mijn eerste kindje ook wasbare luiers te gaan proberen. Bedankt voor de tips hierboven!

4 jaar geleden

Heel erg bedankt voor de tips. Wij hebben besloten om wasbare luiers te gaan besluiten. Wel echt een zoektocht. Maar daar gaan we wel uitkomen! Liefs

4 jaar geleden

Wij doen ook aan wasbare luiers. Ik ben ook van een tweedelig systeem. Een combinatie van Hu-da met overbroekjes van Bamboolik voor overdag. 'S nachts een nachtluier van Anavy (maxi/night) met een wolbroek van Disana. Een consult bij een webshop (bijv. Nappy's) kan ik alleen maar toejuichen. Als je Instagram hebt, zoek dan eens op het account Luierhuis. Daar staat ontzettend veel info op!

4 jaar geleden

Ik volg... wil dit ook graag omdat ik gehoord heb dat de baby dan minder last heeft van schuurplekjes of uitslag etc.

4 jaar geleden

Hier ook wasbaar en zooo tevreden over! Al moet ik er in alle eerlijkheid bijzeggen dat m’n man de was doet 🥰😁 2delig systeem met totsbots (binnen luier, 3dehands) en petit Lulu (overbroekjes, nieuw en 2dehands). Een greepje uit onze (heel persoonlijke) ervaringen: - wij vinden drukknoopjes fijner dan klittenband (bij de overbroekjes), klittenband wordt soms wat vies door het wassen - we hadden eerst overbroekjes zonder zachte randen en hebben daarna de petit Lulu bijgekocht omdat die zo’n heerlijke zachte randjes hebben 😊 - ons kindje is geboren met 2,4 kg dus het duurde een poosje voor hij in maatje 2 totsbots paste. We zijn gestart met wegwerp, maar na enkele weken wilden we toch overstappen op wasbaar. Toen leek het niet echt meer de moeite om nog maatje 1 te kopen dus hebben we prefolds gekocht, erg goedkoop en ging erg goed. Gebruiken we nu nog steeds als backups (kindje is 16 maand)

4 jaar geleden

Ik was nooit zo enthousiast over wasbare luiers maar jullie verhalen zijn wel erg overtuigend. Ik ga er toch maar eens over nadenken en gewoon eens proberen in de toekomst. Goed topic!

4 jaar geleden

Hier ook heeeeel blij met wasbaar. Ik was bij onze zoon pas met 9mnd begonnen. Bij deze (nu 11 weken zwanger) gaan we al eerder starten met wasbaar.😄 Ik gebruik tweedelig systeem. Hu-da's met buttons super overbroekjes. En voor de nacht Anavy night met blumchen overbroekje.

4 jaar geleden

Ik kan je allereerst een consult aanraadden (bij nappys bijvoorbeeld) dan kan je de verschillende systemen zien en ook voelen. Eventueel al eens uitproberen op een pop. Wij zijn bij ons zoontje begonnen vanaf dat we uit het ziekenhuis waren. Was toen 3 dagen oud. Hadden newborn luiertjes. Gaan er nu nog wat extra aanschaffen want was wat krap. Als je nog niet goed weet wat je wil is een huurpakket fijn. Wij gebruiken nu Anavy OS luiers met verschillende overbroekjes (tweedelig voorgevormd systeem). In de nacht Anavy maxi met wolbroek. Beide heel tevreden van. Toen zoontje enkele borstvoeding kreeg, waste de ontlasting er zo uit. Vanaf vaste voeding kan je een inlegvel gebruiken. Veel merken zeggen dat ze door de wc gespoeld kunnen worden, maar dit doe je beter niet. Alle Inlegvellen kunnen meermaals meegewassen worden dus lossen ook niet zomaar op in het riool zoals toiletpapier en dit kan verstoppingen veroorzaken. Verder nog nooit een spuitluier tot in de nek gehad. Wel overbroekjes die vol hingen, maar daarbuiten kwam het niet 😊 Oh en let op, de printjes zijn verslavend 😂

4 jaar geleden

Reactie op Rhiannon652

Ik kan je allereerst een consult aanraadden (bij nappys bijvoorbeeld) dan k ...
Wanneer heb je dat consult gedaan? Is er nog iets van levertijd of iets anders waar je rekening mee moet houden? Over een maand of 3 lijkt me snel genoeg, kon jij toen snel een afspraak inplannen of moet ik hier nu alvast voor kijken? En jij hebt dus direct iets gekocht wat uiteindelijk goed werkte? Dus niet gehuurd? Zou zelf ook liever direct kopen denk ik als dat kan.

