11 Reacties

13 dagen geleden

Nee joh, is dit niet nog veel te vroeg? Mijn oudste was 22 maanden. Daarvan werd al gezegd dat het vroeg was. Lekker wachten tot je merkt dat je kindje daar klaar voor is.

13 dagen geleden

Nee nog niet. Wanneer weet je eigenlijk wanneer je kindje er klaar voor is?

13 dagen geleden

Ja zeker! Ze heeft veel belangstelling voor het potje en de wc, doet haar broek ook omlaag en zegt dan plas. Dus ze zit hier elke verschoning op het potje en af en toe komt er een plasje. Dus lekker laagdrempelig meegaan in haar belangstelling. Mijn oudste begon ook met 1,5 jaar en was met 2 jaar dag en nacht droog 🥳

13 dagen geleden

Onze dame is van 12 september, 3 weken te vroeg. Zodra ze kon kruipen ging ze altijd al heel geïnteresseerd mee als ik ging plassen. Ze begon af en toe ook al een beetje aan te geven als ze had gepoept. We hebben toen een simpel potje gekocht en die in een hoekje van de woonkamer gezet. Veel mee gespeeld natuurlijk maar ook geleerd dat ze erop kan zitten enzo. Maandje terug ongeveer op haar kamertje gezet om voor het slapen gaan er even zonder luier op te zitten met een boekje, dat vindt ze machtig mooi. Inmiddels plast ze 's avonds ongeveer om de dag voor het slapen op het potje, super leuk, dus we maken er nu ook vaste routine van in de ochtend en voor en na het dutje. Als we haar kamer inkomen wijst ze ook vaak en zegt ze "potje", dan wil ze er even op zitten. Helemaal niet erg dat er nog bijna niets in het potje belandt, het gaat ook om de bewustwording, de rest komt allemaal vanzelf. Kindjes doen het op hun eigen tempo he, de een is daar een stuk sneller in dan de ander, en dat maakt helemaal niet uit. Het CB vond ook dat onze meid cognitief best wel vooruit loopt, nouja dat is dan zo. Ze geeft het zelf aan en daar gaan wij in mee.

13 dagen geleden

Ja, niet om hem zindelijk te krijgen maar wel te laten wennen aan potje. Op vaste momenten gaat hij op t potje en als ik merk dat hij gaat poepen gaat ie er ook op. Doen dit echt al best wat maanden

13 dagen geleden

Reactie op Lauwiene

Ja zeker! Ze heeft veel belangstelling voor het potje en de wc, doet haar b ...
Dat is nou eens n feest! Mijn oudste wordt in juni 4 jaar maar ze wilt absoluut niet zonder luier lopen. Als ze zonder luier loopt dan gaat ze heel de dag niet plassen! Ik ben van plan om de jongste 18m nu ook even te laten wennen misschien dat mijn oudste dan wel meer geinteresseert is

13 dagen geleden

Reactie op Elin Asel

Dat is nou eens n feest! Mijn oudste wordt in juni 4 jaar maar ze wilt abso ...
Oh dan zeker een goed idee! Ze willen natuurlijk wel de grootste blijven 🤭 En bizar hè dat lange ophouden van plas, dat doet mijn zoontje bij de opvang als er een invaller is 🙈 Eigenlijk wel een teken dat je oudste al behoorlijk zindelijk is! Ik hoop dat je door je jongste erbij te betrekken, het was minder spannend kan maken voor je oudste, succes!

12 dagen geleden

Mijn dochter weet al heel goed als ik zeg poepen en plassen dat je dat op de wc doet. Loopt ook altijd zelf naar de wc toe als ik zeg dat ik bijv. Moet plassen, dan loopt ze voor mij uit. En dan mama’s billen willen schoonmaken of zelf er op het potje bij zitten🙂 maar ik ben nog niet ‘bewust’ begonnen met zinderlijk maken. Ze is pas 17 maanden. Ik vind de luier nog wel makkelijk haha

4 dagen geleden

Mijn dochterje is weer begonnen om zonder luier te zijn. Maar ze geeft zelf niet aan als ze moet plassen, ze houdt het op totdat ik dr op het potje zet en dat doe ik heel vaak. Vandaag bijvoorbeeld heb ik haar luier om gedaan omdat we koningsmarkt gingen. Ze had bij thuis komst helemaal niet geplast. Op het potje gezeten en ze plastte alles eruit. Ook wilt ze nergens anders dan alleen thuis op toilet 😭

4 dagen geleden

Hier kan m’n zoontje de hele dag droog blijven als ik hem op vaste momenten op het potje zet. Nu met een newborn erbij is het wat lastiger en sommige dagen is z’n luier ineens weer kletsnat. Allemaal prima.. Hij krijgt z’n broek nog niet zelf uit en dat kunnen we hem nu gaan leren.

4 dagen geleden

Reactie op Elin Asel

Mijn dochterje is weer begonnen om zonder luier te zijn. Maar ze geeft zelf ...
Je hebt het over je oudste denk ik? Dit is wel heel normaal gedrag hoor! Ik had hier een mee neem potje (carry me) en daar durfde hij dan wel op te plassen. En nu een opvouwbare wc verkleiner. Ze gaan het vanzelf durven, maar probeer te denken in kleine stappen. Al super knap dat je dochter wel droog blijft! Ik heb hier ook lang een ritme aangehouden, dus altijd standaard plassen met een maaltijd. En ineens begon hij dat zelf aan te geven, en kon ik dat loslaten. Als je het durft, ik zou de luier af laten. Wel omdoen kan juist wat verwarrend over komen. Vertrouw haar en laat het ook gewoon een keer mis gaan. Komt goed!