23 Reacties
3 maanden geleden
Misschien de dutjes eerder laten beginnen? Als ze om 5 uur al wakker is, en pas om 10 uur weer gaat slapen is ze wel heel lang wakker geweest. Hoelaat gaat ze ‘s avonds naar bed? Misschien daar ook wat mee spelen, kijken of dat wat helpt
3 maanden geleden
Google zegt dat gemiddeld rond de 15-18 maanden de overgang naar 1 slaapje is. 10 maanden voelt dan echt nog wel vroeg!
Was er laatst op aan het googelen omdat ik mijn kleine met geen mogelijkheid meer z'n 2e slaapje in kreeg. Ik denk dat ik zijn eerste slaapje toen te lang had laten duren (2,5 uur).
Ik zou inderdaad kijken of je hem zijn eerste slaapje eerder kan laten doen. Wij doen nu 09.00-11 en dan 13.30-15.00. Maar wisselt natuurlijk ook heel erg per kindje!
3 maanden geleden
Ik volg "Bureau van slaap: op instagram. Zij hebben hele fijne slaaptips. Zij geven aan echt pas vanaf 18 maanden toe te gaan werken naar 1 dutje, omdat babies daarvoor "maar 3 a 4u wakker kunnen zijn.
Heb je wel eens van het 2-3-4 ritme gehoord? Dat is na de nacht 2u wakker, na het 1e dutje 3u wakker en dan 4u wakker voor de nacht. Wij gebruiken deze als leidraad, want onze kleine slaapt nog te lang overdag om dit te laten werken en houdt de 4u aan het einde van de dag niet vol haha. Wellicht iets om naar te kijken?
3 maanden geleden
Reactie op cheyennevdl
Misschien de dutjes eerder laten beginnen? Als ze om 5 uur al wakker is, en ...
Nee, dat zijn haar vaste tijden als ze om 7u wakker is.
Vandaag gaat ze gewoon om 8.00u na bed. En zal ik de vaste planning omgooien.
Ze gaat iedere avond tussen 19.00 - 20.00u douchen, laatste fles en na bed.
3 maanden geleden
Reactie op m0mmy2023
Ja, ze is volgende week ook pas 10 maanden. Heb ook het gevoel dat ze echt ...
Ochtend dutje inkorten! Was hier in ieder geval de reden
3 maanden geleden
Reactie op m0mmy2023
En dan na 1,5 uur of uurtje? En maak je de kleine dan wakker?
Na een uur! En niet voor 09:00 eerste slaapje. Ik ging dat echt rekken. Dan van 0900 tot 1000 en dan maak ik hem inderdaad rustig wakker. In de middag gaat hij weer rond 1300 naar bed en slaapt hij tot ongeveer 1500.
In de avond gaat hij tussen 1830 en 1900 m naar bed.
Dit ritme werkt voor ons!
3 maanden geleden
Reactie op Sappie91
Google zegt dat gemiddeld rond de 15-18 maanden de overgang naar 1 slaapje ...
Dit is wel heel erg kind afhankelijk. Je leest op internet gemiddelden. Het moet wel echt de behoefte van het kind zelf zijn. Hier een van bijna 10 maanden die uit zichzelf soms 1 middagdutje doet, en eerlijk gezegd, dat zijn de dagen dat hij het beste en meeste slaapt. Hij kan makkelijk 5 a 6 uur wakker zijn🤷🏻♀️ (ik probeer 2-3-4 ritme aan te houden maar hij trapt er gewoon niet meer in). Kijk vooral naar behoefte van je eigen kind zou ik eerder zeggen.
3 maanden geleden
Wakker tijden zijn helemaal niet bewezen en dat een bepaald ritme voor veel kindjes werkt betekent niet dat het voor alle kindjes werkt! Hier gaat hij echt zelden na 2 uur al slapen in de ochtend. Vaak zat geprobeerd maar dan is hij gewoon nog niet moe. Hier gaat hij vaak pas na 3 uur in de ochtend slapen. Vooral naar je kindje kijken 😘 en dingen uitproberen. Kan ook even een fase zijn van vroeg wakker zijn.
3 maanden geleden
Mijn zoontje van 11 maanden is ook vaak voor 6 uur al wakker. De slaapjes overdag heeft daar naar mijn ervaring geen invloed op. Soms doet hij maar 1 dutje op een slechtere dag en anders twee, maar in beide gevallen wordt hij altijd rond dezelfde tijd wakker in de ochtend. De slaapjes overdag van jouw kindje lijken mij helemaal prima en blijkbaar heeft ze het ook nodig, dus vooral niet proberen daar iets aan te veranderen 😊
3 maanden geleden
Hier een kleine van 10 maanden die ook over het algemeen maar 1 slaapje doet overdag.
Wij leggen hem op het als hij moe is (tussen 10 en 11) en dan slaapt hij meestal 2,5/3 uur.
In de middag geeft hij eigenlijk zelden aan dat hij moe is dus dat werkt het beste voor onze kleine man 😁
3 maanden geleden
Mijn zoontje slaapt nog 2, soms zelfs 3 keer overdag 🤷♀️. In de ochtend vaak van 10-12 en in de middag van 14-15, maar als z'n ochtendslaapje kort is plakken we er nog een kort slaapje achteraan. Hij slaapt de nachten door van 19-8.
3 maanden geleden
Ik zou het ochtenddutje inkorten. Dit hebben wij bij onze eerste destijds gedaan en werkte toen heel goed. Ingekort tot eerst maximaal een uur. Toen 30 minuten. En toen pas er afgehaald.
Onze dochter van 9 maanden slaapt uit zichzelf in de ochtend vaak maar 40 minuten en slaapt dan in de middag 2 uur.