12 Reacties

4 maanden geleden

Zo begon het bij onze dochter ook, maar het gaat echt super snel beter! Hier alleen nog luiers als we uitstapjes maken

4 maanden geleden

Zindelijkheidsbox heeft ons bij kind 1 super goed geholpen.

4 maanden geleden

Wij gaan binnenkort verhuizen, dus voor nu trek ik de lijn door die de opvang hanteert: Luiers aan, na ieder eetmoment en voor en na het slapen op het potje of de wc. Ik merk dat mijn dochter dan trots is als de luier nog droog is. Na de verhuizing ga ik dezelfde lijn doorzetten maar dan zonder luier aan. Dat zal zijn begin december. Dan hopelijk gauw genoeg alleen nog een luier aan als we weg gaan.

4 maanden geleden

Wij hebben gewoon luier uit gedaan. Dan heb je idd in t begin veel ongelukjes, maar op een gegeven moment valt t kwartje. Dat jouw zoontje al verder plast op t potje is superknap! Ik zou daar zeker op doorpakken. Grote kans dat t na een paar dagen t kwartje al helemaal gevallen is. Er zijn methodes die zeggen dat t in 3 dagen kan, zindelijkheidsbox gaat uit van een week.

4 maanden geleden

Hier chatGPT ook gevraagd mee te denken (😂). Hebben een belongssysteem gemaakt en hij mocht dus een sticker plakken bij elk moment dat hij ging plassen op het potje. Luier hele dag (behalve in bed) uit. Vaste plasmomenten (iedere anderhalf uur) en eind van de dag met een volle stickerkaart (ondanks ongelukjes) een klein cadeautje. Hij was binnen een week zindelijk 😊 nu ruim een maand

4 maanden geleden

Oké super bedankt voor de tips!

4 maanden geleden

Even een update: gisteren heeft hij best veel ongelukjes gehad, wel 2 x zelf gevoeld en gaan plassen op t potje. Nu vandaag bij het kdv 5 ongelukjes gehad en hebben ze gebeld omdat hij het niet leek te voelen tijdens zijn spel en constant moesten omkleden, luier toch aan gedaan. Moet ik toch doorgaan of zou hij er misschien niet klaar voor zijn

4 maanden geleden

Reactie op Jes1290

Even een update: gisteren heeft hij best veel ongelukjes gehad, wel 2 x zel ...
Het is inderdaad met veel afleiding lastiger. Wij oefenen eerst thuis tot het echt goed gaat, voordat we ook de deur uitgaan en naar de opvang gaan zonder luier. Bij opa en oma wel al gelijk ook zonder luier. Maar dan kun je veel beter sturen en vaker vragen of ze naar het toilet moeten. Ik denk dat succeservaring heel belangrijk is hierin. En ik geloof persoonlijk niet zo in belonen met stickers en dergelijke. Zeker niet bij zoiets als zindelijk worden. Ongelukjes gaan vaak écht niet expres, en dan ‘straffen’ door geen sticker te geven voelt voor mij niet goed

4 maanden geleden

Reactie op NathalieA

Het is inderdaad met veel afleiding lastiger. Wij oefenen eerst thuis tot h ...
Het is niet straffen door geen sticker te geven. Het is juist belonen wat wél goed gaat. Ongelukjes zijn niet stom. Het is een leermoment, volgende keer gaat het vast beter. Wij gaven aan dat ze zo hun best deden, plasjes op de wc moeten en we maakten alles rustig schoon. Door hier neutraal in te blijven, is dit echt geen straffen. Bij onze kinderen werd de motivatie juist groter door stickerkaarten en evt klein cadeautje na een volle kaart.

4 maanden geleden

Reactie op Jes1290

Even een update: gisteren heeft hij best veel ongelukjes gehad, wel 2 x zel ...
Ik zou nog even doorzetten en hem vaker naar de wc laten gaan in t begin. Niet alleen wanneer hij het zelf aangeeft. Als ie niet hoeft, haal je hem er van af. Elke plas op de wc/het potje is een succeservaring. Sowieso voor het eten en binnen 10 minuten na het eten naar wc laten gaan. Wij bleven echt een week even helemaal thuis met de kinderen, zodat het thuis echt goed ging voor we ergens naartoe gingen. Bij ons was geen luier meer aan, ook écht geen luier meer aan. Alleen in de nacht nog.

4 maanden geleden

Reactie op Fem_x

Ik zou nog even doorzetten en hem vaker naar de wc laten gaan in t begin. N ...
Wij hebben dit ook zo gedaan. Heb er een week voor vrij genomen bij beide kinderen en dat werkte heel goed. Overigens was bij mij kind 1 wel gevoelig voor stickers als beloning, maar kind 2 niet. Die hebben we beloond met 1 pepernoot (niet helemaal verantwoord, maar doel wel bereikt). Kijk wat werkt voor jouw kind.

4 maanden geleden

Reactie op Fem_x

Het is niet straffen door geen sticker te geven. Het is juist belonen wat w ...
Ja ik zie dit anders, maar dat mag hè! Wat voor de een goed werkt, is voor de ander niet de manier. Ik geloof erin dat mijn kinderen vanzelf ook echt op de wc willen plassen. Niet omdat ze dan een cadeautje of een sticker krijgen, maar omdat ze het echt zélf willen. En ja, dan duurt het iets langer. Maar dat is voor mij prima