9 Reacties
5 maanden geleden
Mijn dochter ook 19 maanden en volgens online test nog niet klaar voor omdat ze nog niet kan aangeven wanneer de luier vies is… instapagina: zindelijkheidsbox
Zie daar ook diploma’s van de kids en meesten vanaf 2 jaar en x maanden zindelijk dus we hoeven ons nog geen zorgen te maken :-)
5 maanden geleden
Met de oudste zijn we begonnen met boekjes over potjes lezen en hebben in de zomer een potje buiten gezet en haar lekker in haar blote billen laten lopen.
Maar toen was ze al zeker 2,5. Toen ze 3 werd was ze zo goed als zindelijk, maar kreeg een terugval toen haar kleine zusje werd geboren. Dat was echt een kwestie van aandacht opeisen.
Vanaf het moment dat de jongste mee ging naar het kdv was ze ineens weer volledig zindelijk en een half jaar laten ook 's nachts.
5 maanden geleden
Mijn dochter was met 22 maanden zindelijk. We merkten dat ze haar plas langer op kon houden (en daarna overstroomde haar luier en daar was ik klaar mee). Ze gaf toen nog niet goed zelf aan wanneer ze moest, dus wel regelmatig op de wc zetten. Ergens tussen 2 en 2,5 ging ze het zelf aangeven.
Ik heb destijds gebruik gemaakt van de coronasluiting van de opvang en zelf een week vrij genomen. We konden toen toch nergens heen. Aan het einde van de week was ze zindelijk. Ik heb me tijdens die week wel afgevraagd of ik er goed aan deed, maar achteraf blij dat ik heb doorgezet.
Poepen duurde wat langer. Als ze ging slapen kreeg ze een luier om en dan poept ze.
Met 3,5 was ze snachts ook droog.
Met mijn zoon heb ik niet de illusie dat hij ook zo snel zindelijk gaat zijn (want hij is met alles later en t is geen Corona meer).
Hij geeft daarentegen wel soms al aan als zijn luier vies is (wasbare luiers, dus dar voelt hij). De potjes heb ik al tevoorschijn gehaald. Met mooi weer lekker in zn blote kont de tuin in. En als hij meewerkt ga ik er deze winter werk van maken.
Ik heb voor mijn dochter het boek "zindelijk maken is kinderspel" gekocht. Ik heb het niet precies gevolgd, maar het bood wel steun.
5 maanden geleden
Zodra ze kon kruipen ging ze steeds met mij mee naar de wc en leek ze heet geïnteresseerd in wat ik allemaal deed daar. We hebben toen op een gegeven moment eerst het potje in de kamer gezet zodat het een bekend object werd. Daarna op haar kamer. Toen zijn we begonnen het in te bouwen in haar avondritueel, en inmiddels ook als ze uit bed komt en halverwege de ochtend als ze zelf aangeeft. Ze plast er lang niet elke keer op en ze draagt gewoon luiers, maar af en toe is het wel raak en dan is het natuurlijk al heel leuk. We merken ook dat ze vooral 's ochtends al vrij lang droog blijft. Ze hoeft van ons nu ook nog lang niet volledig zindelijk te zijn, we volgen haar in wat ze aangeeft en wat goed voelt.
5 maanden geleden
Mijn zoontje is bijna 20 maanden en geeft al vrij lang aan dat hij gepoept heeft, zoekt ook regelmatig een plekje om te poepen. Van de week een potje gekocht omdat hij bij de gastouder elke keer met kleren aan op het potje gaat zitten. We zetten hem voor en na het slapen erop en zien het wel. Gisterenmiddag ging hij op zijn gemak zitten poepen en vanmorgen geplast. Van ons hoeft hij nog niet zindelijk te worden en hij houdt lekker nog zijn luier om. We zien het wel