4 jaar geleden

Reactie op Lampies

Wanneer heb je dat consult gedaan? Is er nog iets van levertijd of iets and ...
Ik heb het bij een van de consulenten van nappys gedaan. Je kan best even op hun website kijken waar er iemand in jou buurt zit. Hier idd geluk gehad met de aankoop. Al past tweedelig wel voor de meeste kindjes. Met aois of pockets is dit minder. Deze moeten ook beter aansluiten om geen lekken te hebben en dus beter bij de bouw van je kindje passen. Op zich is over een maand of 3 zeker op tijd, maar je kan ondertussen de tweedehandsmarkt wel wat in de gaten houden. Kan je soms koopjes doen. Beetje kort dag, maar de laatste week van april is het reusable nappy week. Zo goed als alle webshops houden dan promoties dus als je al weet wat je wil kan je hier ook wel wat koopjes doen! Als je liefst alles nieuw koopt kan ook natuurlijk. Vaak (zeker voor newborn) kan je ze nadien nog voor een mooie prijs doorverkopen

4 jaar geleden

Bezig om ons te laten voorlichten. Mijn vriend moet overtuigd worden 😅

4 jaar geleden

Bezig om ons te laten voorlichten. Mijn vriend moet overtuigd worden 😅
Ik zou een huur pakket doen. Bij nappy's kon dat voor 8 weken dacht ik. Een newborn set. Daar zitten verschillende systemen in. Zo kan jij en je man testen wat voor jullie het fijnst is. Mijn man was wat twijfelachtig maar vind het nu super fijn, de ww luiers vind hij nu stinken en vies 🤣. We zijn wel pas later begonnen dus geen ervaring nog met newborn. Wij gebruiken 2 delig systeem omdat die het minst lekgevoelig is.

4 jaar geleden

Reactie op XxAlysxx

Ik zou een huur pakket doen. Bij nappy's kon dat voor 8 weken dacht ik. Een ...
Thnx voor je tip! Miss gaan we dat wel doen idd. Of even op mp kijken. Eerst de voorlichting maar. Is jouw vriend met de voorlichting overstag gegaan?

4 jaar geleden

Interessant topic! Vraag mij wel af hoe het gaat met kindjes die naar de opvang gaan? Werken die er ook aan mee of moet je dan wegwerpluiers gebruiken?

4 jaar geleden

Reactie op Sil08

Interessant topic! Vraag mij wel af hoe het gaat met kindjes die naar de op ...
Bij ons hebben ze het even gedaan toen het nog rustig was omdat er nog niet veel kindjes waren voor de nieuwe locatie. Dat vond ik al heel wat! Enkele weken geleden werd het te druk en zijn ze over gegaan op wegwerp. Blijkbaar scheelt het toch in de tijd die je kwijt bent aan verschonen. Mijn zoon mag wel in zijn wasbare luier komen maar heeft bij ophalen altijd wegwerp aan. Ik vind het jammer, maar zo is het nu gewoon. Ga er geen stennis om maken ofzo.

4 jaar geleden

Reactie op Sil08

Interessant topic! Vraag mij wel af hoe het gaat met kindjes die naar de op ...
Wij hadden een plekje bij 2 opvangplaatsen in onze buurt. De ene werken met wasbare luiers, de andere niet, wisten we op voorhand. We hebben toch voor die zonder wasbare luiers gekozen omdat dat ons de fijnste opvang lijkt… we zetten ons kindje af in een wasbare luier en de rest van de dag krijgt hij daar dan wegwerp. Thuis doen we hem altijd wasbaar aan 😊

4 jaar geleden

Thnx voor je tip! Miss gaan we dat wel doen idd. Of even op mp kijken. Eers ...
Heb geen voorlichting gedaan. Heb contact gehad met luierhuis via instagram. Ik ben gastouder en samen met de gemeente heb ik als proef wasbare luiers binnen de opvang aangeschaft. (40 huda's en 25 overbroekjes, nachtluiers voor eigen zoon. Huda gekozen omdat dat qua pasvorm eigenlijk altijd past). Eerst 3 weken alleen eigen zoon in wasbaar gestoken om te kijken hoe het werkt. Vriend langzaam ook wat luiers laten verschonen. En na de 1ste week vond hij het prima. (Heb 4 dagen per week gastkindjes waarvan 4 per dag in de luiers incl eigen zoon, dus gaan hier heeeel wat luiers door op een dag🤣).

4 jaar geleden

Ik heb goeie ervaringen met luiers via Baby Wijs! Erg leuke site met nog meer duurzame spulletjes, maar allern ervaringen met de luiers. Die zijn fijn en zien er leuk uit! https://www.baby-wijs.nl/